Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket

29 inlägg 5699 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Loudwig  
#837464 Återupplivar denna gamla tråd då jag har liknande problem med min Mowi 200, med samma ventilpaket minus ramsrtyrningen som jag har på separata slangar.

Felet som uppstår är att den är svag i lyften och sjunker vid lätt belastning, i detta fall med en nedblåst grantopp <100kg. Jag har demonterat chockventilen på ovansidan vid spaken för lyft och gjort rent, inget i den. Även gjort rent "huvudchockventilen" på matningen.

Tryck och retur är kopplade rätt. Höjer jag varvtalet på traktorn sjunker den saktare, men ändå för fort för att det ska vara ok

Det som är extra märkligt med fenomenet är att den sjunker bara så länge jag matar från traktorn. Stänger jag av den matningen så slutar den sjunka. Den sitter i dubbelverkande uttag.

Traktorn är en MF2435 och jag har ställt flödesbegränsaren fullt öppen. Specen på traktorn är max 185 bar och 55L/min. Kärran har haft ett snällt liv sedan födseln 2008.

Några idéer?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

HannuRöj  
#837466 Felet förekommer alltså endast på en funktion?
Kolvpackning läcker i genom, eller ventil slid har spruckit. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Loudwig  
#837471 Tack för svar!

Men kolvpackningen tror jag inte på eftersom den inte sjunker om jag stänger oljematningen från traktorn (alltså slår av hudrauluttaget). Om kolvpackningen läckte så skulle den sjunka oavsett om den är tillkopplad traktorn eller inte eftersom oljan då kan flytta sig internt i kolven utan att gå genom returen väl?

Skulle inte också en sprucken slid få oljan att kunna röra sig "internt" likt en läckande kolvpackning? Och, då alltså inte stå stabilt om jag stänger av hydrauluttaget? Det är samma fenomen i alla tre hydrauluttag oavsett vilket jag väljer som trycksida (naturligtvis med omkopplade slangar till vagnen) ;)

Ja, bara lyften är påverkad vad jag märkt.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

HannuRöj  
#837546 En tvåverkande cylinder sjunker nödvändigt inte, om den har invändig läcka.
Volymen är mindre i kolvstång sidan, så bomen kan inte sjunka om ventilen släpper inte en dropp olja till returlinje.
😀 Det går att testa ganska enkelt. Kör den som enkelverkande.
Plugga porten som går till sänk sida, och led slangen från cylindern till dunk.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Loudwig  
#837576 Tack för alla svar, problemet är löst!

Jag ringde ES Hydagent som säljer hydraulik bland annat D3M Hydrocontrol som är ventilpaketet och fick bra hjälp!

Förklaringen är i korthet att jag hade problem med en chockventil som tidigare ägare hade släppt trycket på.

Men det jag fick reda på är att när man höjer kranen genom att dra spaken mot sig och då drar ut sliden ska det komma ut olja ur det övre uttaget och då är det den UNDRE chockventilen som håller emot trycket. Fick också tipset att om jag hade en sektion utan chock som var pluggade, så skulle jag prova med pluggen för att bekräfta eller avfärda ventilen. Tyvärr hade jag ingen plugg i en annan sektion... Så, ventilen plockades ur, demonteras, rengörs och sattes ihop med samma antal varv på skruven som innan. Monterade även en ny oring innan jag satte tillbaka den i paketet.

Ingen skillnad på sjunket där. Då skruvade jag upp trycket på justerskruven med 1,5 varv och då försvann sjunket med lätt last. Ventilen var stämplad med 180 bar och eftersom min traktor enligt spec maxar 185 bar på maxvarv är jag inte så orolig för att öka trycket med 1,5 varv på skruven. Ska se om jag kan få tag i en manometer eller kalibrera ventilen med maxlast (460kg) enligt spec i ytterläget.

Så, nu kan jag åka ut och lasta upp så fort det torkar upp lite! 🌲

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

JohannesG  
#837586 Ett par varningar:

1,5 varv kan höja trycket väldigt mycket. Även om traktorn inte ger mer kan ändå trycket långt överskrida vad som är lämpligt. Om du lyfter upp en stock från lasset och lägger ut kranen mot vältan höjs trycket ju längre ut kranen kommer och öppnar den inte vid rätt tryck riskerar du kröka kranen. Även om traktorn inte kan tillföra mer tryck ändras geometrin och med den trycket i cylindern! Det blir en hävstångseffekt. Så var försiktig så du inte ångrar dig.

