Traktorer och processorer

Midjestyrd traktor med driven vagn

17 inlägg 16060 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Midjestyrd traktor med driven vagn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102448 Idag satt jag å min kära far å disskuterade framtiden;)... Det är 1-2 år kvar till vi får tillbaka skogen efter omarronderingen, å då behövs en traktor till skogen igen... så... tankarna går till att köpa valtra med en driven vagn... å har tidigare sett XM modellerna som valtra har, dvs midjestyrt, å ja undrar hur det funkar med en skogsvagn efter en sån? nån som testat?...

En annan fundering jag kom på själv va hur det skulle vara med en traktorgrävare (midjestyrd ´på ca 7-9 ton) som dragare framför en driven kärra (10-12 ton), där finns ju komforten, hydrauliken, bla redan, å den kan användas till destå mer, grävning, skotning, kanske skördareaggregat, snöröjjning mm... Den lännen c110 jag hade tidigare gick det att enkelt montera bort grävaggregatet på, så det borde va enkelt att hänga på en kärra istället efter en sån, eller den mindre c100 med hydrostaten?... Eller va har ni för åsikter?...

Skickar med länkar hur det skulle kunna se ut nått så när;)









Nu hittar ja ingen film med just kärra efter men va tror ni... skulle det vara så att det kan va ett alternativ? då skull det räcka med en maskin till mkt, istället för en massa olika maskiner till allt;)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

stegmaster  
#102458
nutte skrev: En annan fundering jag kom på själv va hur det skulle vara med en traktorgrävare (midjestyrd ´på ca 7-9 ton) som dragare framför en driven kärra (10-12 ton), där finns ju komforten, hydrauliken, bla redan, å den kan användas till destå mer, grävning, skotning, kanske skördareaggregat, snöröjjning mm... Den lännen c110 jag hade tidigare gick det att enkelt montera bort grävaggregatet på, så det borde va enkelt att hänga på en kärra istället efter en sån, eller den mindre c100 med hydrostaten?... Eller va har ni för åsikter?...


Absolut en interessant tanke (jag gillar sånna "out of the box " tänkande).
När det gäller skördaraggregat, får det vel bli med et gällringaggregat, eller? (Har inte sett video av en sånn maskin i slutavärkning,)
Och då blir det ju ganska tung gällringskotare??
Om det går att skaffa en Huddig eller Lännen til et vettig pris, så går det nog att få det til att funka.
Och för dig som självägare så bordet det vel funka, om du har mark med lite bärighet. :???:
Jag gillar tanken på att göra va som går med en basmaskin. :grin:

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

josip  
#102466 Jag har ju en C100 med arbro aggregat moterat på jibb. (bild finns i min profil) Skotar med en Ford 5600 2wd fn. Har tidigare haft liknande funderingar angående vagn efter grävlastaren, men jag har på sista tiden börjat fundera om. Hydrostaten får nog jobba litet väl hårt tror jag. Byte av hydrostatpump + motor kostar lätt lika mycket som en äldre 4wd traktor..

Dessutom är det knepigt att hitta en bra kran för montering på grävaren - de är antingen för svaga & korta eller för dyra. Oftast dyrare än själva grävaren. Allt beror förstås på vilken budget man har. Men visst - en kran på ca 7-9m och med ordentlig lyftkraft + en vagn efter så.. då fick man ett smidigt ekipage för gallring med skördaraggregatet och sen bara att byta till grip och vagn när man skall skota. Sätter man litet mera pengar i blöt på basmaskinen dessutom så.. En huddig 1160 eller kanske lännen 860. :-bd

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102467
josip skrev:Jag har ju en C100 med arbro aggregat moterat på jibb. (bild finns i min profil) Skotar med en Ford 5600 2wd fn. Har tidigare haft liknande funderingar angående vagn efter grävlastaren, men jag har på sista tiden börjat fundera om. Hydrostaten får nog jobba litet väl hårt tror jag. Byte av hydrostatpump + motor kostar lätt lika mycket som en äldre 4wd traktor..

