Skogsvagn (Huggarvagnar)

Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, längd)

17 inlägg 3184 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, längd)

jonko  
#795306 Har en modernare 10t kärra, ångrar att vi snåla och ine köpte winch när det begav sig.

Har kikat runt lite, vad behöver man ha?
Finns olika diametrar och längder, samt de ena å andra...

Fjärrkontroll är ju ett måste, men resten... utmatning? jätte grov vire är ju as å släpa ut och hndskas med, lång som tusan utgår jag från att man vill ha...
hur mycket kraft behöver den ha?

...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

80-90  
#795312 Weimer we 2200

Avatar Fallback

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

Midgård  
#795364 Köpte en ny Moheda M91 kärra för några år sedan, med radiostyrd vinsch.
Radiostyrd vinsch samt ramstyrning på kärran är helt oumbärligt i skogen. Vajern bör vara åtminstone 40-50 meter lång (50 meter är väldigt långt inne i skogen). Diametern behöver inte vara så grov då detta inte är lyftvinsch utan dragvinsch. Utmatning behövs inte, utan bara drag- håll-släpp.

Användarvisningsbild

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

Björnliden  
#795372 We1400 passar bra till 10t kärra. Snabbare, längre och lättare wire, klarar en tyngre stock för det mesta utan krångel. Radio med frikoppling så du får ut wiren snabbare. Men min är trög att dra ut om jag inte sprayar 556 på slirbromsskivan innan.

Användarvisningsbild

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

Camaro1969  
#795378 har precis köpt ny vagn, den satt we 1400.

har inte hunnit kört så mycket men det verka fungera

som övriga säger, längre och lättare vajer samt snabbare.

det är nog väldigt få som behöver en starkare winch med :)

men håll koll om du beställer nu, de verkar ha infört dödmansgrepp på fjärren, jag fick krångla och byta ut hela styrenheten så jag fick den gamla modellen...

Avatar Fallback

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

Brorsan  
#795467 Jag har en källefall 9 ton med deras winch, den är lite klen tycker jag men jag brukar koppla ett eller två kastblock till den och då går det bra att dra helstam i uppförsbackar också.
Har ett tredje block men det har jag aldrig behövt använda.
Radiostyrningen kan man inte vara utan.
Tror jag har 50 m, rätt klen wire.
Frikopplad är den lätt att dra ut.

Avatar Fallback

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795470 Har en lite äldre moheda som heter 1800 eller var de 1700 med 40m med 8 mm vajer.
Dragkraften räcker visst, haken är mer att med vinch o brytblocket på bommen gör Att man ska behöva svänga åt riktningen man vill vinscha.

Användarvisningsbild

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

MF förare  
#795474 Har en we-1400 mä 6mm vajer på processorn å en we-1700 mä 8mm på kärran.
Kör en mowi på jobbet med deras winch på. De har en 6mm vajer som är mer fin trådig än weimer, den är mjukare.
Tycker 1400 vinschen med 6mm räcker gott, 1700 mä den styva 8mm vajern va ett fel köp så här i efterhand!!. Stor skillnad om man ska gå många gånger med vajern under en dag!
40m 6mm vajer ä inte dyrare än man kan ha en hemma i reserv om man skulle råka slita av den...

Avatar Fallback

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

jonko  
#795488 Underbara svar.
Har bmf t10²pro kärra, dubbelram alltså, stadi som tusan.
När man fäller tokigt ibland så sku de va rätt trevligt att dra hela skiten tänkte jag, men jo en jätte gran med träd till kvistar, fattar att då skall man ha snöre från en bogserbåt...

Jag vet ej vad jag söker, har ingen erfarenhet, men förstår att wiren skall vara som ett skosnöre å hantera (har en lunningswinch som är ett as å jobba med men drar fram allt som man kopplar i).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795494 Jag har en Igland med fjärrkontroll på kranen med ett brythjul nära stickans infästning, det gör att jag kan
sätta ner gripen, gärna med en bunt timmer i som stöd i marken, trycka ut utskjutet och därmed ha ganska
fördelaktig höjd på brythjulet från marken och då går det lätt att dra fram i lite olika vinklar och på det viset
inte behöva röra kranen mellan varje winchning.
Nackdelen jag ser på denna är att den är lite långsam att dra ut men inåt går den i bra fart, inte för fort.
Jag har 8mm wire 40m lång och det är sällan det behövts dra ut hela längden.

Användarvisningsbild

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

Fredi  
#795495 Snålade också bort vinschen vid köpet av ekipaget men för några år sen tröttnade jag på att först åka med lunningsvinsch runt skogen för att vinscha nåt vindfälle som var på krånglig plats. Köpte Weimers 2200 vinsch med bredare trumma så det går 50m 8mm:s varjer, skulle inte villa ha varken kortare vajer eller klenare vinsch. Denna är installerad på en 10D Palms med 5.85 kran. Och fjärrkontroll har den förstås.

Användarvisningsbild

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

JohannesG  
#795719 Även om det är lockande med lägre pris och tunnare vajer så vill jag rekommendera att köpa så stark som möjligt. Annars kommer du förr eller senare ångra dig.

Avatar Fallback

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795744 En sak apropå fjärrkontroller, en riktig fjärrstyrning från typ teleradio mfl är de man ska ha o inte nån billig för ett par hundralappar.
Skillnaden är att de billiga har en liten fördröjning som kan bli riktigt otäck ävensom de bara rör sig om tiondelars sekunder.
Och den fjärren jag har behöver man inte stänga av o på för att batteriet ska räcka, de billiga jag haft innan satt ett konstigt udda batteri i och stängdes den inte av så var den stendöd efter ett par veckor och klarade inte av att de var träd emellan sändare o mottagare.
Dessutom som är de i många fall inte särskilt hållbara utan tex gummit på tryckknappar ramlar bort sen varar de inte länge i blött väder

Avatar Fallback

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

jonko  
#795859 Antagligen är det klokast att höra med BMF vad de har för spännande att erbjuda, men allt som har skrivits håller jag med om. jag var antagligen hyffsat rätt ute i tankarna.

Visst har ni alla den kopplad i serie med kran på något vänster? så det är bara att tuta och kör? jag skulle ogärna ha ytterligare en slang till traktorn, vill nog dra det från ventilbordet. har lediga uttag, men det verkar jobbigt (har pto pump)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Winch till kärran, vad har ni för åsikter (vire dia, län

JohannesG  
#795865 Beror på vilket flöde du har och vad vinschventilen tål om det är lämpligt att sätta den i serie eller ej. Vid högre flöden än rekommenderat kan man få fenomenet att den inte riktigt går tillbaka till noll, vilket är helt livsfarligt. Och en extra ventil i serie bygger alltid värme.

Smidigaste och hydrauliskt bäst bör vara att koppla den till en elstyrd sektion på ventilpaketet. Alternativt köra den på traktorn.
Visserligen kan det ge irritationsmomentet att man glömt aktivera vinschen. Men å andra sidan är det en extra säkerhet att vinschen går att "stänga av" hydrauliskt för att inte riskera ofrivillig användning samt att oljan inte går genom onödiga motstånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).