Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elwinsch? typ ATV

10 inlägg 7238 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elwinsch? typ ATV

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10132 Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av 12Volts elwinschar.

Ser att flera ATV/4-hjulingar kör med sådana, tänkte att på en mindre traktor skulle man kunna ha en sån.

Det finns ju både billiga typ 599:- (jula clas i sjön mfl) samt dyrare typ Warn för typ 5000:- och uppåt.
Har ibland funderat att skaffa en men frågan är om de är för klena /leksaker eller går för sakta för att användas i skogen som winsch eller lasthjälp.?

Får man magsår eller är de användbara???



   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10142 Viking ,,,, är du från dala-trakterna ???
det är inte så många utanför som säger "clas i sjön" :)

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#10144 Tjena,
Den här typen får du garanterat magsår av i skogen:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98633

Har sett flertalet av dessa på båtkärror och det är ett fruktansvärt ljud + att de går alldeles för sakta (ca 3m/min).


MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10145
swe#kipp skrev:Viking ,,,, är du från dala-trakterna ???
det är inte så många utanför som säger "clas i sjön" :)


Jag bor ju i Skaraborg o här säger nog dom flesta "Clas i sjön"

Magnus M

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10148
swe#kipp skrev:Viking ,,,, är du från dala-trakterna ???
det är inte så många utanför som säger "clas i sjön" :)


Jag är Västerbottning......
Har börjat semestern nu 5 veckor + 2 veckor inarbetad tid = perfekt.

Nu börjar det bli för varmt för skogen, men lite röjning blir det och underhåll samt fixande & en del projekt....

Därför funderar jag på en elvinch känns ju lite enklare än en hydralisk när man är mer elkunnig, men en hydralisk är nog mer uthållig för skogs bruk och snabbare gäller bara att ha pumpkapacitet också och ev broms.

Synpunkter önskas mer av...

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10189 Inte för att jag är särskilt kunnig på området, men jag skulle nog inte satsa på en elvinch. Kanske skulle en Warn kunna hålla men de billigare är nog mest avsedda att dra sig loss några meter några gånger om året. Skogsvinchning lär de nog inte hålla länge till.

Sen har vi hastigheten. Ju högre dragkraft, destå långsammare går de.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10445 Det finns snabba elvinchar oxå typ min Warn 9500hsi som kommer upp i 19m/min obelastad men sjunker ner till ca till ca 3m/min maxbelastad(4,3ton)
Haken med att använda en elvinch till att lunna med är att dels drar den en H-tes massa ström vid hård belastning (min ca 400A vid maxlast)
dels så blir dom för varma vid körningar som varar flera minutrar vid maxlast.
Tror att på min står det att den ska vila 30 min efter 5 min maxlast.....
Hydraliskt eller mekaniskt är att föredra.

Ps jag har min som bärgningsvinch på en Jeep.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10447 Skillnanden mellan vinshar och priset är följande:

Dragvikt eller hängvikt
- de enklast typ 599 kr varianten har endast typgodgänd för dragande vikt medans de dyra har för hängande vikt. Något som man vill nåt när man lastar timmer med kran.

Hastighet
De billiga går för långsamt, går snabbare att dra för hand.

Växel
De dyrare har oftast två hastigheter

In eller in/ut?
De billiga får nman dra ut för hand medans de dyrare är det både in och utmatning på. En stark fördel när man har hängande vikt
Samt att det går segt att dra ut den samtigt som man vevar ut den det är jobbigt.

Kvaliten
Hade en vinsh från jula för 599 kr kan säga att plast höljet sprack nästan omgånde, det enda som är kvar av den vinshen idag är linan som var hyfsad kavlitet.

Som vanligt får man vad man betlar för men som jag brukar säga. hellre sätter jag på kärringen i 15 min än står o bråkar med vinsch fanskaoet i skogen i 2 timmar.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10477 Billiga vinschar saknar lagring på trumaxeln, bara en axel genom en plåt = inte alls gjord för vinschning längre tid utan gjord för att dra sig upp ur diket en eller två gånger.

Billiga vinschar har inga överbelastningsskydd utan vinschar du för mycket eldar du upp vinschen. Ja även warn är dåliga vinschar ;)

Det enda du vill ha är en Rule vinsch. Klart bäst av elvinscharna på marknaden i Sverige. Tyvärr är de snuskigt dyra jämfört med allt annat.

Sepson i Vansbro som är generalagent för rule. Vet att nyvab säljer dem samt terrängservice i mariannelund. MEn man kan även handla direkt av Sepson.

Användarvisningsbild

Igen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30537 Lyfter frågan igen...!

Någon som har erfarenhet av elwinsch typ Warn eller andra fabrikat.

Är det något att ha ?

Ser att många har elwinsh på atv.
Hur funkar det?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).