Skogsvagn (Huggarvagnar)

Winschen vill inte spola ut vajern.

1 inlägg 255 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Winschen vill inte spola ut vajern.

jimfr  
#834785 Hej
Har problem med att winschen ej vill spola ut vajern.
Ja det är en gammal och kanske inte den bästa varianten.
Om jag förstått det rätt så trycksätter man vinschen och när man drar i vajern så lyfter man en arm som i sin tur påverkar ventilen som ska ge ett flöde som hjälper till att spola ut vajern.
När man har rätt längd vajer ute och man släpper spännet på vajern så ska den sluta att spola ut.
Mitt problem idag är att den spolar ut vajern direkt när man trycksätter.
Mao inga bekymmer om man är två. En som sköter spaken och en som går ut med vajern. Lite värre när man är själv.
Jag misstänker att axeln i ventilpaket står fel. Har skruvat isär det men blir inte riktigt klok på det. Är det ngn här på forumet som känner till konstruktionen och kan ge mig lite vägledning? Annars får jag väl sätta ihop det igen och prova mig fram till rätt läge på axeln.
Finns ett streck att gå efter på axelns gavel. Det är den enda märkningen. Hade man bara vetat rätt läge på axeln så kunde man sen trimma in länkaget efter det.
Tack på förhand.
Se bilderna för ytterligare info. Winschen sitter på en äldre Mowi 10 tons vagn.



   TS
FTG
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).