tis 19 aug 2025, 00:57#891138Inget går fortare änn att kapa ner det med motorsåg och köra ihop det sedan. Kostnad klipp 0 kr och tidsbesparing på 25 %. VARFÖR har folk fastnat i det här med Röjsåg? Är medeldiam över 5 cm i roten går det ALLTID fortare med Motorsåg även om man får vispa ner lite smått också. Eller kör " snafset" med röjsåg först och allt grövre sedan, Har jobbat heltid med detta på accord i ca 40 år. Har inte haft framme röjsåg de sista 6 åren,.
Finns ju ingen anl att skryta eft jag är anonym. Detta är kalla fakta så länge du kan fila och hantera en motorsåg. Tro mig.
Skogsvagn (Huggarvagnar)
energiklipp till huggarvagnen
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tis 19 aug 2025, 06:39#891142För fyra år sedan rensade jag ett igenvuxet dike. Ryckte upp det med rötterna och skrotade bort.
Det har inte kommit något nytt sly sedan dess. Kör slåttermaskinen över diket en gång om året.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Det har inte kommit något nytt sly sedan dess. Kör slåttermaskinen över diket en gång om året.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 19 aug 2025, 08:49#891166I noen tilfeller vil man ikke renske alt ved åkerkanter og veier men skjerme åkrer og veier for vær og vind, da er energiklippen fin da en kan klippa kantsonene i 3–5 meter høyd. Men er helt enig når det gjelder effektivitet med motorsag/ ryddesag.
fre 12 sep 2025, 08:16#893487Jag har en Biojack bc180 till min Mohedakärra. Har den främst till kantröjning längs fältkanter och mark/skogs vägar. Tycker att den fungerar skapligt till grenar men som tidigare nämnts kan det vara lite risk för slangar. Klippens interna slangdragning är inget större problem men dom som går upp till rotatorn har ju rykt av ett par gånger.
Tycker att den fungerar bra att köra som vanlig grip också. Är ju bara att avbryta proceduren när det passar. Samma sak när man ska klippa grenar, då tilltar man inte upp mer än man behöver (tilten går sist vid öppning).
Har använt klippen som bara grip också vid enstaka tillfällen vid exempelvis enstaka borregranar. Fungerar ok om dom inte är för stora och man tänker sig för. Tilten bygger en del så i mitt fall med mindre kran 6,30 kan det bli problem att fylla lasset när gripen hamnar mitt i lasset mot grinden. Går ju att lösa genom att lägga av bredvid vagnen och göra omtag längre från rotändan.
Tycker att den fungerar bra att köra som vanlig grip också. Är ju bara att avbryta proceduren när det passar. Samma sak när man ska klippa grenar, då tilltar man inte upp mer än man behöver (tilten går sist vid öppning).
Har använt klippen som bara grip också vid enstaka tillfällen vid exempelvis enstaka borregranar. Fungerar ok om dom inte är för stora och man tänker sig för. Tilten bygger en del så i mitt fall med mindre kran 6,30 kan det bli problem att fylla lasset när gripen hamnar mitt i lasset mot grinden. Går ju att lösa genom att lägga av bredvid vagnen och göra omtag längre från rotändan.
mån 29 sep 2025, 18:47#894865jag har googlat mig kollig på ämnet, att sätta klipp på vagn/kran är ändå int 100%, men att sätta klipp på en 3.5t grävare är heller inte 100%
jag tänker att det måste vara snabbare och enklare att klippa med grävmaskinen, den är så mycket exaktare i rörelsena än en skogskran?
visst skulle det vara smutt att få skiten på kärran direkt, men det är ju ett jäkla flyttande, samt funktionen tilta grip och det där på "budget" klipp känns se så där smidig...
nu har jag en 3.5t grävare samt 10t med 7.2m kran, känns som grävarn e klika valet, sen köra traktor och samla skiten, det borde bli fina högar med grävarn tänker jag...
hjälp
jag tänker att det måste vara snabbare och enklare att klippa med grävmaskinen, den är så mycket exaktare i rörelsena än en skogskran?
visst skulle det vara smutt att få skiten på kärran direkt, men det är ju ett jäkla flyttande, samt funktionen tilta grip och det där på "budget" klipp känns se så där smidig...
nu har jag en 3.5t grävare samt 10t med 7.2m kran, känns som grävarn e klika valet, sen köra traktor och samla skiten, det borde bli fina högar med grävarn tänker jag...
hjälp
/Jonko
mån 29 sep 2025, 18:57#894866När jag klipper längs åkerkanterna så brukar jag oftast backa med ekipaget eftersom jag tycker man har större arbetsområde då än att köra framåt, och du ser enklare var du skall stanna när det oklippta kommer emot.
