Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

36 inlägg 4766 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

Camaro1969  
#791033 på min nya vagn monterades en weimer 1400

jag lyckas inte få fjärren att fungera

på vinschens ventilpaket finns 2 små spakar, kör jag med dem får jag in vajern när jag drar i den ena, drar jag i den andra rör sig vinschtrumman/motorn typ, men den snurrar ej
kanske är det korrekt? jag vet inte hur det fungerar då jag aldrig haft någon vinsch innan

men jag har inte fått till någon rörelse ännu genom att använda fjärren,

mottagaren på vagnen matas genom släpvagnskontakten,
det enda som jag kunnat se hända är att en diod på vinschens hydraulpaket lyser när jag trycker på någon knapp på fjärren (minns inte exakt vilken knapp men vill minnas den högra)

så det finns ju många parametrar där det kan fela tänker jag..
hur löser jag det?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

halvproffs  
#791036 Den ena knappen på fjärren är inmatning och den andra frikopplar trumman så det går lätt att dra ut vajern.
Fick byta batterier i min fjärr häromdagen.
Lampan ska blinka på fjärren när batterierna är ok.
Kan nog skilja på tillverkare.

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

maltex  
#791037 Kolla att du har rätt spänning till ventilen(12V),kan vara så att du får dra separat matning till den.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

Bax  
#791038 Släpvagnskontakten är vansklig, har du inget 12V-uttag att dra från?
Batteriet i sändaren som nämnts.
Den andra manuella spaken ska väl bara frikoppla trumman så att du kan dra ut vajern (?)

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

Camaro1969  
#791040 jag är väl lite inne på något med strömförsörjning ja me, alt handhavandefel..

men släpvagnskontakten till att börja med, använder den någon kabel som alltid har strömmatning eller måste man göra något med nån lysknapp?
jag antar att vinschen bara ska ha + och -

nån typ av ström har den ju iom att dioden på spolen blinkar när man trycker på fjärrkontrollen. men kanske kan vara för klent?

den är ju alldeles ny så jag tror inte på batterier i kontrollen, men visst..

funktionen på vinsch är endast inmatning samt friläge? eller finns något utmatningsläge med? (på p25 är det ju ut + in, och inget friläge)

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

maltex  
#791042 Farma rekommendera att man drar separat kabel (B+) till vinchventil,gäller nog samma för andra fabrikat. Får man för stort spänningsfall blir nog inte ventilens funktion helt 100.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

MF förare  
#791043 Du har slagit på minst varsel ljus på traktorn va? Ljuset matar strömmen till vinschen på min.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

MF förare  
#791044 Samt håll in on knappen tills du får ett fast grönt ljus i dioden på dosan. Kan även va så att de är dåliga batterier fast det är nya grejer.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

Camaro1969  
#791045 inte slagit på nåt lyse vad jag vet...

har den inte ström enbart med tändning då? (jag har för mig nån pol alltid ska ha ström ? )

kanske enklast att undersöka detta först, men dioden lyser ju när man trycker på fjärren .......

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791050 Det finns ingen annan än du som vet om du har kontstant + matning på ngn pin i kontakten. Mät.

Det rek alltid separat matning då direktmanövrerade hydraulventiler drar mycket ström och släpvagnskontakten var absolut vanligaste felkällan när jag höll på med detta

Vinschar brukar funka så att:
Invinschning = hydraulmotorn med dess kuggdrev trycks mot vinschtrummans kuggdrev, motorn snurrar och vajern spelas in. Släpper du knappen så stannar hydraulmotorn men är fortfarande inkopplad = du får hållfunktion. OBS är inte en säker hållfunktion som du skall lita på och absolut aldrig lyfta med.
Andra knappen knuffar bara bort motorn från vinschtrumman så du kan dra ut vajern. Ingen motorutspolning med andra ord.

Dioden på Hirschmankontakten som lyser när den är spänningssatt är primärt en släckdiod men med bonusfunktioinen att man ser att det rör sig ngr elektroner i sladden öht...

M

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

JonasT  
#791051
MF förare skrev:Samt håll in on knappen tills du får ett fast grönt ljus i dioden på dosan. Kan även va så att de är dåliga batterier fast det är nya grejer.


Detta år helt klart värt att prova!
Funktion på vår vinsch (minns ej fabrikat, men orange fjärr från Åkerströms) är:
- Håll in knapp ”ON” på fjärr cirka 5s, då väcks mottagaren vid vinschen och kontinuerlig kontakt mellan fjärr och mottagare upprättas. Ger fast sken i diod på fjärr och i diod på mottagare.
- Tryck på knapp med uppåtgående pil ger nu inmatning.
- Kort tryck på knapp med nedåtgående pil ger frikoppling
- 5s tryck på OFF kopplar ned förbindelse mellan fjärr och mottagare. Dioder slocknar.

Om man trycker på pilknappar innan kontinuerlig kontakt upprättats blir effekten den som beskrivs. Dvs lampan blinkar till på mottagaren men inget händer med vinschen.