Dessutom är det knepigt att hitta en bra kran för montering på grävaren - de är antingen för svaga & korta eller för dyra. Oftast dyrare än själva grävaren. Allt beror förstås på vilken budget man har. Men visst - en kran på ca 7-9m och med ordentlig lyftkraft + en vagn efter så.. då fick man ett smidigt ekipage för gallring med skördaraggregatet och sen bara att byta till grip och vagn när man skall skota. Sätter man litet mera pengar i blöt på basmaskinen dessutom så.. En huddig 1160 eller kanske lännen 860. :-bd



Ja tänkte lite på det där med pumpar å de ja åxå... å tänkte att om man köper entyp moheda vagn med drift så kanske man inte påfrestar drivningen så mkt?.. Sen kranen hade ja tankar om att köra med den som sitter på vagnen, å ta bort grävaggregatet när man skotar, både lännen å äldre valmet/hymas 7000-9000 har den funktionen, då borde man spara in ett antal kg på maskinen ivikt åxå...

Å när man "skördar" om det nu blir aktuellt, så kan man köra med grävaggregatet med jibb på....

Det är mest för eget bruk detta är tanken, å tanken nu går som sagt till att ha en Fräsh maskin till allt ist för att ha en massa gamla grejjer som bara står halva tiden så att säga... Men funkar saker å ting så det klart man kan köra åt andra åxå;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102469 Ja såg även att det finns en Lännen Forest combi, där man kan ta av å byta grejjer på basmaskinen, men det fanns tyvärr inga bilder mer än lastaggregatet å skördaraggregat,

Länk: http://www.annonsborsen.se/skogsmaskine ... ert=295105

   TS
Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

josip  
#102477 Jo det skall vara lätt att ta bort aggregatet på lännen. har aldrig provet, men sitter påhakat med krokar typ stora bm fäste. Grävaggregatet till C100 verkar väga ca 3000kg! :shock: (inkl. stödben, ventilpaket osv.) Inte konstigt att maskinen blir baktung med skördaraggregatet på jibben.. :???:

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

Taberg  
#102479 Jag hade köpt en liten skotare en traktor blir aldrig bra och när man bygt om den så den är bra så är den för dyr. Comforten blir inte toppen heller.

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102486
Taberg skrev:Jag hade köpt en liten skotare en traktor blir aldrig bra och när man bygt om den så den är bra så är den för dyr. Comforten blir inte toppen heller.



Jo... Men en skotare... då är ja låst igen, å måste ha en grävmaskin åxå, å kan inte hjula efter väg på samma sätt...

Nåja, det är bara så att ja spånar lite för tillfället, å andras åsikter är bra;)... Mina funderingar kanske låter bättre än dom är;)...
Men tanken om att ha en maskin man kan göra "allt" med lockar till viss del, för alla dessa försäkringar man bör ha kostar om man har flera maskiner osv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102624 Då kanske en midjestyrd Valtra är det bästa alternativet.

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102634
ATK skrev:Då kanske en midjestyrd Valtra är det bästa alternativet.

förvisso... men va gräver ja me då? då äre 2 maskiner som gäller igen;)... Nädå... vi får se det va mest en tanke... i slutändan blir det nog en "vanlig" valmet/valtra;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

keja01  
#102660 Drivning med momentomvandlare och lock-up koppling kan kanske ha längre livslängd vid hög belastning än hydrostatisk transmission på en grävlastare. Men inget jag vet något om.

På lantmännen har de sagt att Valtra XM har haft problem med något som går sönder i midjeleden. Oklart vad exakt.

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102709 Det finns grävaggregat till Valtran också.

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102713 Hydrostaten i en grävlastare är väl knappats dimensionerad för att dra runt en skogsvagn hela dan?
Annars är hydrostatdrivning kanon då de bromsar i medlut oxå.
Tanken på grävlastaren är annars intressant.

Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102757
gnisten83 skrev:Hydrostaten i en grävlastare är väl knappats dimensionerad för att dra runt en skogsvagn hela dan?
Annars är hydrostatdrivning kanon då de bromsar i medlut oxå.
Tanken på grävlastaren är annars intressant.



Tex, lännen c110, valmet/hymas 7000-9000 har converter;)...

   TS
Avatar Fallback

Re: Midjestyrd traktor med driven vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102805 Converter togs bort i alla? skogsmaskiner pga gummibandseffekten.
De blev massor av kraft i uppförsbacken men dom fick dålig motorbroms i nedförsbacken.
Skotarna har en hydrostat som är anpassad för att dra ett tungt lass o går med samma hastighet både upp o ner för backar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).