Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn glapp dragögla

6 inlägg 1789 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarvagn glapp dragögla

Hypro77  
#798902 Hej,

Har en Mowi 1050 på en Valmet 6400. Det är ett litet glapp mellan dragöglan och draget och det väsnas en hel del, dels dunkar det till när vagnen rullar ikapp de 5mm eller när traktorn drar iväg vilket blir iprincip hela tiden vid körning i terrängen, dels ett tickande ljud. Störande och det känns inte som så nyttigt för draget.

Hur mycket glapp är det när drag och ögla är helt nya?

Mvh Daniel



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn glapp dragögla

Fredi  
#798909 5mm hörs inte som mycket, det är säkert minst 5mm med ny krok samt ögla. Skiljer väl en hel del mellan olika vagnar? Med mindre än 5mm börjar det kanske snabbt bryta på kroken då du kör ner i nåt dike eller över ett brant krön?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn glapp dragögla

valtra mega  
#798976 Har du dragkroken upplyft allt så den inte ligger på låsspärren utan hålls högre upp av lyftstängerna kan det låta mera

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn glapp dragögla

JohannesG  
#799028
valtra mega skrev:Har du dragkroken upplyft allt så den inte ligger på låsspärren utan hålls högre upp av lyftstängerna kan det låta mera

I tillägg riskerar lyftstängerna att töjas då de inte är gjorda för att belastas under längre tid. Det är därför viktigt att alltid sänka ner och låta kroken vila på sina spärrar.

5mm är inte att betrakta som något glapp. Särskilt med tanke på vilka vinklar öglan måste kunna vridas i utan att skada sig själv eller krok.
Jag kan däremot hålla med om att det blir en del oljud från kroken, särskilt med redskap som inte lägger hög vikt på kroken. Mycket av ljudet transporteras upp i hytten genom handtaget för att låsa upp hitch-kroken. Eventuellt skulle man kunna montera en gummibussning där staget är fäst i låsarmen för att minska mängden oljud som transporteras vidare.

Så länge det inte finns något onormalt glapp i draget eller dess infästning är det tyvärr inte mycket man kan göra åt ljudet.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn glapp dragögla

Björnliden  
#799036 Jag har skogskärran i hitchkroken med lyftarmarna i övre läge och har ställt lyftstängerna så att hitchen är i spänn. Det skramlar mycke mindre och 5 mm glappet i kroken märks nästan inte. I tillägg har jag stållina med vantskruv som avlastar lyftstängerna och hjälper till att hålla hitchen uppe då lyftarmarna sjunker en del.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn glapp dragögla

Hypro77  
#799095 Tack för era erfarenheter. Jag sänker alltid så att lyftstängerna är helt lösa, tycker det känns fel att belastning skall ligga på dem. Ok då får det skramla och dunka, ville mest veta om det var onormalt och behövde åtgärdas.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).