Skogsvagn (Huggarvagnar)

grip som inte funkar

27 inlägg 4596 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

grip som inte funkar

halvproffs  
#689924 Har ju en Vreten1000 och igår när jag lastat vagnen halvfull så låste sig gripen i stängt läge.
Efter undersökning idag har konstaterats att gripen stänger även i öppnaläget. Trodde det var elfel men till 99% säkerhet är det kolven som pajat. Set inte ut att vara det lättaste att byta för den är svetsad överallt,
Är det värt att byta /renovera kolv eller ska jag satsa på ny grip. Den är 11år gammal. Förslag på firmor som säljer gripar eller kolvar. Tänkte kolla med Vreten eller vad det heter nu imorgon. Tyvärr funkade det inte med silvertejp 😥



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: grip som inte funkar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689930 Du har inte snabbkopplingar på gripen?
Fick ett skumt fel i somras på balgripen som inte gick att öppna, visade sig att en av snabbkopplingarna blockerade flödet i ena riktningen

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

machonisti  
#689931 Kolla att inte rotatorn släpper igenom.

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#689937 Inga snabbkopplingar. Rotatorn släpper inte genom. Är korrekt när jag lossade slangarna från gripen. Jä..lar vilket tryck åt bägge håll men inte samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

machonisti  
#689950 Nåja nog är gripar besvärliga att jobba med. Ofta är dom skeva och bändiga men det går.
Personligen hade jag åtminstone tagit loss tuben.

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#689958
machonisti skrev:Nåja nog är gripar besvärliga att jobba med. Ofta är dom skeva och bändiga men det går.
Personligen hade jag åtminstone tagit loss tuben.


Gripen är bara lite sned, kanske 5mm.
Problemet också är att jag aldrig plockat sönder en grip, än mindre tagit itu en cylinder. Får nog hjälp av en kompis. Är ju inte nå bråttom som tur är.

   TS
Avatar Fallback

Re: grip som inte funkar

JoTh  
#689964
halvproffs skrev:Inga snabbkopplingar. Rotatorn släpper inte genom. Är korrekt när jag lossade slangarna från gripen. Jä..lar vilket tryck åt bägge håll men inte samtidigt.


Förstår inte riktigt problembeskrivningen @halvproffs .
Men några funderingar och förslag på vägen kommer här.

Har du provat att montera slangarna från gripen utanför rotatorn, direkt i kranspets?

Fungerar gripen korrekt då rotatorn är förbikopplad, är det sviveltätningarna i rotatorn.
En så pass liten och billig rotator, som det sitter på en skogsvagn, brukar det nätt och jämnt vara lönt att lägga ned så mycket tid på att försöka renovera om de har använts under kanske 10år.
Brukar löna sig bäst med en ny direkt?!

Enklaste sättet att kolla om cylindertätningen på kolv har inre läckage är att lossa den slang som skall gå i retur från cylindern rakt ned i en balja och aktivera funktionen.
Efter att cylindern har nått ändläge skall det inte komma ut mer olja än det som fanns i cylinder, om tätningarna är hela i cylindern.
Såvida inte specialfallet av svällt cylinderör förekommer..
Då är cylindern endast läckande oftast mitt på, men det är lite mer av typen särfall.
Sprutar oljan rakt ut i i den öppna anlutningen på rotatorn som i ditt fall skall vara returledningen är det inre läckage mellan A och B-port via trasiga sviveltätningar i rotatorn.

Har delat på Vretengrip för riktning av paralellstag och gripskänkel och det går att få bort cylindern,
men det var lite kapande av svetsade öron vill jag minnas, innan det gick att slå ur tapparna till cylindern.
Är inte gripen väldigt nött i gripblad eller dålig i övrigt kan det kanske vara ide att packa om en sådan cylinder själv.

Beroende på om det är värt att laga eller inte kan du troligen hitta både rotator och kanske även tätningsats till dito samt även grip på lager i Östervåla hos Enskede Hydraul.
http://webshop.enskedehydraul.se/
En Dala grip eller Baltrotor rotator som de säljer är en förhållandevis rejäl grip och rotator till vettigt pris med tanke på modell och storlek till användningsområdet.
Skulle tätningarna i cylindern vara trasiga bör ni ha demonterat cylindern, och ha tätningarna lösa i en påse med dit för att få rätt tätningar.
Då de har tätningar löst, så det går att plocka ihop beroende på vad som sitter där i dag.

