Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacitet?

11 inlägg 4330 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacitet?

Mikaelo  
#744108 Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacitet på traktorn?

Räcker 73 liter eller behöver man 90L och uppåt för att inte sakna separat pump på huggarkärran?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

Amatörhuggare 62  
#744111 Mellan hundra å tvåhundra minutliter.
Så du får upp dragkraften.

Användarvisningsbild

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

Fredi  
#744118 Beror på vilken typ av drivning man har och vad man kräver av den? Jag har Palms med rulldrift och använder traktorns hydraulik (Valtra 6550, 73L vid maxvarv.) Det räcker bra för mitt behov, gör drygt 2 km/h vid ca 1400 varv på motorn. Passar bra med M2 växeln. Tryck ger den 190 bar så räcker bra till rulldriften. Med navdrift krävs högre tryck för att få effekt samt även mycket mera flöde. Skall nog vara ganska ny traktor med stor pump för att räcka till navdrift.

Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744120 Till en moheda 121-4wd har jag en 54cc frontpump direkt från vevaxeln och ca 210bar ut till vagnen, flödet räcker till vagnen

Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

alias  
#744127
Amatörhuggare 62 skrev:Mellan hundra å tvåhundra minutliter.
Så du får upp dragkraften.


Kanske tänker fel, men tycker spontant att flödet endast borde påverka hastigheten och att det rimligen borde vara trycket som styr dragkraften... 🤔

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

Amatörhuggare 62  
#744129 Jo Trycket är ju också mycket viktigt.
Jag skrev lite för enkelt

Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744142 Provade min gamla moheda med kranens tryck (175bar) och då hände inte mycket.
När jag sen byggde om till en egen tryckbegränsare för driften blev de kraft i driften 😀

Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

Ldsaren  
#744160 Viktigt att slangar nipplar ventiler är dimensionerad efter höga flöde annars blir det varmt.
Har en Farma 10 ton 4wd med 70 liters pump , när jag gasar för mycket så går den inte fortare för det , märks när farten inte stämmer med samma traktorväxel.

Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

Mikaelo  
#744506 Stort tack för alla svar. Rulldrift är det som är aktuellt för min del.

Summerat verkar det som att det kan fungera med en 73 liters om kraven, tryckbehovet och kärran inte är för stor.
Annars åtminstone ca 100 liter på traktorn eller separat pump på kärran om den är lite större.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

Mikaelo  
#744508
Ldsaren skrev:Viktigt att slangar nipplar ventiler är dimensionerad efter höga flöde annars blir det varmt.
Har en Farma 10 ton 4wd med 70 liters pump , när jag gasar för mycket så går den inte fortare för det , märks när farten inte stämmer med samma traktorväxel.

Precis ett sådant ekipage jag tittat på med lättviktspaket och 70 pump på kärran. Är du nöjd? Saknar du något med den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven huggarvagn utan pump, vad krävs i hydraul kapacit

Ldsaren  
#744662 Tycker den funkar bra 6,7 m kran kunde väl vara lite starkare men funkar ,ställde upp trycket lite till 200 bar lite låg vid stödben
Tanken sitter bra till bakom kran i mitten
Det är 500 hjul på Farma levererade med fel hjul och drivrullar först men de agera snabbt o fixa andra hjul o rullar
En ganska tung vagn 2800 kg tror jag.
Vinch på den och broms på främre Axel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).