Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjulen som har broms fryser fast

10 inlägg 2410 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjulen som har broms fryser fast

skogslaban  
#698733 Har en Weimer 12T med broms på främre hjulpar som fryser fast, hur gör jag för att slippa detta problem?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hjulen som har broms fryser fast

550  
#698747 Vad är det för typ av broms på vagnen?

Avatar Fallback

Re: Hjulen som har broms fryser fast

skogslaban  
#698748 Trumbromsar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjulen som har broms fryser fast

JohannesG  
#698752 Tyvärr ett problem med trummor. Fukt och annat blir stående i. Har den frusit så det inte snurrar när du ska börja köra? Eller vill det släpa efter en stund efter du bromsat? Om det är is i så de inte vill släppa alls klan du värma lite med varmluftspistol runt trumman. Men bäst kan vara att plocka isär och göra rent.

Avatar Fallback

Re: Hjulen som har broms fryser fast

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698771 Min Renault Kangoo är likadan. Fyra rejäla slag med släggan på varje bakhjul innan man ska hem från skogen. Annars går bakhjulen som kälkmedar ända hem. Går hjälpligt på isväg. På torr asfalt blir det tvärstopp.

Avatar Fallback

Re: Hjulen som har broms fryser fast

fri  
#698774
skogslaban skrev:Har en Weimer 12T med broms på främre hjulpar som fryser fast, hur gör jag för att slippa detta problem?

Parkerar du under tak?
Bromsar du så bromsarna blir varma?

På förra släpkärran gjorde det stor nytta att parkera under tak och bromsa så trummorna blev heta någon ggn då och då, jag löste det med lite anläggning på handbromsen någon gång i månaden.
Skit, rost och fukt är tydligen problem för vissa trumbromsar.

Nuvarande rekosläpkärran fungerar felfritt trots >15år, parkering utomhus och sparsamt underhåll.

Användarvisningsbild

Re: Hjulen som har broms fryser fast

JohannesG  
#698786 Har du badat mycket i lera? Om det bara är vatten bör det fungera att "bromsa bort" det såvida det inte är något som rostat fast och behöver smörjas.

Avatar Fallback

Re: Hjulen som har broms fryser fast

skogslaban  
#698791 Jag har kört i våta områden där det i inte bar. Spolade rent med högtryckstvätt och varmvatten och sedan blåste rent med luft. Har kärran i en ouppvärmd maskinhall, ingen tillgång till värme

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulen som har broms fryser fast

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698797 Tryckte du in vatten med högtryckstvätt så har du orsaken där. Glöm sånt under säsongen. Tvätta kan man göra på sommaren.

Avatar Fallback

Re: Hjulen som har broms fryser fast

skogslaban  
#698853 Okej då vet jag får vänta på mildväder

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).