Sågverk (mindre)

Mindre Sågverk?

39 inlägg 34976 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9973Att såga till andra beror lite på hur du har tänkt.

Köper du och investerar de 30' för att personligen kunna göra besparing och för att du tycker att det är roligt att såga. Så är det värt det. Allt som du får in extra kan du ju bara njuta av och använda till att köpa ny kjedjor.

Köper du o investerar för kunna leva på det så betvivlar jag det. Det är nog maskinen för långsam för. med tanke på att det tar 7 min från stock

Som tidgare har skrivit så tog en lokal sågman 3500 kr för att såga upp plank till ett garage. säg att du gör det 10 ggr då har du tjänat in maskinen och betalt el räkningen. gång 11 & 12 borde du börja gå med vinst.

Skogma
Fisketorp  
#9974Nja tänkte inte leva på det, är nog för slitsamt med en så "liten" såg.

menade mer som du skrev, tjäna in kedjorna och underhållet om möjligt få tillbaka del av kostnaden för sågverket under en lång sikt=)

Vad jag menade med förlångsam för att vara ekonomisk var:
att man kan ju inte ta alltför mycket betalt för att göra arbetet, och då kanske det inte var lönande med tanke på tiden det tar att såga.

Att köpa en för att rent såga till sig själv är nog verkligen lönande om man har egen skog då virkespriserna inte är helt gratis.

Fisketorp  
#9975Ok då förstod jag bättre, gjorde gott med bild.. tackar=)

12-1300stock blir en hel del virke utav det. tror inte han bygger slott väl?=)

Tackar för infon ska se på om det finns i närheten där man bor för en kik

//Martin

#9976Jo har du egen skog så gör du ju största vinsten. Jag vet att Hos grannen som har sågen så brukar han ta emot ett lass på lördag för att säga att det är klart till nästa helg, de flesta som är månskens bönder brukar tycka att detta är helt perfekt. Mannen är ju desutom pensionär så han sågar lite taar en kopp kaffe sågar lite osv. så det är ju perfket om an kan lösa det på detta sättet. sågar man upp en 5 stockar på samma gång säg att jag själv skulle gjot det på en kväll som det borde ta ungefär.
Då går jag ca 35 stockar på 1 vecka. från varje stock får jag ut ca 10 plankor då har jag 350 plank på 4 m det räcker en stund....

essutom så får man massa fin bakved som man med fördel kan sälja till
husägare som ved, ju smalre stickor desstom er kan man få betalt som tändved.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ernst skrev:Har ett Logosol med eldrift 4kw. Fungerar väl skapligt, men det går inte fort precis.

Vad jag är missnöjd med är att, då jag börjar skära i en stock vill allt börja vibrera, både stocken och såglinjalen. Det slutar dock efter att jag kommit in i stocken några decimeter.

Ett annat problem är att virket vill bli ruggligt. Verkar som om kedjan fladdrar i spåret. Kanske illa filad? Tips om vad det kan bero på mottas tacksamt.

Om ytan blir rugglig beror det oftast på någon av följande orsaker:

- Svärdsspåret är slitet och vidgat
- Kedjan är ojämnt filad, utan filmall kan det vara svårt att hålla vänster och högertänder lika.
- Ryttarna är för mycket nerfilade, i kombination med något av ovanstående som kommer att yttra sig enskilt senare

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fisketorp skrev:visserligen är 30tusen ingen hög summa men har man den inte så är det problem att skaka fram, känns så med min nuvarande plåndbok iallafall=/

undrar ifall man skulle gå ihop 2eller 3st och köpa in ett sådant.
eller om det är bättre att skaka fram slantarna och köpa ett själv.

Krävs det mycket underhåll? hur klarar kedjan sig, är det filning/byte efter varje stock?

Man kan såga ganska många stora stockar (10 - 15 st) på en filning om man har skött sig och inte släpat dem i marken under hemtransporten. Jag brukar fila högst två gånger per dag. Sen är det så att olika kedjor håller olika länge. Stihl är oftast hårdast och håller längst medan Oregon behöver mer filning.

Fisketorp  
#9988En hel del plank med andra ord per filning=)

Dum fråga men det går att sätta på längre svärd än de 50cm som följer med?

#9990Just timmersågen är byggd för 50 cm eller 100 cm svärd. Har du väl skurit av bakveden, alltså dragit runt stocken 4 varv är det ytterst sällan du behöver mer än 50 cm. Jag har 1,22 m 44 tum till mitt sågverk. Kan efter att ha sågat med det i två veckor så räcker 26 tums svärdet väldigt väldigt långt..

Det jobbigaste är ju att komma förbi bakveden bara den stjäl ju ca 5-10 cm av det sågbara området.

Fisketorp  
#10004Ännu en fråga dyker upp, vändning utav stocken?

en 6m stock av någorlunda "kaliber" väger ju en hel del.
finns det någon maskinel konstruktion för vändning eller är det handkraft?

Vad har du för erfarenhet av själva sågningen (förflytta svärden) finns ju vev tror jag det stod samt en kedjedrift?

anntar att kedjedrift är att föredra men hur funkar det med andra alternativet, slitsamt?=)

#10229På Timemrsågen så vänder du antinge med hjälp av hudrayler små domkrafter som sitter, tror han som jag sågat hos har monterat dessa själv. annars så gäller det att låsa fast stocken med de stockhållare soom finns.

Med en hävarm på 1, m till 2 m rullar du de flesta stockar vi sågade upp en 1 meters stock vid ett tillf'äller genom att spika fast två st 2tum 4 reglar och vara två man när man bara lyfte lite lätt så rörde stocken på sig fint.

Sedan om du har sågat bort övre bakveden drar runt stocken o sågar en sida så har du ett vinkel som kan vara lit små jobbig att tilta.

Om du gör så att du först skär av backveden så att du får fyrkants stocken. så skivar du upp den i breda blank flyttar sedan varje bredplank och stället upp de späånner fast de och sågar sedan ex reglar av det så får du ut ca 6 st reglar varje gång vilket ger en bra genomslags kraft.

Jag rekommenderar dig ett starkt besöka på någon av timmer sågens vänner/brukare.
Du har ju tre st användare i udevalla det finns även i Svenshögen Fiskebäckskil Grästorp, hunnebostrand Mellerud o i ucklum.

Fisketorp  
#10247Vart såg du alla dessa "såggubbar" i udevalla?

Maila som sagt för att få en lista, men inget svar än bara gått några veckor=(

#10248Jag skrev bara in på deras sida att jag ville ha en katalog tog väl en 10 dagar så fick jag ett häfte med infromation och adresser till sågar.

Jag pm över en lista på de i udevalla så lägger jag inte ut några namn offentligt.

Fisketorp  
#10250Jo katalogen fick jag.. kanske glömde be om listan=(

tackar se om någon är villig att visa upp sitt "barn" =P

#10490hur har det gått varit ut på några hemma-hos-besök?

Fisketorp  
#10491Nej faktist inte..

Har inte fått någon address att åka till så har varit lite svårt med det..
samt kasst väder och husmålning mm har hägrat så=)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).