Skogsvagn (Huggarvagnar)

Provköra Starkran

12 inlägg 934 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Provköra Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841910 Tänkte ev. köpa en sprillans ny Star kran. Men önskar testköra först, de kunde inte Sonnys ordna. Jag ville kolla så jag inte byter ner mig. 😎

Så, finns det någon vänlig själ med en fungerande star kran som vill ha lite hjälp en dag? Västergötland, norra Halland, västra Småland.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Provköra Starkran

rokon  
#841925 Kul Mangan, jag tror du kommer gilla den lätta och smidiga Starkranen, men jag har ingen möjlighet att ordna en testkörning åt dig, men råder dig till att lägga till för en hydraulisk sväng till Starkranen så slipper du slängigheten när du kör med ekipaget och inkopplingen är enkel.

Avatar Fallback

Re: Provköra Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841947 Har du några filmer på när du använder den, @rokon? Jag vill se hur den där hydraulsvängen funkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Provköra Starkran

Suneland  
#841954 Jag instämmer att hydraulsvängen är nice att ha, har även atv vagn med kran utan hyd sväng och den undviker jag i mesta möjliga mån.

Användarvisningsbild

Re: Provköra Starkran

rokon  
#841957 [quote="Mangan"]Har du några filmer på när du använder den, @rokon? Jag vill se hur den där hydraulsvängen funkar.
Nej har inga filmer alls när jag använde Starkranen, min var väldigt gammal och sliten så ej värt att komplettera med hydrauliksvängen, den är nu skrotad.
Men jag gillade inte kranen som slängde hit och dit speciellt i backarna, men vad jag har hört skall det vara bra med hydrauliken till dem.
Hittade en film på Youtube med hydraulsvängen men man ser ej så tydligt användningen av den.
https://youtu.be/hKIQ5tUwkUU?si=x1pedPb8yeyH86Ky

Användarvisningsbild

Re: Provköra Starkran

Suneland  
#841966 Tydligt är det hur man använder den iallafall 😀

https://youtu.be/Biw-x5spIO8?si=gHbi0gTmetCj5kNM

Avatar Fallback

Re: Provköra Starkran

jannee  
#841968 Tycker dock att man ser nyttan av hydralinsvängningen.
Man ska dock vara medveten om att den inte "orkar" hur mycket som helst.
Visst den svänger men då är det kedjorna som gör att inte lyftet följer med, typ en stock som väger i runda slängar 500 kg och vagnen lutar något, då svänger inte stocken in utan kedjorna "kroknar".
Jag vet eftersom jag nyttjat en kran med hydralsvängning i över 50 år.
För övrigt hoppar och skakar bommen precis lika mycket med hyraliken som utan.

Avatar Fallback

Re: Provköra Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841977 Ja, jag har ju alltid kört utan och försöker bilda mig en uppfattning.

Har ju sett att det är bra om man står parallelt med stockar som man då kan lasta utan omtag. Istället står jag snett mot så jag får upp ena änden och gör omtag. Då behövs inte hydraulsväng. Visst kan det vara bra om man vill placera stocken lite höger eller vänster om mitten, men om man står så man först måste vinscha så vet jag inte om man tjänar på det?

Möjligen om den är så tung att den inte svänger in självmant ,men då kanske hydrauliken inte gör varken till eller ifrån heller som jannee säger

   TS
Avatar Fallback

Re: Provköra Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841978
Suneland skrev:Tydligt är det hur man använder den iallafall 😀

https://youtu.be/Biw-x5spIO8?si=gHbi0gTmetCj5kNM


Ja, de såg lite ovana ut? Jag tror det hade gått lika fort utan hydraulsväng, och om man varit ensam. Fast så fort det tjorvar kan det nog vara guld värt att kunna "backa" stocken. En vajerkran kan ju annars bara dra åt ett håll, liksom. Man kan inte ändra sig, så det är "rätt från början" som gäller. 🫣

Är deras vajer trögare än normalt att dra ut?

Någon som vet om det får att köra Starkran utan broms, förresten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Provköra Starkran

jannee  
#841983 Hydralsvängningen är bra att ha när man drar till sig en hög med massaved (mittkopplad).
Man minskar risken med att ena endan på massaveden skjuter in under vagnen.
Man lyfter högen rakt upp UTANFÖR vagnen för att senare svänga in den dit man vill ha den.
Nu hade jag kranen på vagnen "tror" att det kan vara än bättre, eller mer nytta om du har kranen på traktorn, för traktorn har alltid en förmåga att vrida sig lite, framförallt när du drar tungt från sidan, ja i 90 graders vinkel.
Men Mangan bör veta att hydralsvängningen inte svänger speciellt mycket, knappt 45 grader åt vart håll. borde varit det dubbla, då hade den varit till riktigt stor nytta.

Avatar Fallback

Re: Provköra Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841985 Du har rätt att traktorn flyttar sig lätt, då vore detta bra med sväng. Nu får jag hoppa upp och ställa den rätt istället. Även när det lutar lite åt sidan, då hamnar bommen sällan åt mitten, så man finjustera lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Provköra Starkran

jannee  
#842070 En stor fördel med hydralinsvängning är bl.a. när du tar virke bakom vagnen kan du lätt då dra det sidan om vagnen för att sedan svänga upp rotändan på vagnen.
Likadant är det när du tar från sidan eller snett bakåt, du drar fram virket och innan du kopplar om svänger du med hydraliken in stocken eller knippet bakåt på vagnen och blir där liggande medans du kopplar om.
Fungerar oftast till 100 % = du behöver aldrig stödja virket medans du kopplar om.
På filmen som visades var de förbannat klumpiga, man kunde tro att de var nybörjare som aldrig kört en sådan kran tidigare.
Bl. a. också så löpte rullen tydligt väldigt trögt - feljusterad.
För övrigt behöver du inte köpa någon ny kran, en smed kan lätt bygga om din kran och då kan du samtidigt också få en med hydralik som svänger mer än standard.
Gör bara vingen (där infästningen av kedjorna sitter) 130 cm i stället för de 60 eller 70 cm som de fabrikstillverkade var.
Påfrestninganra bli visserligen större m.a.o. får du ta till något grövre material.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).