Traktorer och processorer

Tips om 4wd-traktor för nybörjare

48 inlägg 43326 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104659
stegmaster skrev:Håller faktisk med dig i detta.

Faktiskt??? Brukar du aldrig göra det annars?? :wink: :grin:
Skämt åsido så tror jag att om man har 100 000 och man prompt vill ha 4wd och lastare så får man nog mest traktor för pengarna om man tittar österut. För de pengarna får man lätt en Belarus från mitten/slutet av 90 talet med några tusen timmar på mätaren, att jämföra en JD från slutet av 70talet som kanske gått 5 ggr så mycket. Öststatare ger nog mest traktor för pengarna om man har den här budgeten. Men som sagt, annars finns ju Same, Lambo och Deutz som ligger lite lägre i pris, men inte är östtillverkade.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104661
Zacken skrev:Tack för alla svar. Som jag misstänkte så var detta inte så lätt. Jag får kämpa en del för att få tag på "min"
4wd-traktor med frontlastare. En fråga till MACKE: vad menar du med "byta lammeller"?
Är Zetor och Deutz bra 4wd-traktorer (för en som inte kan meka)?
Vilka länder kommer de ifrån?

Deutz är tillverkade i Tyskland och i mitten på 80talet var de hållna för att vara bland det bästa. De gamla luftkylda är, enligt en mekare här i området, väldigt lättemekade. Även om du inte kan skruva själv så är det ändå en fördel. Lätt att meka=billigare.
Håll ögonen öppna, rätt vad det är så dyker det upp ett lämpligt objekt. Men med din budget och kravspec så tror jag att du inte i förväg kan utesluta något märke, utan att det mer blir slumpen som avgör. Rätt vad det är dyker finns det en traktor inom rimligt avstånd som ser ok ut och inte gått miljontals timmar. Då är det bara att slå till. Lycka till:-)

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Zacken  
#104680 TACK ALLA för ert engagemang. Det är kloka ord jag får på vägen. Kanske jag även skall titta på öststatarna (men inte Ford!) då jag tydligen kan få en betydligt nyare traktor för mina pengar. Är det riktigt att det är mindre mekande med en nyare öststatare än en äldre västeuropeisk eller engelsk/amerikansk traktor? Jag är inte någon statusjägare men Ford är inte mitt märke, i vart fall inte när det gäller bilar. Jag vill bara ha en så bekymmersfri traktor för mina pengar som jag bara kan hitta. Fungerar en luftkyld (Deutz) traktor även när det är kallt? Finns det någon av er som kanske har något tips om någon traktor jag kan köpa? Tacksam för alla tips gällande detta. Jag finns på 0705-803400 och heter Janne.
Det verkar svårt att hitta rätt på Blocket eller ATL. Finns det andra sett att hitta traktorer till salu eller hemsidor som är bra att leta på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

foton  
#104682 Gå in på Google och skriv bara namnet på den traktor du vill kolla så kommer det upp massa upplysningar. Mitt tips är Foton 404 fabriksny.

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104750 Problemet med luftkylda traktorer på vinern är två saker.
Det ena är att man måste ha ett kompletterande värmesystem, typ Ebersprächer. Det finns även varianter som tar värme från motoroljan.
Det andra är att det inte går att sätta in en traditionell motorvärmare. Istället sitter det en liten doppvärmare i oljetråget, vilket inte år lika effektiv som en traditionell dito. Å andra sidan är det väldigt liten effekt på dem, bara ca 100W. Det gör att du kan ha motorvärmarn i relativt länge utan att det kostar skjortan.
Jag fick igång min Deutz varje gång jag ville i vintras, även de dagar då det var -20, men då satt värmarn i hela natten.

Andra bra siter är mascus.se och maskinmarknaden.se samt lantbruksnet.se

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104755 Vet inte var du bor, men bor du i närheten av Ulricehamn kanske den här är nåt?
http://www.mascus.se/Lantbruksmaskiner/ ... D7620.html
alternativt om du kan tänka dig en Ford trots allt
http://www.mascus.se/Lantbruksmaskiner/ ... e6caf.html

Den här är nog för billig för att det inte ska vara nåt skumt med den
http://www.maskinmarknaden.se/Search.as ... 86eb506885
Å andra sidan om säljaren verkar ärlig och seriös och kan ge tre mån garanti så är den ett jättefynd

Å så en öststatare
http://www.maskinmarknaden.se/Search.as ... c6b5039701
Skulle tro att Belarus är bland de mest lämpade traktorer för skogsbruk, om man bortser från Valmet
Kom ihåg att pruta ca 10%:-)

Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

stegmaster  
#104781 En 1995 mod Belarus 820 med lastare och 220cm skopa til 96000,- INKL,MOMS, i Norge(nästan vid gränsen til sverige)
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=25116851

Sorry Jf: Kan FAKTISK inte hålla med dig i alt, då du inte har listat finn.no i "bra maskinmarknader". :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Zacken  
#104798
stegmaster skrev:En 1995 mod Belarus 820 med lastare och 220cm skopa til 96000,- INKL,MOMS, i Norge(nästan vid gränsen til sverige)
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=25116851

Sorry Jf: Kan FAKTISK inte hålla med dig i alt, då du inte har listat finn.no i "bra maskinmarknader". :lol: :lol:


Tack! Vilka kostnader tillkommer om man tar in en traktor från Norge? Ombesiktning?
Mvh Zacken

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Zacken  
#104799 Tack! Vilka kostnader tillkommer om man tar in en traktor från Norge? Ombesiktning?
Vad innebär Synkro? (Belarus 820 Synkro -95 )

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Bengt.Svensson  
#104802
Zacken skrev:Tack! Vilka kostnader tillkommer om man tar in en traktor från Norge? Ombesiktning?
Vad innebär Synkro? (Belarus 820 Synkro -95 )


Glöm inte att räkna om valutan (+20%). Synkro brukar betyda synkroniserad växellåda.

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Victor -60  
#104833 Kolla upp det där extra noga med SYNCRO.

För Belarus 820 fanns inte med synkroniserad låda. Har jag fått uppgifter om när jag letat information o även när jag pratat med Noli som säljer Belarus här i Sverige. Kanske kan vara annat på Norska marknaden.

Synkroniserade växellådor kom först 1996 på 920 modellen o även -96 på 572 modellen, som är nyare modell av 562 som var osynkroniserad.

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104847
stegmaster skrev:En 1995 mod Belarus 820 med lastare och 220cm skopa til 96000,- INKL,MOMS, i Norge(nästan vid gränsen til sverige)
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=25116851

Sorry Jf: Kan FAKTISK inte hålla med dig i alt, då du inte har listat finn.no i "bra maskinmarknader". :lol: :lol:

Haha, du har helt rätt:-) Ska kolla in den. Hur är begagnatmarknaden i Norge kontra Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

stegmaster  
#104863
Bengt.Svensson skrev:Glöm inte att räkna om valutan (+20%). Synkro brukar betyda synkroniserad växellåda.

Svenska kronan er stärkare nu, så(96.000,-nok.) blir 110,000,- sek.
Du kunne ju gje honnom et bud på 100000,- sek., om du gillade traktoren(den har åtminstone svensk lastare). :wink:
Tror häller inte at det med synkro. låda kan vara riktig, men det går ju att kolla.

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105334 HÄR EN FENDT 275 4WD MED TRIMA LASTARE FÖR 87'
8) 8)

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fe ... m?ca=2&w=2

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).