Wester skrev:Enligt tillverkarnas egna specifikationer:
N-H TL frigångshöjd 456mm
Valtra A frigångshöjd 450mm
Som synes nästan ingen skillnad men "Valtrafrälsta" spär
gärna på Valtras förträfflighet som skogstraktor med argument som
"vad jag vet/tror så har Valtra;n högre markfrigång" eller
"TL 90 Har Väldigt låg."
Inget ont om Valtra men lite mer saklighet när någon ber om hjälp
vid nyköp vore trevligt.
Zalman skrev:Wester skrev:Enligt tillverkarnas egna specifikationer:
N-H TL frigångshöjd 456mm
Valtra A frigångshöjd 450mm
Som synes nästan ingen skillnad men "Valtrafrälsta" spär
gärna på Valtras förträfflighet som skogstraktor med argument som
"vad jag vet/tror så har Valtra;n högre markfrigång" eller
"TL 90 Har Väldigt låg."
Inget ont om Valtra men lite mer saklighet när någon ber om hjälp
vid nyköp vore trevligt.
Var hittar man på nätet uppgiften att en NH tl 90 har en frigångshöjd på 456mm?
Vilka däck har den då?
Uppgiften att Valtra N-serie har en frigångshöjd på 550mm får jag från
http://www.valtra.se/extras/documents/V ... 110509.pdf
utrustad med 520/85R38 däck.
Valtras A-serie har en frigångshöjd på 485mm med 18.4-34 däck.
http://www.valtra.se/extras/documents/S ... _J-END.pdf
Zalman skrev:Wester skrev:Enligt tillverkarnas egna specifikationer:
N-H TL frigångshöjd 456mm
Valtra A frigångshöjd 450mm
Som synes nästan ingen skillnad men "Valtrafrälsta" spär
gärna på Valtras förträfflighet som skogstraktor med argument som
"vad jag vet/tror så har Valtra;n högre markfrigång" eller
"TL 90 Har Väldigt låg."
Inget ont om Valtra men lite mer saklighet när någon ber om hjälp
vid nyköp vore trevligt.
Var hittar man på nätet uppgiften att en NH tl 90 har en frigångshöjd på 456mm?
Vilka däck har den då?
Uppgiften att Valtra N-serie har en frigångshöjd på 550mm får jag från
http://www.valtra.se/extras/documents/V ... 110509.pdf
utrustad med 520/85R38 däck.
Valtras A-serie har en frigångshöjd på 485mm med 18.4-34 däck.
http://www.valtra.se/extras/documents/S ... _J-END.pdf
Zalman skrev:”520/85R38=Radie 875
18.4-34=Radie 775
16.9-34=Radie 750
PS. Alla traktorer får högre markfrigång med större hjul, det gäller inte bara Valtra”
SVAR:
Visst men problemet är bara att en NH TL90 inte kan ha stora däck som te.x. 520/85R38=Radie 875
”Läser man specifikationerna så då går det ju att få fram vad som helst.
Om man tar den högsta Valtran på 150hk och jämför med NH 90hk.
Motsvarande Valtra mod till TL90 är enligt Valtras broschyr 8,5cm lägre
än den högsta på 150hk, OBS måttet är utan dragkrok.
Även A-seriens mått på 48,5cm är utan drag
Har ingen exakt uppgift på TL90 men efterföljande NH mod är 42,5cm
under dragkrok, drag är ju inte helt fel att ha om man tex vill ha en huggarvagn bakom.”
SVAR:
Sant är att man måste läsa specifikationerna noga.
Valtras N-serie är i stort sätt samma traktor, men med olika antal hk.
Detta syns tydligt när man tittar på mått och vikt.
N82-92 skiljer sig lite på följande punkter:
Hjulbasen är 2 535 millimeter, d v s 30 millimeter kortare och
är cirka 200 kilo lättare än de större N-traktorerna.
N91 till N121 är i stort samma traktor (förutom antalet hk)
Hjulbas, mm 2565
Längd, mm 4499
Bredd, mm 2268
Höjd, mm 2895
Vikt, kg 4850
N141 har en något större motor på 4,9 liter (N82-N121 har 4,4 liter) och väger därför 4950kg.
Av någon outgrundlig anledning så kunde man på en N91 ha 38 tums bakdäck, men det går inte att beställa på en N92, som är i princip samma traktor!!! 18.4-34 ser löjligt små ut på en N92 och jag tror att det är av marknadsföringskäl man påstår detta. Man vill helt enkelt sälja en dyrare N101 om man ska ha 38 tums däck.
Wester skrev:http://media.sodhaak.se/mediabank/Broschyrer/NewHolland/Traktorer/3_T5000_BR80009.pdf
"efterföljande NH mod är 42,5cm under dragkrok"
T5030 med 16.9-30=Radie 700mm frigångshöjd 438mm
TL90a motsvarar idag närnast T5050 (laddluftkylare har tillkommit)
Under drag är frigångshöjden enligt specifikationen idag 488mm (hjulradie 750mm)
" A-seriens mått på 48,5cm är utan drag" (med 18.4-34 enligt länken)
Som sagts drag är ju inte helt fel att ha.
Men hur som helst det ser enligt tillverkarnas specifikationer
inte ut att vara några fördelar till Valtras A Serie