Virkesmätning och Matrisfub

Kubb vs klentimmer

4 inlägg 7670 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kubb vs klentimmer

boksson  
#100677 Jag har precis fått en prislista på massaved och kubbsortiment, (men inget för klentimmer) för ett avverkningsuppdrag. Kubben går från 11-18 cm i toppändan till 30 cm i grövsta ändan. Vad är det för fördel för mig med att ha ett sälja kubbsortiment i stället för klentimmersortiment? förutom att de tolererar en kubblängd på 2,55m

(Jag trodde att kubbsortimentet var av en sämre kvalite än klentimmer)



   TS
Avatar Fallback

Re: Kubb vs klentimmer

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100680 Säkert att inte klentimret står med under din prislista?

Så vitt jag vet för oss som kör på Sydved iaf och säkerligen hos de andra bolagen så går klentimret under just ett kubbsortiment. Dvs 2800, 2810 eller 2820.

Användarvisningsbild

Re: Kubb vs klentimmer

Pidden  
#100688 Måste nog hålle med Kjugekarlsson där. På direktiven vi får ut i skördaren står kubbsortimentet antingen under sifferkod (2800,2810,2820) , som kombinerad (Kubb/Klentimmer) eller både och, Både med Sifferkod och Namn.

Avatar Fallback

Re: Kubb vs klentimmer

alias  
#102159 Brukar inte den vanliga 2,55 meters kubben (Piggsmåla) gå under 2600 och pallkubb 3,05 (Åsljunga) gå under 2900?

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).