Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranbyte Rossövagn

2 inlägg 859 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Kranbyte Rossövagn

Edblad  
#819147 Hej!

Jag är i startgroparna och ska byta kran på min 10t Rossövagn, idagsläget har jag en Ösa allgripen 69 kran men tänkte prova smida dit en Cranab 6010 istället. Mycket pga räckvidden ifrån 4,5-6,5m blir skillnaden.

En av många tankar i detta är hur man bäst löser stödbensfrågan, jag har gjort hemmabyggda lavettstödben likt Palms skogsvagnar och de är infästa i kranpelaren då ösakranen har kranfot direkt under vridhus.

Men på Cranabkranen så är kranpelaren en del av kranen och är drygt 180cm hög, det är i proportion till höjd på grind osv idag, även den smidde jag dit häromåret ifrån en Lokomo.

Har ni några idéer eller bilder på där man kan få stabil infästning av lavettstödbenen? Typ hur andra gjort eller om det finns vagnar med den lösningen?

Skulle jag korta den befintliga kranpelaren ca 40-50cm så kommer jag kunna behålla infästningen och mina stödben såsom det är idag men då känns det som att krantoppen på Cranab kommer vara så väldans långt upp i luften drygt 2,3m upp(ifrån vagnsramen). Det känns spontant lite högt för balans i vagn och allmänt otymplig. Vad säger ni?

Kom gärna med förslag. Jag kan lägga in bilder på vagn hur den ser ut idag lite senare idag eller dagarna framöver. Jag har en tråd här gällande mitt stödbensprojekt som är något år gammal, kolla in det så kanske ni får er en bild av vad jag pratar om.

Mvh
Kalle

Senast redigerad av Edblad ons 06 dec 2023, 08:41, redigerad totalt 1 gång.

TS
FTG Mowi

Re: Kranbyte Rossövagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819223 Lite bilder hade förenklat

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).