#99153520 kr på en mindre post i småland.
Avverkning (slutavverkning)
Aktuella rotpostpriser?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#99193Per m3 sk är det så klart , hade det varit fub hade det varit riktigt dåligt!
Endas t1, har inte förhandlat något ännu, gissar att det går att pressa upp det kanske 15-20 kr.
400 m3 sk.
Endas t1, har inte förhandlat något ännu, gissar att det går att pressa upp det kanske 15-20 kr.
400 m3 sk.
TS
#99200Enligt en större fastighet i mina trakter så har priset på rotposter sjunkit med 50kr fubben nu mot när det var på topp.
Har tyvärr inte aktuellt pris, men alla aktörer höll samma linje
Toppen 07/08 eller mot toppen senast? Eller är toppen som är/varit det bästa virkespriset någonsin?
Zorran en som tror på virkespriserna.
masterchief skrev:Enligt en större fastighet i mina trakter så har priset på rotposter sjunkit med 50kr fubben nu mot när det var på topp.
Toppen 07/08 eller mot toppen senast? Eller är toppen som är/varit det bästa virkespriset någonsin?
Zorran en som tror på virkespriserna.
#99244Senaste toppen.
Fast jag misstänker det är rävspel iom sågverken är fulla just nu samt vill få ned prisnivån en aning.
Tror ingen vågar göra några jättesänkningar framöver med det konkurrensläge som råder.
Fast jag misstänker det är rävspel iom sågverken är fulla just nu samt vill få ned prisnivån en aning.
Tror ingen vågar göra några jättesänkningar framöver med det konkurrensläge som råder.
#100274Man kan ju faktiskt ha en gedigen internutbildning. Vad jag saknar är statistik hur träffsäker en stämpling är. Kan ju inte vara ngt problem att jämföra mot skördarprotokoll. Jag har pratat med förare som påstått sig kört ut 20-30% över den volym stämplingslängden angett, vilket gör mig lite osäker hur "rätt" en stämpling egentligen är.
Jag anar att stämplingsföretagen friskriver sig från ev avvikelser.
/Nisse
/Nisse
#100276Varför inte köra LRK leveransrotkontrakt. Jag har 2 LRK bud ett objekt.
1. 520 kr/m3 Sk omräkningstal 1.4. (Skogen mäts in i m3to)
2. 615 kr /fub. Skogen mäts in i fub.
Vilket tycker ni är bäst?
TS
Gäller priset endast timmer eller både massaved och timmer?
New holland patu skrev:Varför inte köra LRK leveransrotkontrakt. Jag har 2 LRK bud ett objekt.
Gäller priset endast timmer eller både massaved och timmer?
Skogsmark skall producera maximalt så att så mycket CO2 som möjligt binds
Det är en allmän känsla att rotpostkubering enligt gängse tabeller ger en för låg volym. Som stämplare så ska man nog akta sig för att kubera posterna. Diameter i brösthöjd är ju odiskutabel och den kan man mäta. Resten är en bedömningssport.
nisse skrev:Man kan ju faktiskt ha en gedigen internutbildning. Vad jag saknar är statistik hur träffsäker en stämpling är. Kan ju inte vara ngt problem att jämföra mot skördarprotokoll. Jag har pratat med förare som påstått sig kört ut 20-30% över den volym stämplingslängden angett, vilket gör mig lite osäker hur "rätt" en stämpling egentligen är.
/Nisse
Det är en allmän känsla att rotpostkubering enligt gängse tabeller ger en för låg volym. Som stämplare så ska man nog akta sig för att kubera posterna. Diameter i brösthöjd är ju odiskutabel och den kan man mäta. Resten är en bedömningssport.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
#104655Hej
Jag letar frenetiskt efter aktuell statistik på rotpostpriser, men det är svårt att finna.
Tacksam för hjälp att grovt bedöma pris för rotpost (Östergörland) på:
Bestånd 1:
volym: 1500 m3sk
fördelning trädslag: tall 40%, gran 60%
medeldiameter (ganska spridd): 34
SI: G28
avstånd till väg: 500m (bra terräng och det finns en mindre väg att köra på)
Bestånd 2:
volym: 900 m3sk
fördelning trädslag: tall 20%, gran 80%
medeldiameter: 32 cm
avstånd till väg: 1000m (mindre väg att köra på)
Säljer man som EN rotpost trots att det är olika bestånd? Ungefärligt rotpris?
Tacksam för alla svar!
Jag letar frenetiskt efter aktuell statistik på rotpostpriser, men det är svårt att finna.
Tacksam för hjälp att grovt bedöma pris för rotpost (Östergörland) på:
Bestånd 1:
volym: 1500 m3sk
fördelning trädslag: tall 40%, gran 60%
medeldiameter (ganska spridd): 34
avstånd till väg: 500m (bra terräng och det finns en mindre väg att köra på)
Bestånd 2:
volym: 900 m3sk
fördelning trädslag: tall 20%, gran 80%
medeldiameter: 32 cm
avstånd till väg: 1000m (mindre väg att köra på)
Säljer man som EN rotpost trots att det är olika bestånd? Ungefärligt rotpris?
Tacksam för alla svar!
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar