Gallring

Tvillingarna Eriksson om björk

28 inlägg 16518 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvillingarna Eriksson om björk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102186 De omtalade tvillingarna Eriksson i Hyssna pratar om en ett björkbestånd under en skogsdag med Rådgivarna i Sjuhärad.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8DiGS3hysUc[/youtube]



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Torparn79  
#102190 vilka gubbar..
kanonbra film Sundhult..

sen är det ju precis som dom säger, det är förädlat material som dom har planterat..
att få ett sånt resultat på vilket bestånd som helst är ju i stort sett en omöjlighet, man är ju alltid 2:a på snöret när det gäller björkföryngringar..

jag hörde av en inspektor på Mellanskog som hade varit i Finland på nå´n resa där dom tittade på björkföryngringar..
markägaren fick frågan om hur man gjorde när man skulle föryngra och svaret blev: ""är det en liten socken så ställer vi en björk men är det en stor socken så ställer vi två!""..

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102284 Bröderna är helt klart intressanta att lyssna på. Mycket är tvärtemot vad som basuneras ut från andra håll.

Fast det verkar inte väcka några känslor här på skogsforum. Hade förväntat mig lite med- och mothåll om vad de säger i filmen.

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102312 Håller helt med!!! Helt klart värt ett besök hos tvillingarna! Roligt att höra hur dom gnabbas med varandra...
Ser ut att vra fin skog med...
Och som sagt, dom jobbar på sitt eget vis....

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102317 Riktigt roligt att höra två så pratsamma tvillingar. De avslutar varandras meningar hela tiden. Den ena vet alltid vad som kommer ur den andres mun. Detta är humor. MEN! Det som fick mig att lägga mig dubbelvikt var 10:47 då den andre tar över för att avsluta. Då han helt oförhappandes säger fel sak, det var inte vad den första tvillingen hade tänkt säga. Dom blev lika förvånade som jag. Sen gnabbas dom lite om vem som ska få säga sin sak. Klockrent.

Otroligt kunniga och med riktigt bra argument inom sitt område. Jag önskar du hade mer film från skogsdagen.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102328 Ingen som kan tipsa dem om detta skogsforum?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102345 Jag har en känsla av att de är typerna som hänger på skogsforum. De är nog mycket hellre i sin skog och arbetar! :)

Jag skulle vilja se mer av hur de arbetar i praktiken. Tror de har en hel del bra knep att lära ut till, speciellt, självverksamma.

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102347 Vilken bra film! Tack för den "Sundhult", gillar vad de säger också. Som amatör blir man dessutom imponerade av hur de tänkt före genom att plantera så att det finns en "färdig" väg för traktorn!

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102349 Uvskogen:
Har du titta på filmen om lärk också? Finns i Tvillingarna Eriksson om lärk.

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Camwood  
#102356 Helt otroliga killar :surp: Läste en an artikel i tidningen Skogen 2005 -2006 kanske :?: där dom på fullt allvar räknar med att ha cirka 800 m3 sk per hektar på 60 år :surp: (gran)

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Taberg  
#102372 Jag skulle vilja höra hur det låter när dom går själva i skogen :lol:
Det med att spara traktorvägar i skogen det gjorde min farfar i en tallplantering som jag har galrat nu och det tycker inte jag var någon hitt. Domm är 8m breda nu efter en del vindfällor,snöbrott och all annan skit som kan hända.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Mäki  
#102380
Taberg skrev:Jag skulle vilja höra hur det låter när dom går själva i skogen :lol:
Det med att spara traktorvägar i skogen det gjorde min farfar i en tallplantering som jag har galrat nu och det tycker inte jag var någon hitt. Domm är 8m breda nu efter en del vindfällor,snöbrott och all annan skit som kan hända.


Du har rätt om traktorvägar. Det värsta som kan hända är att yngre generation tar hand om skogen och gallrar med skördare då passar inte körstråkena alls. Blir bara en massa luckor. 😡

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

frölunda  
#107079 Det är en skogsdag lördag 20/11 kl 10-15 i Vesene med bl tvillingarna från Hyssna annons Borås tidning 16/11 småskalig gallring ! :grin:

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107092 Filma och lägga upp!

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110492 Tycker det är intressant hur många som är intresserade av den här filmen. Visningarna tickar på, men tycker det är lite för lite diskussion i den här tråden om vad ni som ser filmen tycker.

//.D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).