Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tajfun - ny huggarvagn på svenska marknaden?

1 inlägg 806 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tajfun - ny huggarvagn på svenska marknaden?

Torbjörn Johnsen  
#843848 Möre Maskiner i östra Småland har börjat importera och sälja Tajfuns skogsvagnar. Tajfuns vedklyvar tror jag har sålts i Sverige ett tag men jag vet inte om Tajfuns vagnar sålts här tidigare. Möjligen har de synts på någon Elmiamässa? Nere på kontinentens skogsmässor är de i alla fall en vanlig syn och den Slovenska tillverkaren Tajfun Planina har ett ganska brett sortiment med både vagnar, kranar, vedklyvar och lunningsvinschar.

Möre Maskiner säljer Tajfun skogsvagnar i tre storlekar från 9 till 14 ton samt även deras vedmaskiner och lunningsvischar. Prisnivån för Tajfuns skogsvagnar ligger högre än för Möres egna skogsvagnar i jämförbar storlek men jag gissar att Tajfuns centraleuropeiska vagnar är byggda för en betydligt högre nyttjandegrad än vad som är normalt för svenska skogsägarvagnar.

Möre Maskiner kommer att visa upp Tajfun-vagnarna på Skogsmaskindagarna i Karlskoga under fredag - lördag den här veckan (17-18 maj) för er som är intresserade av att titta närmare på grejerna. Här kan ni jämföra pris och prestanda på Tajfunvagnarna i förhållande till Möres egna varumärke:
https://www.moremaskiner.se/59-skogsvagn-med-kran



   TS
FTG
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).