Du får också betydligt mera med per lass när du lastar hopar med klippt material än att lasta på med klippen, och du behöver inte svänga ut och över lastbankarna när du bara klipper eftersom dom är borttagna när man klipper så slår man inte i dem hela tiden.
Så brukar åtminstone jag göra, har nog testat lasta på samma gång men det blir hela tiden att klippen slår mot stolpar eller lastväggen och så får man göra omtag mot slutet på mitten av materialet om man vill få nån sorts höjd på lasset.
Har konstaterat genom åren att av ca 10h klippning så tar det ca 3-5h att köra ihop allt beroende på körsträcka.
Du får också betydligt mera med per lass när du lastar hopar med klippt material än att lasta på med klippen, och du behöver inte svänga ut och över lastbankarna när du bara klipper eftersom dom är borttagna när man klipper så slår man inte i dem hela tiden.
Så brukar åtminstone jag göra, har nog testat lasta på samma gång men det blir hela tiden att klippen slår mot stolpar eller lastväggen och så får man göra omtag mot slutet på mitten av materialet om man vill få nån sorts höjd på lasset.
Har konstaterat genom åren att av ca 10h klippning så tar det ca 3-5h att köra ihop allt beroende på körsträcka.
tis 30 sep 2025, 08:56#894899det där låter ungefär som jag gissat (utan verklig efraenhet).
Jag tror på att sätta klippen på grävarn även fast räckvidden är kort och kraften (läs vippbarhet) är på fel. Men grävarn är snabb att flytta jämfört med kärran (stödfötter upp, få i växel, köra vingla positionera sig fel, fötter ner, kran ut...)
Jag måst bara antingen bygga en klipp eller köpa en nu då... positiva att ha den på grävarn är att jag inte kräver tiltfunktionen.
Jag tror på att sätta klippen på grävarn även fast räckvidden är kort och kraften (läs vippbarhet) är på fel. Men grävarn är snabb att flytta jämfört med kärran (stödfötter upp, få i växel, köra vingla positionera sig fel, fötter ner, kran ut...)
Jag måst bara antingen bygga en klipp eller köpa en nu då... positiva att ha den på grävarn är att jag inte kräver tiltfunktionen.
/Jonko
tis 30 sep 2025, 19:42#894962
Ådii skrev:När jag klipper längs åkerkanterna så brukar jag oftast backa med ekipaget eftersom jag tycker man har större arbetsområde då än att köra framåt, och du ser enklare var du skall stanna när det oklippta kommer emot.
tis 30 sep 2025, 19:43#894963Vad intressant att höra hur du jobbar. Vad har du för skogskran och vagn?
ons 01 okt 2025, 13:34#895036Farma 14T G2 med en 8,5m kran, kör med Naarva E24 om jag gallrar i skogen och Kesla 19GX, jag flyttar över uppsamlaren från Naarvan får att få mera effektivitet i klippandet med Keslan, så har byggt en adapter och kopplat in en 6/2 ventil på gripfunktionen.
ons 01 okt 2025, 13:40#895038
Jo är fördelar och nackdelar med allt. Har inte kört klipp på grävare men ett problem som uppstår är ju att du inte kan vrida klippen hur du vill för att få den att passa bäst mot trädet. Det spelar mest roll om bettet på klippen är gjort med en halvmåne för större träd där trädet ska in i en klyka för att klippas av bättre, har du ett rakt bett eller ett liknande Nisula 175 är det inte lika noggrannt.
Sen ser du ganska bra från traktorn när du ser det mesta från sidan när du klipper och inte har bom+klipp i vägen.
jonko skrev:det där låter ungefär som jag gissat (utan verklig efraenhet).
Jo är fördelar och nackdelar med allt. Har inte kört klipp på grävare men ett problem som uppstår är ju att du inte kan vrida klippen hur du vill för att få den att passa bäst mot trädet. Det spelar mest roll om bettet på klippen är gjort med en halvmåne för större träd där trädet ska in i en klyka för att klippas av bättre, har du ett rakt bett eller ett liknande Nisula 175 är det inte lika noggrannt.
Sen ser du ganska bra från traktorn när du ser det mesta från sidan när du klipper och inte har bom+klipp i vägen.
tor 02 okt 2025, 18:38#895168Det var ju lång kran du har, vad väger klippen? Lyfter du den på fullräckvid utan problem?
tor 02 okt 2025, 19:02#895170Naarvan är väl 260kg och Kesla ca 210kg med uppsamlaren på, joo lyfter nog utan problem, kranen klarar 520kg längst ut utan grip och rotator.
Gallrar ju även klenare gallringar med Naarvan som syns på filmen nedan utan problem.
Gallrar ju även klenare gallringar med Naarvan som syns på filmen nedan utan problem.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).