tis 02 dec 2025, 18:14#900338Har köpt en rulldriven Mohedavagn från 2007 med egen pump och tank.
Jag behöver hjälp med att reda ut manövrering och funktion på driften.
Det sitter en elspak med 5 lägen (neutral, olja till kran, olja till vinsch, drift fram, drift back) som reglerar ett ventipaket på vagnen. Nar spaken är i framläge startar rullarna och går ner och driver framåt, lika bakåt men sätter man spaken i neutral med driften i slår vagnen tvärnit (rullarna låser sig).
Enda sättet att få upp rullarna igen är att stänga av pumpen och ha reglaget i driftläge och köra framåt, då kan rullarna rotera med hjulen och arbeta sig upp med hjälp av fjädrarna. Ska det inte gå att stänga av driften med manöverspaken utan att stänga av pumpen under körning när den inte behövs längre.
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Rulldriven Mohedavagn, manövrering, funktion
TS

tis 02 dec 2025, 20:43#900353Med pumpen avstängd och reglaget kvar i driftläge har rullarna möjlighet att rulla med och lyfter fint, efter 5-10 meter är de helt uppe. i alla andra läge är rullarna låsta. Borde inte rullarna kunna rotera med i neutralläget.
TS
tis 02 dec 2025, 21:21#900357
Något som är fel är det i alla fall, se om någon med mer erfarenhet svarar.
Svenf skrev:Med pumpen avstängd och reglaget kvar i driftläge har rullarna möjlighet att rulla med och lyfter fint, efter 5-10 meter är de helt uppe. i alla andra läge är rullarna låsta. Borde inte rullarna kunna rotera med i neutralläget.
Något som är fel är det i alla fall, se om någon med mer erfarenhet svarar.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).