Föryngring

Mekaniserad plantering

5 inlägg 3620 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mekaniserad plantering

Gidea  
#101018 De flesta steg i skogens cykel har sedan många år tillbaka skötts utan riktigt manuell arbetskraft. Skogen avverkas och allt tas reda på utan att en enda människohand behöver ta i vare sig en såg eller yxa. Jag tycker det är konstigt att så väldigt lite resurser (relativt andra steg i skogens kretslopp) har använts i utvecklingen av att modernisera plantering av ny skog. Bracke Forests p11 verkar inte har förändrats sedan de övertog Öjeplantern 1994(?). Just nu är mekaniserad plantering mycket dyrare än manuell dito, men kvaliteten på plantering verkar istället vara högre.

Varför tror ni att det är så svårt att införa mekaniserad plantering i större utsträckning i Sverige? Man slipper vara beroende av utländsk återkommande arbetskraft, man slipper förstörda marker vid markberedning (för planterings-maskiner som använder sig av högläggning), skogens egna eventuella föryngring kan sparas.
Borde inte hela skogsindustrin kunna tjäna bra på detta genom att sålla bort moment där rent muskelarbete används istället för maskiners tillförlitlighet?

Exempelmaskin:
Bracke P11 http://brackeforest.se/parser.php?did=344:2121



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Mekaniserad plantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101033 Du glömde röjning, som även den utförs manuellt (även om man släpar med sig en motor). Jag tror att den stora anledningen är att det kostar mer att köra maskin. Markberedning kan man klara sig utan med grönriskplantering (i södra Sverige i alla fall), och att då köra in en maskin till skulle kanske öka markförstöringen? Även om planteringsmaskin är ganska liten och lätt i förhålladne till skotare.

Några tankar bara.

Avatar Fallback

Re: Mekaniserad plantering

Gidea  
#101455 Röjningsaggregat verkar väl ändå utvecklas en del nu med "krabbliknande" saker som röjer som en galning och gör sedan prydliga högar. Men jag vet inte om det finns en marknad för dessa eller om det som i mekaniserad plantering är för dyrt ännu.

Är det vanligt med grönriskplantering? Jag från min sida skulle inte kunna tänka mig en plantering utan markberedning..


Röjaggregat från Bracke Forest:


   TS
Avatar Fallback

Re: Mekaniserad plantering

dexter  
#101456 vill bara påpeka att man förstör inte marken om man markbereder, snarare ökar plantornas chans för överlevnad.

Avatar Fallback

Re: Mekaniserad plantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101458 Det ena utesluter inte det andra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).