Motorsåg och handhållet

"En stor stark" Elsåg?

93 inlägg 74019 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"En stor stark" Elsåg?

axwell  
#102558 Nu har lågpris-elsågen gjort sitt.

Söker en stark elsåg som inte har verktygslös kedjespänning, får gärna ha långt svärd i std. modellen.
Som bonus .325 kedja och mer än 15 m/sek.

Kommer inte ihåg vad Stihls dyraste kostar men bortåt 5000 kr(inkl.) får mig att tveka.

Finns det andra alternativ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Nonkan  
#102561 Tänkte föreslå stora Stihlen (MSE 220 C-Q) som har alla de egenskaperna, men den dög ju inte :) Som invändning kan jag säga att köper du den behöver du inte köpa fler elsågar under din livstid åtminstone.

Lite billigare blir det om du tar HVA 321 EL och sedan monterar .325-drev istället, de använde det förr så det från gamla 1600 electric passar. Drev, svärd och kedja går väl på någon femhundring utöver sågens pris.

Har för mig att Makita har någon stark också, men vet inte vad den heter. Såg (fniss) den på Swedol tror jag.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#102566
Nonkan skrev:Tänkte föreslå stora Stihlen (MSE 220 C-Q) som har alla de egenskaperna, men den dög ju inte

Åjo, den duger mer än väl.
Har inte hittat någon från Sachs-Dolmar/Makita som har verktygslös kedjespänning.
Närmaste HVA-handlare(störst i länet?) hade endast 317 EL och påstod att det inte gick att byta till något annat drev än originaldrevet, tror dessutom att det var fel typ av kedjespänning.

Husqvarnas hemsida visar bara 317 EL, men jag får väl kolla med handlarna i Härnösand, de verkar vara mer engagerade.

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#103754
Nonkan skrev:Tänkte föreslå stora Stihlen (MSE 220 C-Q) som har alla de egenskaperna, men den dög ju inte :) Som invändning kan jag säga att köper du den behöver du inte köpa fler elsågar under din livstid åtminstone.

Lite billigare blir det om du tar HVA 321 EL och sedan monterar .325-drev istället, de använde det förr så det från gamla 1600 electric passar. Drev, svärd och kedja går väl på någon femhundring utöver sågens pris.


Hittade Jonsereds motsvarighet till Hva 321 El, svärdskåpan är för vek, bara tunn plast utan förstyvningsprofiler.
Utöver det var det ändå ingen bra lösning för mitt ändamål.

Närmare titt på Stihl MSE 220 visade sig ha lämpligt svärdsfäste där bakre bulten är en "avkapad" svärdsbult med lite kortare gänga för att inte bottna mot oljepumpensdrevet. Med anpassat våld var det inga större svårigheter att ersätta den med en riktig svärdsbult.

Den erfarne på Raket-Lasse kunde även leverera lämpligt svärd/kedja för klyvsågning med 3/8´delning.

Det här måste bli bättre än 600-kronorssågen som gick i närmare 15 år.
PA150021.JPG


Nu återstår att hoppas på att Nonkan får rätt betr. sågen men fel om min kvarstående livslängd!

PA150024.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103774 Vet ett sågverk i närheten som har en hel del elsågar, dom använde husqvarnasågar först,men dom höll inte!(som vanligt) dom brann upp helt enkelt, kedjesmörjningen fick dom aldrig att funka mm! dom skaffade sen ett gäng med stihl 220 utan snabbkedjespänning, 18" svärd o 325 kedja! dom höll alldeles utmärkt! många killar där som knappt visste hur en såg funkar, och behandlade sågarna minst sagt illa! mycke slit o släng! enda stihl sågen som inte höll så vitt jag vet var en 220 som åkte in i barkrivarn!! :lol: det höll den inte för!! jag provade en 220 och den var förvånansvärt stark måste jag säga!! :surp:

Dolmar har visst em modell av elsåg som ska vara riktigt bra har jag hört! vet inte beteckningen dock!? troligtvis deras största! dom mindre modellerna verkar vara rent skräp.....oavsett fabrikat! har för mig att stihls elsåg 180 fick "bäst i test" för ett tag sen! hur mycket det säger vet jag inte!!

På stihl 220c är det samma svärdsfäste och antal drivlänkar som på bensinsågarna från 024/026 - 260/261 och upp till ms660!

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#103782 Det där låter betryggande.


Huggarn skrev:Vet ett sågverk i närheten som har en hel del elsågar


Logosol säger att man tidigare kunde leverera med Stihl 220, men påstår att det inte går att få tag på små(230 Volt) med traditionell svärdsbult. Det tog mig drygt en timme att få till två svärdsbultar varav den ena var originalmonterad, m8-hålet för den andra utnyttjades som styrning i svärdsfästet.
Om Logosol ville så borde de få Stihl att ta fram en liten serie med dubbla bultar, det finns nog något annat skäl.

Huggarn skrev:Dolmar har visst em modell av elsåg som ska vara riktigt bra har jag hört! vet inte beteckningen dock!?


