Gallring

Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

13 inlägg 4736 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

ollonet  
#102192 Är det någon mer än jag som räknat på vad det kostar i produktionsbortfall när man pillar med stubbehandling samt har anställt folk som skjutsar vatten hit och dit.
Är det nån som har ersättning?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

masterchief  
#102200 Jag skulle tippa jag förlorar 45 minuter på dagen i snitt på att behandla med rotstop.
Dels är det extra balt med vatten etc på morgonen, sedan måste maskinen ut ur skogen vid skiftbyte om man bara kör gran då det inte räcker ihop riktigt 😈
Sedan är det service på backventiler samt rengjöring av doseringspump rätt frekvent på H8an.
Tar väl en timme i veckan ungefär.
Tacka vet jag gamla systemet där man blandar i dunk som jag har på 5005an.
Har gått prickfritt hela sässongen utan något mankemang.
Behöver inte ens tömma och köra rent som man gör med H8an inför helgerna.
Naturligtvis byter man rotstop om det är något kvar över helgen.
Ersättningen är medräknad i timpriset på Sveaskog, men annars har vi 5kr kubiken om uppdragsgivaren håller med medel.
Det räcker inte i långa vägar iom underhållsgraden samt dubbelt så dyra svärd mm

Avatar Fallback

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

ollonet  
#102272 sydved betalar inte en spänn för hanteringen,de betalar medlet. Känns sådär. Undrar hur det är på t.e.x SÖDRA?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

masterchief  
#102278 Södra betalar inget extra utan det ska ingå i avtalet.
Så var det skrivet när jag lade anbud för ett år sedan.
Fick förövrigt inte anbudet.

Avatar Fallback

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

ollonet  
#102406 Har också lagt bud som jag inte fick.Där hade jag lagt till en klausul för rotstopp. Kanske var därför jag inte fick det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

masterchief  
#102409 Som det är nu så vill de visst inte ha entrepenörer.
Det gallras rätt friskt bland resurserna just nu.
Tycker gränsen borde vara nådd snart prismässigt.
Maskinerna har inte gått framåt så värst mycket senaste 5 åren produktionsmässigt.

Avatar Fallback

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

halleby  
#102423 Nu har södra ändrat sina rutiner för betalning .Dom godkänner inga fakturor innan återrapporteringen är inskickad. Det står det inget om om i mitt kontrakt.Det står att 30 dagar efter fakturadatum ska det betalas.Dom ändrar reglerna hur dom vill,utan att fråga oss.Men dom kan inte göra ett traktderektiv som stämmer.Men det är väl som vanligt,man får stå med mössan ihand för lite allmosor.

Användarvisningsbild

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

masterchief  
#102426 De verkar ha ordning på saker och ting :???:
Senaste exemplet är en som skotar ris åt dem...
Traktdirektiv på 3,2ha utspritt på 4 ställen.
Verkligheten,,,10ha på ett ställe.
De hade skickat ut ett gallringsdirektiv istället till risskotaren.
Så nu vet den vad den gör i helgen,,,,
flyttade dit i torsdags och den har trailer på måndag morgon :oops:

Avatar Fallback

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

ollonet  
#102487 Det går att skriva bort mycket i ett avtal.Det är vi entreprenörer som måste bli bättre på att skriva avtal som funkar.OBS! Det är vi som har makten. Usch nu låter jag som en tysk diktator.
Vi borde snacka mer med varandra så att vi ställer samma villkor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

jg  
#102905 Intressant ämne det här, diskuteras för lite och framför allt ifrågasätts för dåligt tycker jag. Skulle vara intressant att veta ca vad det kostar att köra det med en gallringssködare en hel säsong med ren grankörning hela tiden så klart. Jag kör h8 på södra å jag fattar inte att det inte finns ett tlllägg för behandlingen i gran, för som det är nu får ju dom som har tallskog betala för rotstoppsbehandlingen i skogen med, är verkligen det rättvist?
Och så fattar jag inte hur det kan vara så fruktansvärt dyrt, medlet alltså helt sjukt dyrt. Men det är ju smidigt å ta betalt när man har monopol!

Avatar Fallback

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

ollonet  
#103089 Var på seminarium om nyttan med rotstopp. Det verkar som om vi behandlar mycket i onödan då det har störst effekt i måttligt infekterade bestånd. Vi har order att behandla alla granbestånd om andelen gran överstiger 30%.
Om då merparten redan är infekterade behandlar vi förmodligen i onödan. Men det skiter bolagen i för det ser bra ut att det är blått på stubbarna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

masterchief  
#103097 Inte att förglömma att största nyttan för kommande bestånd är om det behandlas vid slutavverkningen..

Avatar Fallback

Re: Tidsåtgång ROTSTOPHANTERING

ollonet  
#103310 Det är nog bara en tidsfråga innan de behandlar samtliga slutavv. Än så länge ryggar de nog för kostnaden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).