Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Val av storlek/märke på ATV

22 inlägg 24840 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av storlek/märke på ATV

M16Boss  
#102942 Val av storlek/märke på ATV.

Hej har funderat på att skaffa en fyr-hjuling, för att köra fram virke ur skogen och ploga snö med.
Men jag skulle behöva lite tips och råd med hur stor modell man bör satsa på och om det är något särskilt märke som är att föredra?

Jag har varit och kollat på en arctic cat 400 auto le-07.

Säljaren där menade på att det gott o väl räcker men en 400cc, för att ha som arbetsmaskin.



   TS
Avatar Fallback

Re: Val av storlek/märke på ATV

Nolltax AB  
#102943 Vilket det gör.
Kuligare dock bränna järnet med en 800cc det är...

Avatar Fallback

Re: Val av storlek/märke på ATV

Nolltax AB  
#102944 Första maskinen jag satt på var på 375cc.
Släpte ut åttametersstock med lunningskärra.
Knuff uppå sågbänk å sågade vindskiva till ladugård.

Avatar Fallback

Re: Val av storlek/märke på ATV

M16Boss  
#102964 Hej igen.

Jag pratade med en annan säljare i dag och han menade på att det behöver vara åtminstonde en 500 kubikare.
Så att man får lite högre effekt och mer vridmoment.

Han sa att det är risk för att det är lite klen motor på en 400, och man kommer förmodligen snart ångra att man inte köpte en 500.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102983 Ett säkert kort är ju nån storsäljare av känt märke tex Polaris 500 kolla denna:
http://www.blocket.se/gallivare/Polaris ... w=0&last=1
Bild

Avatar Fallback

Re: Val av storlek/märke på ATV

fastfälld  
#103130 Hej
Köpte mig en arctic Cat 700 Efi själv, stod i valet och kvalet mellan en 700 och en 400, egentligen gör man ju inte med en 700 i skogen, du får ju lixom inte ner kraften i backen när du saknar vikten. Men andrahandsvärdet på en större maskin är ju bättre då de är mer eftertraktade då folk i allmänhet "ska ha det största" Sen är det ju kul med lite drag i maskien om den skall köras på landsväg då det är ett jäkla go i de större maskinerna. Arcticen som jag själv har, har fin frigångshöjd och den elektroniska bränsleinsprutningen är ju ett plus då bränsleförbrukningen hålls nere. En nackdel med maskinen är den relativt stora svängradien, lite tråkigt i gallringar och tajta uttrymmen. Se till att skaffa bukplåt oavsett vilken maskin du väljer, det är ett måste vid skogskörning, annars kan du snart hälsa hem med maskinen! lycka till med köpet!

Avatar Fallback

Re: Val av storlek/märke på ATV

Mickev  
#103139 Ja vad gäller motor är det nog lite upp till dig. Man klarar sig med 400 i skogen och på snön men som andra sagt, med en större motor får man bättre vridmoment vilket ofta betyder att man kan segdra maskinet mer istället för att "tokvarva" för att klara tungkörda hinder.

Själv åker ja polaris 500 sedan slutet på 07 och har vid arbete inte känd att jag behövt en större motor. Däremot kan en med större motor vara roligare att köra ur nöjessynvinkeln. Så du får fundera lite hur du vill ha det. Ligger lite i de fastfälld skriver också att det är större sug efter hjulingar med större motor på eftermarknaden än dom med mindre motor.
Jag har dock aldrig haft någon extra bukplåt då jag tycker polaris har tillräckligt täckande underrede, men det är lite upp till dig hur du kör som. Vill man ladda fullt genom rishögar eller mata fullt över stubbar så behöver man nog ett extra skydd, annars kan man säkert räkna med bucklor eller skadade drivknutsdamasker framöver.

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103146 Band=stor motor
Artic cat= hög markfrigång
Känt märke= blir bra

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Kse  
#103168 Första atv:n jag hade var en Quad runner 250 och den drog som bara den, byte sen till en King Quad med något större motor och det gick kanon. När man la in superlow så var det aldrig kraften som saknade utan fästet.
Har idag en Can Am 400 -08 och den är för svag när man ska dra riktigt tungt, nu kör jag till 95% utan last och valde därför en mindre/biligare maskin. Är inte alls nöjd med diffspärren fram på Can Am men det är en annan historia.
Motorstorleken är inte det viktigast utan utväxlingen, se till att du får provköra den maskin du tänkt köpa under de förhållanden du ska använda den så blir du nog nöjd.
Att fråga nån som just betalat 100000:- för sin nya maskin är kanske inte alltid så lyckat och vissa märkes entusiaster ger ju inte med sig oavset vad. Min maskin passar som handen i hansken för mig men kanske inte för dig.
Som sagt, provkör och skapa dig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

stegmaster  
#103177
Kse skrev: byte sen till en King Quad med något större motor och det gick kanon. När man la in superlow så var det aldrig kraften som saknade utan fästet.

^:)^ ^:)^ :lol:

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

smedpeter  
#103304 Ja, var och en med sitt märke... :wink:
Suzukis King Quad är en verklig hejare på att dra, det stämmer absolut som Kse skriver härovan, det handlar mer om att få fäste för hjulen.
Men du skall tänka på vad du skall ha den till, och var du ska köra. Har du tänkt dej en traktorregistrerad kanske ?
Jag har en Polaris Sportsman 300, och den är tusan så smidig och behändig, fyrhjulsdriften är utmärkt, man tar sej fram var som helst, och den är så pass lätt så kör du fast orkar du lyfta lite på den själv - det går inte med större maskiner. Den drar fint ut mindre virke ur skogen, plus andra småjobb.
Lycka till med valet, berätta vad det blev sen, och om du blev nöjd :wink:

Avatar Fallback

Re: Val av storlek/märke på ATV

Nolltax AB  
#103357 Kör man fast, har gjort.
Blir irriterad, åxo testat.
Nu din förbenade, tvärsug i armveck å pump i ben.
Nu bara ska du. Viljekraft.
Åsså tog den slut.
Jämrans maskin....
I brist på kraft så hjärnan tar vid.
Kapa en massabit, typ 4 meter. En stump grovstock.
Hävstång kallas det....

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Pidden  
#103384 Kan bara ge tipset Polaris 500 x2. Väldigt bra maskin både för skogsjobb och snöröjning..

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

smedpeter  
#103385 Passar säkert bra att ta upp frågan här i samma tråd :

Har ni någon vinsch på era ATV:n, och har ni verkligen någon användning av den ?
Jag funderar på att skaffa en (det är ju litet coolt) men undrar om man har nytta av den sen i praktiken...

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Pidden  
#103386
smedpeter skrev:Passar säkert bra att ta upp frågan här i samma tråd :

Har ni någon vinsch på era ATV:n, och har ni verkligen någon användning av den ?
Jag funderar på att skaffa en (det är ju litet coolt) men undrar om man har nytta av den sen i praktiken...



Vi har vinsch med dubbla fästen på våran 500 och den funkar fint :), Den höjer och sänker snöbladet på vintern sen har vi använt våran till att dra omkull fastfällda träd. :-bd Så det är ju inget nerköp. :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).