Inomgårdsmaskiner

Köpa Klippo Excellent

16 inlägg 20219 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa Klippo Excellent

viktor meck  
#103136 Klippo Excellent, är det ett bra köp?
Nu har jag börjat att sälja av mina 15 gamla klippare och funderar på att köpa ny. jag undrar lite om excellenten om den är en bra maskin och om ni tycker att jag ska köpa den, jag har ju haft några gamla Klippo innan så därför vill jag ha en Klippo. jag kan få den ex moms och då blir priset strax över 4000 istället för 5300. tycker ni det låter bra? mvh viktor



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa Klippo Excellent

totte  
#103175 Klippo tillhör fortfarande dom bästa klipparna. Men jag skulle gå på Excellent GCV med Hondamotorn, bara några hundringar dyrare. Förvisso är jag känd för att framhålla Briggs & Stratton, men det gäller i gamla maskiner som man renoverar upp. Gamla B&S är nästan odödliga, men det är trots allt förkrigsteknologi, sidventiler och mycket utsläpp och dålig verkningsgrad. Köper man en moderna maskin så bör man köpa en med modern motor också, och då är Honda oslagbar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Klippo Excellent

viktor meck  
#104178 nu är jag och praoar i verkstaden på västra krykogården i gbg. jag har fixat till mig en 235 till :) så nu har jag en partner collebri 2, en stihl fs76, en hva 245 och två hva 235or. men en som jobbar i verkstaden hadde en kompis som skulle sälja en äldre fungerande exellent med en b&s quantummotor. så den köpte jag för 400 får den imån :P billder kommer

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

totte  
#104270 Ha, kul, 400 pix, det kallar jag hyfsat pris, väntar på bilderna. Lite mer att Mecka med!

Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

viktor meck  
#104561 här kmr bilderna :P
PA240039.JPG
PA240039.JPG
PA240045.JPG
PA240047.JPG
PA240048.JPG


det kommer länkar på youtube med filmer senare:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

viktor meck  
#104562 hopps! dubbelbild :/

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

totte  
#104584 Ser ju skaplig ut, lite renovering och uppsnyggning så har du en bra klippare.

Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

viktor meck  
#104587 japp lite klipporöd och plastsaker så blir den fin men det var värt för 400 kr. här är en videolänk

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

totte  
#104594 Typiskt att dom går sådär strax efter start, annars låter den ju som den skall. Kan nog behöva smörja och kolla upp länkaget till regulatorn också. Nytt stift brukar vara bra med om du inte redan satt i det. För 400 spänn får man säga att det var ett riktigt klippo :lol: .

Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

viktor meck  
#104600 jag har praoat på en verkstad och har servat den med ny olja tändstift och luftfilter och jag har smörjat upp alt men denna ha en regulator som går in i vevhuset men jag har smörjat upp länkagen. jag ställer undan det tills våren nu och justerar förgasaren när det är varmare ute för den är inte justerad. det märker jag för att den måste ha choke nör den är varm när jag startar den, men jag ska ju inte använda den nu så den har gått i idde i garaget nu :). här kmr en film på lövblåsen ochså. det är en kallstart men jag har hält lite bensin i insuget för den startar lättare då, och bensinen är lite fet blandad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

totte  
#104603 Det låter ju mycket bra! Den är rätt säkert för snålt ställd eftersom den inte vill starta varm utan choke.

Lövblåsarn går ju bra, men skulle nog se över förgasarmembranen på den, typiskt svårstartad om membranen börjar bli lite styva, då orkar pumpmembranet inte pumpa fram bränsle förrän det får kraftigare impulser när motorn går.

Nej den gamla klipparmotorn har gjort sitt det är säkert.

Slutligen skulle jag rekommendera att du skaffar ett litet kamera stativ, tusan så mycket lättare att göra filmer av när man startar och sånt om man har det.

Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

viktor meck  
#104646 ja har funderat på att skaffa ett

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

totte  
#104672 Jag fick ett :grin: En kompis som är fotogalning hade just köpt ett nytt superstativ för tusenlappar och sa att det där gamla är bara att slänga, varvid jag sa det tar jag hand om. Funkar hur bra som helst för mina behov, det blir så otroligt smidigt att filma och så blir filmerna så mycket bättre när kameran står still.

Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

viktor meck  
#121409 Då har jag funnit och fixat problemet med den svårstartade motorn. det var dålig komp på den tyckte jag så jag drog av topplocket. vad mycket sot det var, och ventilerna stängde inte helt. avgasventilen var bränd så då fick jag ta en från en skrotad motor. köpte slippasta och slippinne på Swedol. först slipa jag av lite material från ventilskaften och sen slipade jag in ventilerna. topplockspackningen var trasig så den fick jag ochså rotat fram en beg från gömmorna i boden. jag monterade ihop den. oj vilken skillnad. kompet var minst fem gånger bättre. jag kunde inte provstarta den igår för att jag hade ingen bensin och det var för sent. jag ochså målat kåpan lite, servat drivningen, sotat kolven och topplocket. snart ska jag ut och provstarta den för första gången efter renoveringen :mrgreen:.

   TS
Användarvisningsbild

Re: köp av klippo excellent

totte  
#121491
viktor meck skrev:Då har jag funnit och fixat problemet med den svårstartade motorn. det var dålig komp på den tyckte jag så jag drog av topplocket. vad mycket sot det var, och ventilerna stängde inte helt. avgasventilen var bränd så då fick jag ta en från en skrotad motor. köpte slippasta och slippinne på Swedol. först slipa jag av lite material från ventilskaften och sen slipade jag in ventilerna. topplockspackningen var trasig så den fick jag ochså rotat fram en beg från gömmorna i boden. jag monterade ihop den. oj vilken skillnad. kompet var minst fem gånger bättre. jag kunde inte provstarta den igår för att jag hade ingen bensin och det var för sent. jag ochså målat kåpan lite, servat drivningen, sotat kolven och topplocket. snart ska jag ut och provstarta den för första gången efter renoveringen :mrgreen:.


Aha, ett gammalt standarfel, ventilsätena sjunker in i godset med tiden och så försvinner ventilspelet och sen har man brända ventiler. Bra jobbat!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).