Skogsvagn (Huggarvagnar)

energiklipp till huggarvagnen

30 inlägg 17700 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om användning och val av klippaggregat till huggarvagnar, särskilt med fokus på ackumulerande klippar kontra enklare modeller för att klippa sly och mindre träd upp till cirka 10 cm i diameter. Calle336 inleder med att fundera på om en enklare klipp är tillräcklig för hans behov på 4 hektar energiskog, medan andra deltagare delar erfarenheter och synpunkter. Torbjörn tipsar om en specifik ackumulerande modell från Farmikko, inklusive länk och video, men priset diskuteras som högt av calle336.

Bert1 påpekar att sådana klippar kan kräva mycket olja, vilket kan vara en driftkostnad att tänka på. 430kan delar en praktisk syn där han kombinerat röjsåg och kran för att skörda sly, och beskriver både för- och nackdelar med detta arbetssätt, inklusive arbetsmiljöaspekter. Valtra121A och Skogsliv bidrar med videoklipp och erfarenheter kring att klippa sly och grenar med klipp i fällt läge och delar tips om slangar och utrustning.

Amatörhuggare 62 berättar om svårigheten att röja längs en lång väg och funderar på klipp för att underlätta arbetet, frågar om klippens funktion i fällt läge vilket bekräftas av Skogsliv. Gnisten83 har köpt en klipp men inte testat den än, vilket andra noterar kan vara ett bra köp för priset.

Sammanfattningsvis är diskussionen ett erfarenhetsutbyte med flera praktiska perspektiv på klippar till huggarvagnar, där både kostnad, effektivitet, arbetsmiljö och tekniska detaljer tas upp. Det finns ingen stark konflikt utan snarare olika användarbehov och erfarenheter som kompletterar varandra. En tydlig slutsats är att enklare klippar kan fungera men ackumulerande modeller kan vara mer effektiva, dock till högre kostnad.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Informell och hjälpsam med konstruktiva erfarenhetsdelningar
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-11 08:32 | data: 1)
FTG mini

energiklipp till huggarvagnen

calle336  
#622837Funderar lite på att skaffa klipp till huggarvagnen.
De ackumulerande klipparna verkar ju inte vara så dumma men kostar ju lite för mkt för mig.
Men blir man tokig och ha en klipp som inte kan akumulera flera "träd".
Kommer ju bara att klippa sly och inga träd grövre än 10cm.
Har endel energiskog som inte går att skörda så måste nog klippa den. 4ha rör det sig om. Klara man det med en enklare klipp eller kommar man bli galen på allt kranköra om man bara kan ta några få stammar åt gången?
Mvh Calle

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: energiklipp till huggarvagnen

Torbjörn Johnsen  
#622844Jag var och tittade på Farmikkos ackumulerande klipp häromdagen (kommer i egen tråd inkl. video). Den såg rätt smidig ut för att klippa och ackumulera klenare träd. Det går att läsa mer om det tekniska här.

Det finns även en video här:

calle336  
#622851Jo jag har sett den också. Men vad kostar denna. ? Fått ett pris från Famikko E220-200-HT2P 108 700 kr plus moms

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#622948Verkar som det går åt en hel del olja för det skall gå med flyt.

430kan  
#634904calle336, jag som du hade också svärmat kring klipp med eller utan ackumulering till min 10t vagn och mina +/- 4ha +/- 15 åriga björkbestånd, numera komna till max 15cm diam. Jag hade aldrig jobbat seriöst med röjsågen tills i fjol men, i väntan på att hitta en lämplig klipp gick jag lös på eländet med trissan och märkte till min förvåning att man faktiskt massakrerar försvarliga ytor på bara en tre fyra timmar. När man sedan är trött och det börjar regna så äter man och vilar eller så griper man till traktor och kran och plockar ut det som är mödan värt, sittandes relativt varmt och gott. Allvarligt talat är det faktiskt inte en dålig kombination av uppgifter och lämnar inte kroppen helt slut.
Krankörningen: skitig och halvsur provade jag ibland att simulera manövrering typ klipp, dvs. in och rota i beståndet med gripen utan att ta död på kandidaterna som jag avsåg låta överleva. Jag körde fort, kanske effektivt, max flöde till vad kranen är specad (60l/m), plockandes stammar, läggandes småbuntar här och där och slutligen grabbandes så mycket jag kunde utan att behöva flytta kärran, lyftandes gripen upp över topparna för att komma till vagnen. Det som liknade klippkörning var att manövrera snabbt, komma till ett specifikt läge, utföra manövern "klipp" som i mitt fall bara blev "grip", retirera utan att förstöra omgivningen, antingen hela vägen ut till vagn eller till att lägga bunt i beståndet. Det blir inte stora volymer per tidsenhet i vagn :oops: .
Konklusion: Nja...Jo... det blir nog en klipp vad det lider, köpt eller egentillverkad men den lär få dras från nöjes- och/eller arbetsmiljö- kontot, det sistnämnda avseende röjningen av kilometervis av åkerkanter med stengärdsgårdar, ett livsfarligt göra det där att klättra bland sten med motor- röj-såg i hand. Nu har jag gjort 3/4 av jobbet med röj- & motor- såg och känner att 20 kSEK (20% avskrivning av 100 kSEK) var en hederlig timpeng, men om ryggen lägger av... då får vi talas vid igen :ymparty:

1585749986_20200214_121846.jpg

1585750103_20191102_140652.jpg

valtra121A  

Ja kör åkerkanter, hagmarker, salix mm med detta aggregat

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675708...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:15, redigerad totalt 1 gång.

valtra121A  

Ja brukar filma lite då o då om ja kommer ihåg! Kör ju varje dag så man själv tycker ju inte det är så märkvärdigt🙈

Amatörhuggare 62  
#850656En granne (utbo) har en väg på 4 km. Som är som en äreport. Kört allt som går,med en Ilsbo. Men nu är det resten. Såga ner allt med en Stihl ht 131a blir mastigt. Å vägen totalt blockerad. Funderar på en klipp, å klippa sig fram å även grenar som hänger ut. Fc 45 an räcker ju rätt högt. Fick ha planerskopan på, å lyfta upp grenarna för å komma under m C 110an.
Vägen blev ju klar, i ett moment. ?? Nu en fråga, kan man även klippa, när klippen är i fällt läge ? Annars funkar ju inte ide'n

Skogsliv  
#850751Hej ! Jag kör så ibland och tar grenar med klippen hängande i fällt läge . Nisula 175 klipp och fc53 kran . Tycker det funkar ganska bra . Enda problemet jag upplever är att det är väldigt lätt hänt att nån slang går åt när man ska krångla in klippen mellan alla grenar .

Amatörhuggare 62  
#850847Ja man får nog,ha några slangar i reserv. Och en oljedunk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850897Köpte en klipp för några år, Farma bc18, sen men jag har inte testat den än.
Kanske kan bli läge när jag inte kan göra så mkt annat nu

Amatörhuggare 62  
#850933Dom är ju inte så dyra.
Trevlig helg

Elmhult  
#890964Så om jag förstår det rätt så är energiklipp till skogsvagnen mest på nöjeskontot?

Användarvisningsbild

XM150  
#891031Jeg har en Farmikko 220TCE sammen med huggarvagnen og er veldig fornøyd med den. Den klipper også i alle tilt grader som gör at en kan klippe greiner og trær uansett vinkel. Og så er fordelen at en kan lasta og lossa med den som en vanlig grip.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).