Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

458 inlägg 550930 visningar 78 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

SawTroll  
Mange skrev:Det finns mig veterligen inga tester som visar hur en såg uppför sig i arbete.
Sågens egenskaper i drift man vill veta syns inte i försäljnings brochyrers fakta del eller i de "opartiska" tester som görs.
Dock visar annat bra o veta...

Därför blir det lite konstigt ibland.

....

I prinsippet er jeg enig, problemet er bare at resultatet varierer med brukeren og en rekke andre faktorer. Det blir for mange variabler som påvirker resultatet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96647Inte för mig. Jag kan få en fin bedömning av sågarna här.
Bättre än jag får av "opartiska" tester o skriftliga jämförelser.

Man blir förvånad när man står där o testar ibland.
Samma bränsle, samma skärutrustningar, samma stock, samma förare.

En kraft kurva hade visat vad jag ser i stubben, men bara Hk utan rpm säger ingenting!

Tester har sitt syfte, men get inget mer än finger visning. Egen erfarenhet är ovärderlig!

SawTroll  
Mange skrev: .....

En kraft kurva hade visat vad jag ser i stubben, men bara Hk utan rpm säger ingenting!

....

Enig, det blir bare en grov anvisning, selv om rpm ved max hp er angitt! :smile:

macke  
#104416Skakar liv iden här tråden ,den blev aktuell i och med ett blogginlägg.
Jag kör med Stihl 361 tilll det fällning och grov lövhuggning 8)
Resten hva 346 xpg
Sen har jag ett par 357:or
Tyvärr hade jag inbrott i arbetsvagnen och blev av med en stihl 261:a 😡
I övrigt saknar jag min gamla skolsåg Hva 242 en klassiker :cry:

Storken  
#104458Jag kör med Jonsered 2171, en 2156 (trimmad av Bengt i Skeppshult), en Jonsered 2153 och en Stihl MS 201.

Kör med 0.325 1,5mm med ATOP- filning på mellansågarna, har även provat ATOP-filning på 201an och det passar utmärkt på den lilla PS3-kedjan. Ska naturligtvis skaffa en ATOP squaremall också till 2171an... :ugeek:
Senast redigerad av Storken fre 23 sep 2011, 07:22, redigerad totalt 1 gång.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104464Hugger bara sånt som är för grovt åt maskinerna.
Stihl MS 390 med 18" svärd för fällning och kapning av stamblock och vänerply.
Stihl MS 260 eller 261 där grönkronan börjar.
Jonsered 2152 med på skotaren utifall att.
Stihl MS 200 för att skola in dottern men jag har använt den idag för att hugga granris till trädgården.
Har inget emot Elux men nu råkar det finnas en Stihlhandlare i min skog.

SawTroll  
#104698Du burde ha kjent at en MS390 er en "håpløs" sag, bare ved å løfte og kjenne på den i butikken, hvis du hadde en bra 60cc sag å sammenligne med - bare en mening, basert på hvordan jeg opplevde det........

Selvfølgelig vil den kutte brukbart, iom at den er 64cc - men det hjelper bare ikke, den er alt for tung og uhånterlig, i forhold til kraften!

#104717Köpte min 390 till "kampnjpris" och hade inga stora forhoppningar på den mer än att ta fram någon enstaka gång när det behövdes. Får säga att den har överträffat förväntningarna. Till övergrov fällning och kapning så är det bara kubik som räknas.

SawTroll  
Skogsola skrev:Köpte min 390 till "kampnjpris" och hade inga stora forhoppningar på den mer än att ta fram någon enstaka gång när det behövdes. Får säga att den har överträffat förväntningarna. Till övergrov fällning och kapning så är det bara kubik som räknas.

Da er den sikkert grei nok, men at det bare er kubik som regnes stemmer definitivt ikke. :wink:

#106216Idag var det tur att 390 var med. Den går som en dröm och största tallen mätte 51 cm på 4,9 meters längd.Då krävs det 18" och kraft. 261 känns inte riktigt 100% nu. Sladdrig i gummibussningarna och 2 av 3 skruv till toppkåpan har ramlat bort.

Amatörhuggare 62  
#106523Hej jag använder Husqvarna 575 till övergrova träd som maskinerna inte klarar av. När jag hugger ek och när jag fäller fram
frötallar i blockig terräng. När jag sortimenthugger använder jag en 346 xpg. Till lite småhugge använder jag en Stihl 200 a

Tzed250  
#109238Hej! Detta är mitt första inlägg! Ursäkta mitt språk som jag använder Google Translate för att kunna prata med alla.

Detta inlägg handlar om min Stihl MS660.

Jag gillar den här såg mycket. Jag har gjort några ändringar av det. Du kan läsa om dem här:

http://www.arboristsite.com/showthread.php?t=153849

Video:

Anledningen till att jag gick med i forumet var att läsa om den nya Husqvarna 562XP!

Jag är mycket glada över denna nya såg.!

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#109239Welcome to SF Tzed250 :)

TS
Användarvisningsbild

swe#kipp  
#119253Hittade denna annons på blocket jag har bara sett svärden i USA innan så jag tänkte att nån här kanske kunde vara intresserad av dom :)

http://www.blocket.se/jonkoping/Husqvar ... ?ca=17&w=1

TS

Nonkan  
swe#kipp skrev:Hittade denna annons på blocket jag har bara sett svärden i USA innan så jag tänkte att nån här kanske kunde vara intresserad av dom :)

http://www.blocket.se/jonkoping/Husqvar ... ?ca=17&w=1

Ingår i ordinarie sortimentet i år. Finns i 20" och 28" med stora fästet.

544 90 25-72 20"/72DL/.058" 1,5 mm 1 230:-
544 90 25-92 28"/92DL/.058" 1,5 mm 1 490:-
priser inkl moms

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).