Skogsmiljö och Trädlära

Dikning

20 inlägg 10917 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dikning

Tall  
#103519 Har 150 meter dike i blötmark som behöver rensas.Är det lönt att ta dit en grävmaskin för det lilla.Framför allt om det är ekonomiskt försvarbart.Kostar väl skjortan!!



   TS
Avatar Fallback

Re: Dikning

axwell  
#103521 Kostar du på frakt Timrå tur/retur plus några hundra/ timme så ordnar det sig.

Hur svårt jobb kan det vara, hyr en liten grävare. De brukar kosta mellan 600 och 2000 kr/dygn och längre tid än så bör det inte ta.

Om du kan räkna in den ökade tillväxten så bör det löna sig, förbättrad bärighet får du på köpet.

Avatar Fallback

Re: Dikning

Tall  
#103525 Jag har huggit rent i diket så det är lätt att komma åt.Räcker det med en liten som man kan hyra.2000 spänn verkar billigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikning

skog+ terri  
#103551 vart är de någon stans bor själv i sundsvall o har en 1 tons minigrävare

Användarvisningsbild

Re: Dikning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103557 Finns dom som rensar med skogskranen, sätter plåtar / skopor eller vad man skall kalla det för i gripklon....
Funkar tydligen skapligt bra...

Avatar Fallback

Re: Dikning

axwell  
#103563
skog+ terri skrev:har en 1 tons minigrävare


Hur tar sig en minigrävare fram i terrängen, att den har bra bärighet tror jag men hur går det över vassa stenar och stubbar, tänker på markfrigången för den maskin tall skulle behöva i Västra Götaland?

Användarvisningsbild

Re: Dikning

Elias  
#103638 Enda jag kan tänka mig att en liten minigrävare har problem med är om det är stora stubbar som man måste bryta upp. Isåfall kanske det är bättre att dra upp dem i förväg med traktorn.

Avatar Fallback

Re: Dikning

Tall  
#103748 Finns inga stubbar alls,bara fin mossmark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikning

axwell  
#103772 Inte så mycket att tveka om, hyr liten grävare med minst 3,5 meters räckvidd eller använd din griplastare med extra tbh. om du vågar gå dit med 2wd-traktorn.

Grävaren gör nog ett snabbare och snyggare jobb.

Väntar med iver på rapport om vilken lösning du valde!

Användarvisningsbild

Re: Dikning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103773 Utan att ha använt en traktorvagn med skoptillsats/skopa, men utifrån min erfarenhet med atv-griplastarkran är griplastare med skopa på rotatorn bra för småjobb. Typ fixa till en dikespassage, bäckövergång, stopp vid trumma och sånt. Men inget jag skulle ge mig på ett 150 m dike med. Dessutom efter att hyrt in grävare med förare för dels laga basväg, dels fixa till lite mer för övrigt så är jag positivt överraskad över hur "billigt" det är. Detta främst beroende på att det går så mycket fortare än att försöka överprestera (böja stödben typ) med griplastare med skoptillsats/skopa.

Samtidigt låter det ju som du ha väldigt "snäll" mark. Men som "axwell" säger, kul att få veta, och se!, hur du gjorde.

Avatar Fallback

Re: Dikning

Tall  
#103825 Skopa till griplastaren verkar passa mig bra.Vart får man tag i en sådan och vad tror ni en sådan kostar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dikning

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103827 Kolla så den har rundad botten.

Här kanske: http://www.intermercato.com/pdf/clamshellbuckets.pdf

//.D

Användarvisningsbild

Re: Dikning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103836 Finns här: http://www.sit-right.se/

Avatar Fallback

Re: Dikning

keja01  
#103850 En skoptillsats för timmergrip behöver vara av en smal modell för att få plats nere på dikesbotten. Jag har själv svetsat ihop en skoptillsats passande Rottne blondins breda skotargrip XL och använt till dikesrensning. Tillsatsen har samma bredd som gripen, typ 40 cm.

Avatar Fallback

Re: Dikning

Robertberg  
#103880 En 3,5 tonnare hyr du på Cramo för 2690 / dygn, är du medlem i LRF får du säkert mellan 20 - 30 procents rabatt.

Det går fortare, blir bättre och är roligare. Men snickrar man ihop en skoptillsats har man ju den tillgänglig även för framtida arbeten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar