Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lämplig huggarvagn ?

6 inlägg 1957 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämplig huggarvagn ?

Flugfiskaren  
#797780 Vilken lämplig huggarvagn skulle ni se efter till en valtra a75 med skogshytt ?

Kraven är stödben ramstyrning och två spak system och vinsch , sedan tror jag nurvarande vagn är på 10 ton en gammal moheda så 9-10 ton är nog lämpligt . (Saknar riktiga stödben därav en orsak till byte)

Huggarvagnen används inte så mycket nåt vedlass och jag kör ca 6-7 lass om året då min far använder den mer , även nån tur till sågen för lite nya bräder.

Så inte nån proffsanvändare av kärran direkt men vill ha nåt som fungerar av ok kvalite .

Tacksam för tips.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lämplig huggarvagn ?

Flugfiskaren  
#797783
Flugfiskaren skrev:Vilken lämplig huggarvagn skulle ni se efter till en valtra a75 med skogshytt ?

Kraven är stödben ramstyrning och två spak system och vinsch , sedan tror jag nurvarande vagn är på 10 ton en gammal moheda så 9-10 ton är nog lämpligt . (Saknar riktiga stödben därav en orsak till byte)

Huggarvagnen används inte så mycket nåt vedlass och jag kör ca 6-7 lass om året då min far använder den mer , även nån tur till sågen för lite nya bräder.

Så inte nån proffsanvändare av kärran direkt men vill ha nåt som fungerar av ok kvalite .

Vad skiljer i pris mellan vanligt spaksystem och modernare två spak ?

Tacksam för tips.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig huggarvagn ?

Bert1  
#797793 Låter väl som storleken du har är lagom så är väl till och köra på i samma

Avatar Fallback

Re: Lämplig huggarvagn ?

Midgård  
#797808 Jag har en Moheda M91, 9 ton, efter min Valtra A82. Tycker det är en bra kombination. Med med ramstyrningen på kärran kan man i stort få den att gå i traktorns spår när man svänger i skogen. Kärran är lagom brred så man kan slingra sig fram mellan träden. kranen räcker 6,2m med utskjutet. Skulle kunna tänka mig större kärra lastmässigt, men då blir den bredare vilket minskar framkomligheten.

Avatar Fallback

Re: Lämplig huggarvagn ?

Hema  
#797839 Att vätskefylla hjulen ger en stabilare vagn.

Weimer, farma, palms, kts, vreten, mowi. Tyvärr gäller det väl att titta runt och sedan vilka återförsäljare du har i din närhet.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig huggarvagn ?

Camaro1969  
#797856 tyckte moheda va fruktansvärt dyr så jag köpte en bmf

storleksmässigt ligger du nog rätt till

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).