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#689967
JoTh skrev:
halvproffs skrev:Inga snabbkopplingar. Rotatorn släpper inte genom. Är korrekt när jag lossade slangarna från gripen. Jä..lar vilket tryck åt bägge håll men inte samtidigt.


Förstår inte riktigt problembeskrivningen @halvproffs .
Men några funderingar och förslag på vägen kommer här.

Har du provat att montera slangarna från gripen utanför rotatorn, direkt i kranspets?

Fungerar gripen korrekt då rotatorn är förbikopplad, är det sviveltätningarna i rotatorn.
En så pass liten och billig rotator, som det sitter på en skogsvagn, brukar det nätt och jämnt vara lönt att lägga ned så mycket tid på att försöka renovera om de har använts under kanske 10år.
Brukar löna sig bäst med en ny direkt?!

Enklaste sättet att kolla om cylindertätningen på kolv har inre läckage är att lossa den slang som skall gå i retur från cylindern rakt ned i en balja och aktivera funktionen.
Efter att cylindern har nått ändläge skall det inte komma ut mer olja än det som fanns i cylinder, om tätningarna är hela i cylindern.
Såvida inte specialfallet av svällt cylinderör förekommer..
Då är cylindern endast läckande oftast mitt på, men det är lite mer av typen särfall.
Sprutar oljan rakt ut i i den öppna anlutningen på rotatorn som i ditt fall skall vara returledningen är det inre läckage mellan A och B-port via trasiga sviveltätningar i rotatorn.

Har delat på Vretengrip för riktning av paralellstag och gripskänkel och det går att få bort cylindern,
men det var lite kapande av svetsade öron vill jag minnas, innan det gick att slå ur tapparna till cylindern.
Är inte gripen väldigt nött i gripblad eller dålig i övrigt kan det kanske vara ide att packa om en sådan cylinder själv.

Beroende på om det är värt att laga eller inte kan du troligen hitta både rotator och kanske även tätningsats till dito samt även grip på lager i Östervåla hos Enskede Hydraul.
http://webshop.enskedehydraul.se/
En Dala grip eller Baltrotor rotator som de säljer är en förhållandevis rejäl grip och rotator till vettigt pris med tanke på modell och storlek till användningsområdet.
Skulle tätningarna i cylindern vara trasiga bör ni ha demonterat cylindern, och ha tätningarna lösa i en påse med dit för att få rätt tätningar.
Då de har tätningar löst, så det går att plocka ihop beroende på vad som sitter där i dag.


Tack för info! Ska kolla mer imorgon med hjälp av Benny L.
Gripen tycker jag är i mycket bra skick trots 11år.

   TS
Avatar Fallback

Re: grip som inte funkar

JoTh  
#689970 Är gripen i bra skick är det definitivt värt att packa om cylindern.
Åtgående packningar rör sig om uppskattningsvis 500kr+moms.
Får du hjälp av Benny, så kan Ni troligen även köpa tätningar direkt vid Momentum i Gävle som ett till alternativ.
Men även där gäller det att ha tätningarna löst för uppmätning.
Skadar inte att ha hela cylindern med sig i bilen dit.
Lycka till 🙂

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#689973 Tack för tipset. Och vann på musikhjälpen här gjorde vi också 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: grip som inte funkar

JoTh  
#689974 Men va roligt, då går det bra i morgon också. 😀

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689996 Kolven har släppt från stången. Men passa på att packa om om det inte är skrot

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

Erre  
#689997
0470 skrev:Kolven har släppt från stången. Men passa på att packa om om det inte är skrot

Eller släng vagnen hem till mig å köp dig en ny. 😉

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#689999 Nja, är i övrigt nöjd med ekipaget. Tror det är det första jag kostar på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

ANDERS R  
#690011 Råkade ut för detta när jag körde virkesbil, då hade kolven hade släppt från stången (hände givetvis med timmerstockar i gripen, mkt krångel innan jag fick lös dem). En orsak kan nog vara om man håller på och slår ner gripen när den är stängd för att rätta till stockar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).