Not:
Fjärren har alltså fyra knappar:
- On
- Off
- Nedåtgående pil
- Uppåtgående pil

Not2: har separat matning, ej via släpkontakten. Men det har flera andra redan rekommenderat.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

MF förare  
#791052 Har två vinschar från nämnt företag med matning genom släpvagn kontakten samt mf traktor. Måste ha ljuset på för att vinschen ska funka. Åkerström system ä väl bäst och tillägga ,orange dosa med on off knappar samt in och ut knapp.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

Camaro1969  
#791058
Morgan Nordin skrev:Det finns ingen annan än du som vet om du har kontstant + matning på ngn pin i kontakten. Mät.

Det rek alltid separat matning då direktmanövrerade hydraulventiler drar mycket ström och släpvagnskontakten var absolut vanligaste felkällan när jag höll på med detta

Vinschar brukar funka så att:
Invinschning = hydraulmotorn med dess kuggdrev trycks mot vinschtrummans kuggdrev, motorn snurrar och vajern spelas in. Släpper du knappen så stannar hydraulmotorn men är fortfarande inkopplad = du får hållfunktion. OBS är inte en säker hållfunktion som du skall lita på och absolut aldrig lyfta med.
Andra knappen knuffar bara bort motorn från vinschtrumman så du kan dra ut vajern. Ingen motorutspolning med andra ord.

Dioden på Hirschmankontakten som lyser när den är spänningssatt är primärt en släckdiod men med bonusfunktioinen att man ser att det rör sig ngr elektroner i sladden öht...

M


bra tips

måste ju finnas någon standardpin man använder i släpkontakten iaf, eftersom det är förkopplat i vinschpaketet, eller är det återförsäljaren som satt dit den måntro..
jag gissar att typ blinkers alltid är på samma ställe, och det vore ju tokigt om strömmatningen hamnade på denne..
så vilken borde ha ström och jord i släpkontakten?

förstår att släpkontakt inte är optimalt.

jag har ju gristrynekontakt till elonoff på spakarna, undra om det vore ide att koppla ihop vinschens kabel i samma kontakt ? jag gissar den är öppningsbar iaf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

Camaro1969  
#791059
JonasT skrev:
MF förare skrev:Samt håll in on knappen tills du får ett fast grönt ljus i dioden på dosan. Kan även va så att de är dåliga batterier fast det är nya grejer.


Detta år helt klart värt att prova!
Funktion på vår vinsch (minns ej fabrikat, men orange fjärr från Åkerströms) är:
- Håll in knapp ”ON” på fjärr cirka 5s, då väcks mottagaren vid vinschen och kontinuerlig kontakt mellan fjärr och mottagare upprättas. Ger fast sken i diod på fjärr och i diod på mottagare.
- Tryck på knapp med uppåtgående pil ger nu inmatning.
- Kort tryck på knapp med nedåtgående pil ger frikoppling
- 5s tryck på OFF kopplar ned förbindelse mellan fjärr och mottagare. Dioder slocknar.

Om man trycker på pilknappar innan kontinuerlig kontakt upprättats blir effekten den som beskrivs. Dvs lampan blinkar till på mottagaren men inget händer med vinschen.


Not:
Fjärren har alltså fyra knappar:
- On
- Off
- Nedåtgående pil
- Uppåtgående pil

Not2: har separat matning, ej via släpkontakten. Men det har flera andra redan rekommenderat.


ja det är en orange åkerströms dosa

jag har försökt kika om mottagardosan/lådan har någon diod som lyser men inte sett någon sådan..

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch, får ej fjärr att fungera

alias  
#791061
Camaro1969 skrev:
JonasT skrev:
MF förare skrev:Samt håll in on knappen tills du får ett fast grönt ljus i dioden på dosan. Kan även va så att de är dåliga batterier fast det är nya grejer.


Detta år helt klart värt att prova!
Funktion på vår vinsch (minns ej fabrikat, men orange fjärr från Åkerströms) är:
- Håll in knapp ”ON” på fjärr cirka 5s, då väcks mottagaren vid vinschen och kontinuerlig kontakt mellan fjärr och mottagare upprättas. Ger fast sken i diod på fjärr och i diod på mottagare.
- Tryck på knapp med uppåtgående pil ger nu inmatning.
- Kort tryck på knapp med nedåtgående pil ger frikoppling
- 5s tryck på OFF kopplar ned förbindelse mellan fjärr och mottagare. Dioder slocknar.

Om man trycker på pilknappar innan kontinuerlig kontakt upprättats blir effekten den som beskrivs. Dvs lampan blinkar till på mottagaren men inget händer med vinschen.


Not:
Fjärren har alltså fyra knappar:
- On
- Off
- Nedåtgående pil
- Uppåtgående pil

Not2: har separat matning, ej via släpkontakten. Men det har flera andra redan rekommenderat.


ja det är en orange åkerströms dosa

jag har försökt kika om mottagardosan/lådan har någon diod som lyser men inte sett någon sådan..


Finns det fler än en kanal/frekvens att välja på till radiostyrningen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).