Föryngring

Plantera tall eller gran?

20 inlägg 17872 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera tall eller gran?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102402 Nu är det dags att beställa plantering till nästa säsong men jag tvekar mellan tall och gran. Skickar med några bilder på hur det ser ut. Boniteten har varit T12-T14, 30-40 cm humus, ett lager svart jord sedan mineraljord. Rätt så blött nu direkt efter markberedningen och den nederbörd som kommit i sommar och senaste veckan. Tror dock att markberedningen kommer att dränera en hel del då hygget lutar något. Tall är alternativet om ingen kommer med ett bra argument. Kanske 80% tall 20% gran?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

Taberg  
#102404 Jag tycker att planteringar som är blandade ser friskare ut även dom galringar verkar som dom ger bättre. Så jag tycker lite mer gran .men det är i småland det. :???:

Användarvisningsbild

Re: Plantera tall eller gran?

masterchief  
#102410 Som jag brukar förespråka när man inte kan bestämma sig,,,hälften av varje.
Ingen katastrof vilket det blir och trädslagsfördelningen kan man justera i gallring.

Användarvisningsbild

Re: Plantera tall eller gran?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102413 anser mer tall än gran om det inte är allt för mycket älg på markerna,

men annars går det ju köra en kassett tall en kassett gran omvartannat.

Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102416 Tycker att gran borde vara uteslutet på så mager mark. Jag skulle satsa på contorta!

Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102420
Skogsola skrev:Tycker att gran borde vara uteslutet på så mager mark. Jag skulle satsa på contorta!


Jag också om det inte var för att jag redan har så mycket contorta. Har nästan ingen svensk tall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102421
SkogsGotte skrev:anser mer tall än gran om det inte är allt för mycket älg på markerna,

men annars går det ju köra en kassett tall en kassett gran omvartannat.


Nej här är det inga problem med älgarna. Ligger på 650 möh så de går längre ner under vintern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102427 Tall skulle jag satt om möjliheten fanns.

Användarvisningsbild

Re: Plantera tall eller gran?

skogsrået  
#102435 när det gäller andra marker än detta..där det finns gott om lav-lavrika marker där tall försöker växa ska man försöka bryta ner laven. Den är giftig för tallens frö o mossa krävs för att den ska gro. Hur får man mossa att först bildas..jo genom att plantera gran...då kommer mossa bildas i samma takt som laven minskar och tallfröna kommer att sätta igång att gro utav bara den. Så en kombination med gran o tall är nog alltid att föredra hur än det ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Plantera tall eller gran?

Kse  
#102437 Då du inte har problem med älg så skulle jag satsa på tall, lär ju bli en bristvara i framtiden då det planteras allt mindre talll söderut pga beteskadorna. Har du dessutom inge tall sen tidigare så är ju vaket enkelt.

Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

alias  
#102845
Kse skrev:Då du inte har problem med älg så skulle jag satsa på tall, lär ju bli en bristvara i framtiden då det planteras allt mindre talll söderut pga beteskadorna. Har du dessutom inge tall sen tidigare så är ju vaket enkelt.



Vi har lite olika definition av begreppet "söderut" :lol:

Skulle säga att ett talldominerat bestånd är att rekommendera på alla boniteter under G24.

I småland kallar vi T12-T18 för impediment, om vi nu inte letar områden att sätta av för naturvård i skogsbruksplanen - då är det prima skogsmark :wink:

MVH
ALias

Användarvisningsbild

Re: Plantera tall eller gran?

Kse  
#102877
alias skrev:
Kse skrev:Då du inte har problem med älg så skulle jag satsa på tall, lär ju bli en bristvara i framtiden då det planteras allt mindre talll söderut pga beteskadorna. Har du dessutom inge tall sen tidigare så är ju vaket enkelt.



Vi har lite olika definition av begreppet "söderut" :lol:

Skulle säga att ett talldominerat bestånd är att rekommendera på alla boniteter under G24.

I småland kallar vi T12-T18 för impediment, om vi nu inte letar områden att sätta av för naturvård i skogsbruksplanen - då är det prima skogsmark :wink:

MVH
ALias

Ja härifrån sett så är ju allt söderut :grin:

Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102893 Sibirisk lärk?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102909 Fungerar den på 650 möh?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera tall eller gran?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102915 http://www.skogforsk.se/sv/sys/2298/2833/2973/2994/

Kanske kan ge lite ideér?

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).