Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

248 inlägg 72117 visningar 28 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
FTG mini
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#845869Fick denna från Weimer på mailen. "Den hänger löst på tappen"...

maltex  
#845872Köper du från Moheda (FTG) eller liknande leverantör hänger det förmodligen "löst på tappen" då också.

alias  
#845873Vet att en entreprenör i en grannby till där jag växte upp har en Moheda 155 4WD med pumpen monterad på dragstången och en kardanaxel till PTO-uttaget. Själv tycker jag det konceptet känns mer tilltalande än att ha pumpen direkt på PTO-uttaget, då jag tror att pumpen sitter bättre skyddad, det blir ingen belastning på PTO-tappen av pumpens vikt och slangdragningen för tryck och retur torde kunna bli bättre.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Bert1  
#845875Åtminstone till Valtran har FTG en lösning med 2 pinnar som skruvas i traktorn som pumpen skjuts på samtidigt som ptotappen så där borde iallafall en del av tyngden försvinna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bert1 skrev:Åtminstone till Valtran har FTG en lösning med 2 pinnar som skruvas i traktorn som pumpen skjuts på samtidigt som ptotappen så där borde iallafall en del av tyngden försvinna

De är väl lösningen för vingpumpen som körs på 1000varvstappen och de saknades på den aktuella traktorn
Den liksom min har 540 och 540E

Lite lustigt lösning med kedja i momentstaget, har en pump liggande där fästet går upp till tryckstångsfästet( även den för 1000 tappen 🤔 )

Användarvisningsbild

MalZon  
Bert1 skrev:Åtminstone till Valtran har FTG en lösning med 2 pinnar som skruvas i traktorn som pumpen skjuts på samtidigt som ptotappen så där borde iallafall en del av tyngden försvinna

Precis den lösningen har jag idag.

Användarvisningsbild

MalZon  
#847576Inköpt.

Användarvisningsbild

paavo25  
#847685Som några av er vet har jag ju en prosessor som är bogserad efter en county. Där är pumpen driven med pto aksel. Den bräste av akselstumpen i countyn och det är rätt stor operation att byta akselstump i denne. Så mitt stöd till umväxel rakt på aksel.

Användarvisningsbild

MalZon  
#847807Nån som vet hur mycket "äldre" traktorer de tänker på? Är väl det enda som är kvar som en annan skulle vilja ha.

#847811Så länge man har vanlig växellåda byter man väl inte växel så mkt i skogen.
Men här är en variant där du iaf kan justera hastighet på vagnsdriften i förhållande till hydralflödet
La en kort testvideo i ”6550 med takmonterad tank” igår

Användarvisningsbild

MalZon  
gnisten83 skrev:Så länge man har vanlig växellåda byter man väl inte växel så mkt i skogen.
Men här är en variant där du iaf kan justera hastighet på vagnsdriften i förhållande till hydralflödet

Jadå, blir bara mycket att få till när man stannat och ska igång. Hade varit najs om driften hade gått igång när man lägger i F eller B iaf. Ska pröva nya pumpen först innan jag härjar för mycket ändå.

MalZon skrev:
gnisten83 skrev:Så länge man har vanlig växellåda byter man väl inte växel så mkt i skogen.

Jadå, blir bara mycket att få till när man stannat och ska igång. Hade varit najs om driften hade gått igång när man lägger i F eller B iaf. Ska pröva nya pumpen först innan jag härjar för mycket ändå.

Jo de är därför jag byggt på en vippa med dubbla växlande kontakter i armstödet där ena kontaktparet är istället för ordinarie hitech f/b väljare och de andra kontaktparet väljer riktning på vagnen.
Lilla grejen på tvären är till handbromsen
Sen blir de lite kul med växlande relä så fram på vippan blir de riktningen stolen är vänd på med 😎

Användarvisningsbild

MalZon  
gnisten83 skrev:
MalZon skrev:

Jo de är därför jag byggt på en vippa med dubbla växlande kontakter i armstödet där ena kontaktparet är istället för ordinarie hitech f/b väljare och de andra kontaktparet väljer riktning på vagnen.
Lilla grejen på tvären är till handbromsen
Sen blir de lite kul med växlande relä så fram på vippan blir de riktningen stolen är vänd på med 😎

Absolut. Hade jag haft EHCspakar så hade det varit smidigt.

#847850Den styrlådan har inget med kranstyrningen att göra utan funkar med vilka spakar som helst

#847856Sitter de en EX38 till driften funkar den både med on/off och pwm styrning

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).