Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Fjärrstyrda skogsmaskiner?

8 inlägg 5260 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjärrstyrda skogsmaskiner?

Jerrka  
#102855 I kirunagruvan prövas det lastning under jord med fjärrstyrning från kontrollrum....Finns det något märke som tänkt i de banorna i skogsmaskinsbranchen? Alltså sitta i ett "kontrollrum" i kojjan på avlägget och ha 4 skärmar..Framåt,bakåt,hö,vä,bakåt..Eller en på kranen så kameran följer där gripen/aggregatet är :?:
Eller en större skärm som man kan växla manuellt mellan..Eller en som växlar kamera automatiskt, beroende på om man lastar eller kör fram eller bak etc.etc....

Och en skärm med orto/foto där man ser avvärkningsområdet med rågångar, markförhållanden, och var maskinen man kör befinner sig.

Nackdelen är väl körning där det är planerat på snöbelagd mark, och man inte har förutsett vart det är blött, när man inte känner det börjar sjunka :x

Så gäller det att ha värme+rengörningsadapter på kamrorna p g a is,snö,lera,damm..

Som en simulator fast på en riktig skogsmaskin helt "enkelt"

Så..Nu har jag löst alla problem..Så nu söker jag patent på detta och blir miljonär :lol:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrda skogsmaskiner?

Kse  
#102875 Fjärrstyrda maskiner är ju inte direkt nått nytt i gruvan, såna maskiner går ju i full produktion.
Finns otroligt mycket mer pengar att göra i gruvan än i skogen , det är nog en förklarning.
Sen så är ju riskerna något högre om man som idag bryter 1 kilometer under jord i trånga utrymmen i konstant mörker, ju högre risker ju mer sattsar man på att minimera dom
Tekninken finns ju så det är bara att börja bygga en maskin för den som har tid och pengar.
Ser inte nog med fördelar för att slipa sitta i maskinen om man ändå ska vara i kojan ute i skogen, så dålig är väl inte förarmiljön ändå? Plus att det blir jobbigt att promenera ut till maskinen för att byta tex svärd eller en hydraulslang.

Har för mig att jag läst om nåt skördarrobot projekt som går i våra skogar och då tänker jag inte på Besten som för övrigt nog är det som är närmast det du menar.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrda skogsmaskiner?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102914 Skulle det vara nån vits så skulle man sitta hemma i finsoffan och köra maskin. Det gjordes försök med radiostyrning till markberedare där föraren satt bekvämt i gröngräset och styrde maskin runt hygget. Men de välte alltsom oftast.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrda skogsmaskiner?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102924 Retsamt om man skulle somna ifrån lite............ Kan bli mycke att plantera................ :???:

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrda skogsmaskiner?

Henningway  
#103020 Visst vore det tekniskt möjligt att göra, t.ex. Besten har den typen av fjärrstyrning.
Skillnaden mellan att sitta i ett kontrollrum och köra en gruvmaskin jämfört med skogsmaskin är att det är så otroligt många fler faktorer som spelar in i skogen.
En gruvmaskin kör på relativt plan och fast mark. Den ska fylla en skopa på samma sätt varje gång, den har likvärdig miljö hela tiden o.s.v.
En skogsmaskin har olika markförhållanden, väderförhållanden, träden står oregelbundet i skogen, kvalitetsbedömning av stockarna ska utföras under upparbetning m.m.
I eucalyptusplantager i t.ex. Brasilien skulle det kunna tänkas vara möjligt att införa något liknande, men som tidigare nämnts så finns det vissa nackdelar att sitta en bit ifrån maskinen när t.ex. kedjan ska bytas (behöver inte göras på en gruvmaskin).

Nåja, allt är möjligt men det dröjer nog ett tag till innan det blir fjärrstyrda skogsmaskiner från ett kontor någonstans.......tror jag iaf. :)

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrda skogsmaskiner?

skotarmasse  
#103023 Den dagen man sköter skogen från en kontorsstol, hoppas jag att jag är dö o begraven. :???:

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrda skogsmaskiner?

AKKAMAAN  
#103183 Umeå Universitet, har, 2005-2006, forskat och gjort försök med stryning av en kran via IP, internet....Tror syftet med studien var att se om det är tekniskt möjligt/realistigt att fjärrstyra en kran.....skulle tro att det syftar till att operera en "robot" i en farlig miljö....det är om inte annat kul läsning för en "tech freak"....LOL....
Skall se om jag kan finna rapporten i mina gömmor....BRB...
Oki här är en bra länk....
Projektbeskrivning med länkar till videos och andra document runt projektet
http://www8.tfe.umu.se/forskning/Control_Systems/Set_Ups/Smart_Crane/index.html

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrda skogsmaskiner?

Sedvall  
#103189 Förarmiljön i en skördare är nog inte tillräckligt dålig för att de ska vara nån vits, eftersom den står relativt still när man arbetar. Men skotaren däremot iaf i slutavverkning eller markberedning kan ju vara lite stuttigt och borde ju vara lättare att lösa också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).