Den heter ES 2035, är lite dyrare än Husq/Jonse och fick "mest hållbar, starkast" i en annan test, men den har jag misslyckats med att få se "live". Ett krav eftersom jag vill se vad som döljer sig bakom svärdskåpan, går det eller ej att bygga om.

Huggarn skrev:På stihl 220c är det samma svärdsfäste och antal drivlänkar som på bensinsågarna från
024/026 - 260/261 och upp till ms660!


Det låter bra, ett av skälen till att betala dubbelt så mycket som för ett annat fabrikat, fast efter avrundning
ingick annat(n) kedja/svärd, drev och extrabult med mutter.

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

SnyggOla  
#103789 Har nyss sågat 100m3 björkved med Stihls MSE 200, som vi normalt har med oss i byggverksamhet.
Har funkat utmärkt.
Enda nackdelen är alldeles för klena handtag när man har stora händer.
Men det går å fixa med slang å slangklämmor.
Glöm inte hörselskydd.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#103804
Glöm inte hörselskydd.


Mycket viktigt att understryka detta! Elsågar förefaller ju inte låta alls så mycket som en bensinare, men den låter faktiskt lika mycket i de allra skadligaste höga frekvenserna, just de som förstör hörseln värst. Det allra farligaste ljudet från en motorsåg kommer inte från motorn utan är det enormt högfrekventa ljudet från kedjan, vilket vi inte upplever som så högt, men som sagt är det skadligaste av alla.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Elfving  
#103806 Nu blir jag lite nyfiken... Du tänker använda den där i solosågen istället för logosols elmotordrivna sågaggregat? Briljant idé, men vilken prestanda kan man vänta sig? 2,2kW är ju inte så mycket men i övrigt är det ju bara fördelar. Perfekt att dessutom få tillgång till en smidig elmotorsåg för andra användningsområden.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103816 Kort fråga; Känner nån till en trefas variant?

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#103838
Elfving skrev:Nu blir jag lite nyfiken... Du tänker använda den där i solosågen istället för logosols elmotordrivna sågaggregat? Briljant idé, men vilken prestanda kan man vänta sig? 2,2kW är ju inte så mycket men i övrigt är det ju bara fördelar. Perfekt att dessutom få tillgång till en smidig elmotorsåg för andra användningsområden.


Ja men nej, det är inte Logosols sågverk, det är ett hembygge.

Logosols minsta trefas väger enl. deras uppg. ca 30 kg, dvs inget alternativ i min sågbänk.

Återkommer senare med bild så förstår du.

Slurfi skrev:Kort fråga; Känner nån till en trefas variant?

Försökte några år sedan hitta en lämplig trefasmotor men gav upp, alla var för tunga i förhållande till effekten.

Totte Hörselkåpor; självklart

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#103842
axwell skrev:Återkommer senare med bild så förstår du.


Stocken ligger på samma höjd hela tiden, linjalen inkl. sågen höjs/sänks steglöst efter önskad tjocklek. Linjalen är balanserad med motvikter, 16 kg på båda kortsidorna motsvarar aluminiumprofilerna och sågen som sitter i en släde av teflon uppstyvad av rostfri plåt.
Vid sänkning lyfts en låsring motsvarande önskad tjocklek plus spårets(ca 7 mm) innan linjalen trycks ned mot låsringens anhåll.

Stihl 220C är något snabbare än Einhell 2000 W (kedjehast.23-24 m/s) men ger inte lika fint snitt som den gjorde.
Däremot bättre än de bensinsågar på 3-4 hp som jag provat, det är lättare att mata på lagom utan att kedjan tappar fart.
PA160026.JPG


PA160027.JPG


En anledning till det ojämna snittet beror troligen på att Stihlsågen just nu sitter 25 mm för högt över linjalen, det skall fixas för nu stämmer det inte riktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

bmbamse  
#103868 Va' smart!! :surp:

Fast efter att ha detaljstuderat bilderna nu så tycker jag att du har byggt sågbänken fel...
-Du skulle väl ha vänt den så att du bekvämt kan se den vackra utsikten medans du sågar! :grin:

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#269757 Jag har lyckats, litet på rent jävelskap, att såga 1" björkplank med Logosols timmerjigg och Julas allra sketnaste elsåg för 399 kr med klyvslipad 72 kr-kedja. Nu är den helt slut i lagren, men jag är förvånad att det ändå gick...

Den har bara en M8 svärdsbult, men det finns ett extra hål i svärdet, så det gick lätt att montera den.

Jag borde ju lämna den på garantireparation, men det är ju på gränsen till skämmigt.

Men allvarligt, jag bor på en dryg hektar och förutom att såga ved så tycker jag det är läckert att skiva mina egna plank. Jag gillar inte riktigt att stå varken i bensin- eller alkylatångor om jag inte måste och därför var det intressant att läsa om att det faktiskt finns elsågar som är gjorda för att hålla.

Har den foprtsatt att funka både till klyvning och som kapsåg?

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Scoutman  
#269761 Såg stihl kommit med nya mse elsågar nån som vet nåt mer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).