Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pumpe på PTO akslingen

11 inlägg 2997 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pumpe på PTO akslingen

Nor-forest  
#761631 Hei
Jeg har pumpe på pto akslingen for å kjøre en moheda 121 2ND vagn. Har problem med at gummi pakningen slites raskt opp, slik at man etterhvert får metall mot metall. En slik gummi pakning blir ødelagt etter kun halv dags kjøring.
Kobling kommer ikke lengre inn på pto akslingen, så ikke noe feil med selve monteringen.
Noen som har vært borti dette problemet?
Bilder for info



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Pumpe på PTO akslingen

JohannesG  
#761669 Sitter pumpen helt i linje med tappen? Tänker om det blir någon snedbelastning. Även lite tror jag kan spela roll.

Avatar Fallback

Re: Pumpe på PTO akslingen

Sture Andersson  
#761670 Gummina ser ju väldigt gamla ut ,legat väldigt länge i lager .Har jobbar med sådana på kompressorer .Gummit åldras och blir sprött ,Spricker sönder,

Användarvisningsbild

Re: Pumpe på PTO akslingen

Nor-forest  
#761719
JohannesG skrev:Sitter pumpen helt i linje med tappen? Tänker om det blir någon snedbelastning. Även lite tror jag kan spela roll.


Ja pumpa skal stå rett på. Markerte med tusj for å se om den flyttet seg under drift , men så ut til å stå rett og riktig på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpe på PTO akslingen

Nor-forest  
#761720
Sture Andersson skrev:Gummina ser ju väldigt gamla ut ,legat väldigt länge i lager .Har jobbar med sådana på kompressorer .Gummit åldras och blir sprött ,Spricker sönder,


Gummipakningen er nye. Har slitt 3 stk nye på noen dagers kjøring. Ca 1000 kr pr stk. Så blir blir dårlig butikk av dette......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpe på PTO akslingen

Fredi  
#761795 Vilken traktor sitter denna pump på? Kan det möjligen vara glapp i kraftöverföringen till tappen så att det därför slits snabbt? Kör du på mycket låga varv så kan väl även vevaxelns "knyckar" slita på gummit. En fyrcylindrig motor har ganska stora frekvenssvängningar på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Pumpe på PTO akslingen

Nor-forest  
#761940
Fredi skrev:Vilken traktor sitter denna pump på? Kan det möjligen vara glapp i kraftöverföringen till tappen så att det därför slits snabbt? Kör du på mycket låga varv så kan väl även vevaxelns "knyckar" slita på gummit. En fyrcylindrig motor har ganska stora frekvenssvängningar på tomgång.


Sittet på en valtra N4. Kjører på ca 260-300 omdreinering på pto.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pumpe på PTO akslingen

ned  
#762344 Så här har jag gjort, en stor plastbricka så att kopplingen kan röra sig fram och tillbaka.
Sedan en plastbussning inuti gummikopplingen så håller den mycket länge (har inte byt på 4-5 år
Sitter på en Valtra 6300
Senast redigerad av ned ons 29 jun 2022, 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pumpe på PTO akslingen

Nor-forest  
#762347
ned skrev:Så här har jag gjort, en stor plastbricka så att kopplingen kan röra sig fram och tillbaka.
Sedan en plastbussning inuti gummikopplingen så håller den mycket länge (har inte byt på 4-5 år
Sitter på en Valtra 63300


Tack for tips 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Pumpe på PTO akslingen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763171 Delen som sitter på PTO-tappen - hur är den fixerad i längsled? Dvs kan kopplingen glida isär?

MN

Avatar Fallback

Re: Pumpe på PTO akslingen

ned  
#763229 Plastbrickan och kopplingshalvan sitter på pto-tappen sedan kopplingshalvan som sitter på pumpen sitter skruvad på två tappar enligt bild nr 3 i början på tråden, då kan det inte glida isär

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).