Det är inte fullt tillförlitligt att kalibrera mot en känd vikt i kranspetsen eftersom det blir olika geometri vid lyftkolven beroende på dennes läge. En manometer är det enda säkra.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Loudwig  
#837597 Tack för bra svar!

Kanske ska förtydliga lite, justerskruven hade i stort sett inte kontakt med fjädern, så löst var den åtdragen. Det är en rätt styv fjäder så man kände tydligt när den började spännas. Som jämförelse för hur lågt den var ställd så orkade den inte hålla ca 200kg närmast vagnen (mig och en grantopp) där den borde hålla närmare 1000kg om jag läst specen rätt.

Men det är ju absolut så att jag skulle kunna ställa upp trycket och genom hävstång få alldeles för hög belastning vid max räckvidd, även om inte traktorn matar i närheten av trycket justerskruven har ställts på i kranen, tänkte inte på det.. Bra input, tack för den!

Tror förresten jag backade lite på skruven till 1,25 varv över det den stod på som inte fungerade alls.

Så, manometer blir väl kanske nästa steg on jag hittar någon, några tips?

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

HannuRöj  
#837607 😀 Jag håller med Johannes G, det är viktigt att trycket justeras exakt.
Muttern hade möjligtvis varit lös och justerings skruven vridit sig själv?

Men hur som helst, vill tillägga en sak.
Börja med att mäta trycket på traktorn. Alltså vad som är trycket på snabbkopplongen. Kranventilen ska justeras på aningen lägre tryck än traktorn levererar. Det är lika viktigt än vad är trycket för bar.

(Om trycket på traktorn är lägre, stannar flödet i slangarna när rörelsen körs på ytersta läge. Kan förekomma blixtsnabba smäller när spaket eller on-off släpps, och tryckbegränsningen börjar återligen leverera olja.
Om man är inte skärskild van vid att spaka, märks kanske inte att kran går inte så smidig som den skulle direkt efter chocken. På längre loppet kan smällerna orska ökande slangbrott, oljaläckor och i värsta fall skada själva ventilen.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Loudwig  
#837640 Mjaa.. justeringsskruven låses med locket och jag har svårt att tänka mig att den kan lossa självmant till den nivån den var innan jag drog den ett varv.
Provade att dra kranen sakta i topp och då löste chocken ut i ändläget (efter de 1,25 varv åtdragning).. detta var med traktorn på tomgång, vilket jag antar är rätt långt under maxtrycket från traktorn?

Bifogar bild på ventilen med hatten avtagen, innan jag tog isär den. Även bild på skruv, fjädern och tappen ligger med. Den fjädern var väldigt styv!


Men visst, "att mäta är att veta" som jag brukar säga på jobbet! 😁 Några tips om bra ställe att köpa en manometer med koppling, slang etc? Är väl 1/2 " på paketet? 👍

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

HannuRöj  
#837658 Aha. Den där modell är nog mycket driftsäker 👍 .

Manometern säls i varje hydaulikbutik, mätportet är ISOstandardiserad. En 1/2" snabbkoppling med lämpliga nippeln behövs också.
😀 Kostar inte hemskt mycket, men behöv också ytterst sällan. Så om någon har en i närheten går det lika bra att låna den vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Bert1  
#837665 Är grejerna någorlunda i ordning så skall den väl klara maxtryck på tomgång med om jag har fattat rätt.
Däremot flödet ökar med varvtalet

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Loudwig  
#837670 Sant, det är flödet som ökar.

Chockventilen är för övrigt stämplad med 180 vilket jag gissar är antal bar den är ställd på? Gissar också att det är en ventil som går mellan 100-200 eller 220 bar så det är sådana jag sett säljas?

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Bomanslund  
#839133 Hej jag lånar denna tråden då jag har ett liknande ventilpaket.
Men flera av mina spakar går inte tillbaka till noll läget utan fastnar liksom.
Går det att rengöra ett ventilpaket och hur mycket vågar man skruva isär på över och undersidan vid respektive ventil. Eller ska man satsa på ett nytt paket.
Jag har en Palms vagn och kran med 8 ventiler i rad.
Ber också trådstartaren om ursäkt för nya frågor i han tråd.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839159 De är rätt riskfritt att lossa den undre kåpan på varje ventil o rengöra där då inte är ovanligt att de kommer in vatten där och rost som följd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).