Bra att veta om den börjar läcka, den trycks in av fjädern eller?
Gaffe skrev:Vagnar med navdrift är ju som ni skriver i grunden 2wd om man inte kostar på sig motorer på alla fyra.
Skall drivningen sitta på det främre eller bakre hjulen?
Har stött på två leverantörer där man kan välja.
Och då lägger man väl lämpligen broms på de icke drivande hjulen.
Gaffe skrev:Vagnar med navdrift är ju som ni skriver i grunden 2wd om man inte kostar på sig motorer på alla fyra.
Skall drivningen sitta på det främre eller bakre hjulen?
Har stött på två leverantörer där man kan välja.
Och då lägger man väl lämpligen broms på de icke drivande hjulen.
Gaffe skrev:Men är det bättre driv i en 2wd navdriven än 4wd robson om man ska se det generellt utan att fördjupa sig i dragkraft?
Gaffe skrev:Men är det bättre driv i en 2wd navdriven än 4wd robson om man ska se det generellt utan att fördjupa sig i dragkraft?
ss0803 skrev:Gaffe skrev:Men är det bättre driv i en 2wd navdriven än 4wd robson om man ska se det generellt utan att fördjupa sig i dragkraft?
Svårt att svara på generellt, men är det väldigt halt kommer du alldeles säkert uppleva bättre driv med robson 4WD än navdrift 2ND om totala dragkraften är densamma. Det är helt enkelt större chans att något av de 4 hjulen hittar grepp jämfört med bara 2.
Resonemanget ovan förutsätter att allt annat är samma, däckdimension, däckmönster etc.
En stor fördel med 2ND är ju att du kan använda piggkedjor på drivhjulen och då kommer du istället uppleva bättre driv med navdrift än robson om det är halt i skogen.
Vill du ändå fördjupa dig lite i dragkraft så får du kika i mina trådar om robson respektive navdrift. I navdrift tråden är alla siffror för full navdrift, 4ND. Men vill du ha siffror för 2ND istället är det bara att halvera dragkraften och dubblera hastigheten.
Robson: skogsforum.se
Navdrift: skogsforum.se
gnisten83 skrev:Om de är en pengafråga hamnar du nog i rulldrift