Traktorn i skogen

arbro

19 inlägg 10445 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

arbro

gustafericsson  
#104952 finns det någon som har manual till hur man styäller in längd och diameter på en arbro skördare ?
skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig.
/mvh G



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: arbro

josip  
#104956 Det finns väl flera datorer har jag för mig, vilken har du?

Avatar Fallback

Re: arbro

gustafericsson  
#104957 det är typ en display till vänster och sedan har den en lampa som lyser när man kapar längst upp till höger. Under den lampan finns en knappsats med siffror osv. Den är typ grön/turkos med röd text. Kommer inte ihåg vad den heter.
Kör du med en arbro ?
/mvh gustaf

   TS
Avatar Fallback

Re: arbro

josip  
#104958 jo jag kör med en sån på min grävlastare lännen c-100. Men du har nog en modernare dator tror jag. Den räknar kanske kubik tom. ? Min har inga knappar på datorn, minns inte vad den heter heller. Har nog en manual till den i fall det kan hjälpa, men tvivlar på att det är lika. Arbron är årsmodell -98 tror jag.

Avatar Fallback

Re: arbro

gustafericsson  
#104959 tror att det är runt 2005 års modell på den. Har köpt det begagnat. Vi köpte en XM150 med en cranabkran och en stegmatare och en huggarvagn till. Men är inte helt kompis med datorn ännu. Det ska var akubikmätning på den. När jag luskat ut hur det funkar så är det säkert bra :)

   TS
Avatar Fallback

Re: arbro

josip  
#104961 Det är ju ett toppen ekipage! :-bd

Användarvisningsbild

Re: arbro

stegmaster  
#104976 Den här ska det vara som finns på nya idag(enligt andersskördare), kan det vara denna du har?? :???:
http://www.epec.fi/docs/184-TDU-Epec_4W30_eng.pdf
Här er en manual (på svensk) om hur detta funkar på et patu stegmatare.
http://www.epec.fi/docs/184-NBW-EPE43202_A3_H.pdf
tillvärkars hemsida.
http://www.epec.fi/184.html

Avatar Fallback

Re: arbro

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104995 Ursäkta men varför är det så avancerade datorer medskickade med dom där? Det handlar ju bara om att kapa massaved i standard eller fallande längder och någon enstaka timmerstock. Det borde räcka med ett enkelt mätverk.

Användarvisningsbild

Re: arbro

stegmaster  
#105021
Skogsola skrev:Ursäkta men varför är det så avancerade datorer medskickade med dom där? Det handlar ju bara om att kapa massaved i standard eller fallande längder och någon enstaka timmerstock. Det borde räcka med ett enkelt mätverk.

Nå, finns det inte sånn typ dator på keto forest som sitter på vimekskördaren ochså?? :geek:
Er svärt att hålla koll på Arbro`s 0,75m steg, i motsvar til stegmaster`n som har 1m steg. :wink:
Men i övrigt håller jag med dig, jag kjöpte just stegmaster aggregat för att slippa dator och liknande manicker.
:grin:

Avatar Fallback

Re: arbro

josip  
#105035 En stor fördel med datorerna är ju automatiken vid huggning, tex. att man inte behöver hålla reda på matning in och ut samt tryck på gripklor och kvistknivar. datorn håller reda på allt detta och man behöver bara hålla "matning framåt" nedtryckt tills inställd längd uppnåtts. Medan maskinen kvistar och kapar kan man ägna tid åt att titta ut nästa träd i gallringen. :-)

Men visst, det är mera som kan krångla också (och dyrare...) :???:

Nyare datorer har väl ännu mera automatik antar jag.

Avatar Fallback

Re: arbro

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105036 Jo det förstår jag att det måste vara mätverk och automatiska slag så att man inte måste sitta och pumpa fram och tillbaka.
Men apteringsdatorer med diameteravkänning och kubering känns ju rätt så överdrivet på sånna där grejor.

Användarvisningsbild

Re: arbro

totte  
#105052 Är väl så att det stora steget är att överhuvudtaget datorisera. Om datorn väl är där så är det inte så värst stora investeringar att lägga på mer funktioner.

Användarvisningsbild

Re: arbro

stegmaster  
#105055
josip skrev:samt tryck på gripklor och kvistknivar. datorn håller reda på allt detta och man behöver bara hålla "matning framåt" nedtryckt tills inställd längd uppnåtts.

Finns det datastyrd tryckjustering av gripklor og knivar på en Arbro??? :surp:
Nå, hadde et Tapio 250 tidligare med "dator", inget jag längter tilbaka til.
Tycker häller inte man behöver någon dator på denna typen aggregat, er ju inte så svärt att hålla kolla på längder med 1m steg, dessutan driftsäkerhet går före alt i mitt fall.
Alt virke blir til ved oavsett, så bara jag får dom med på huggarvagnen, så er jag nöjd. 8)
;Men andre kanskje har andra behov?

Avatar Fallback

Re: arbro

foton  
#105062 Jag håller med stegmaster och kör Naarva, kör fallande längder och det som bestämmer är om det blir 2 eller 3 bitar per träd. Då behöver man inte ens räkna slag,

Avatar Fallback

Re: arbro

josip  
#105107 Hm. Nu har jag inte brytt mig om att rota i datorn allt för mycket då allt har funkat rätt bra ändå.

Man kan alltså inte justera trycket på kvistknivarna direkt i datorn, däremot kan man justera fördröjningarna mellan slag in och slag ut (det handlar om millisekunder alltså). Dessa påverkar i sin tur hur mycket maskinen hinner släppa efter på gripklorna vid slag in och i viss mån också på kvistknivar om jag inte misstar mig. Själva trycket på kvistknivarna skall nog kunna justeras på aggregatet. Det har jag aldrig behövt göra men enligt handboken så skall det vara möjligt. Är nu litet osäker om knivarnas tryck ändras vid slag in och ut, men logiskt borde de väl släppas efter litet vid slag ut.

Jag håller nog med om att vid körning av ved och massa går det bra utan mätning. Skogen är ju en ganska besvärlig miljö så maskinerna skall helst vara så enkla som möjligt. åtminstonde så här för eget bruk.
Skall man hugga stock är dock mätningen både på längd och grovlek bra att ha. :geek:

Är det någon annan som upplevt att slangarna som går till kvistknivarna är i vägen? Jag någon gång lyckats få in dem mellan aggregat och träd. Inte så kul om man inte upptäcker detta innan man börjar kvista... Har försökt få dem att hänga litet utåt så att de inte så lätt skall fastna i grenar osv, men det händer ibland. :oops:

Stegmaster verkar ha detta löst på ett bättre sätt då slangarna är fästa på ovansidan + att det finns ett stag som håller dem bort från trädstammen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).