Traktorer och processorer

Nyköpt traktor, gnistor och nu startar ej

10 inlägg 16711 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyköpt traktor, gnistor och nu startar ej

Eriktobieson  
#862746 Hej, skriver för min far som precis köpt traktor, vi är okunniga och aldrig haft traktor tidigare. Vi skulle ut o test köra på åkern och vid start började gnistor komma ut (se video) tillslut starta den och de gick och köra, när vi skulle ställa in den igen sen och va tvungna att starta om så va gnistorna tillbaka (se videon) samma ställe varje gång, och sen bara kortslöt traktorn och nu startar den ej? Vad kan detta vara? Vi vet inte ens vad det är som sitter just där.

Mvh Erik.

VIDEO

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Nyköpt traktor, gnistor och nu startar ej

Eriktobieson  
#862749 Här är bild där gnistorna kom, den blåa pilen

TS

jannee  
#862760 Enkelt - ett fel som är trasigt - Nää.
Men du har säkert någon koppling just där gnistorna syns = en ordentlig glappkontakt.
Troligtvis är det en jordkabel som inte är ordentligt jordad = kommer ej i kontakt med annan metall.
Försök med att dra åt alla eventuellt lösa anslutningar där det finns elkabel inblandad.
Är det starmotorn som sitter där det gnistrar ?

Användarvisningsbild

Eriktobieson  
#862761 Hej, tack. Ja precis det är där startmotorn sitter, det ser ut som att allt sitter fast

TS

jannee  
#862780 Exakt därifrån gnistorna kom måste det ändå vara ett kontaktfel, tidigare svag kontakt, därav gnistbildningen, numera ingen kontakt alls därav är traktorn (starmotorn) död.
En kabel kan vara avbränd, t.o.m. en liten bit in i höljet.
Lossa kablarna till starmotorn, rengör noga + dra i dem, återställ för att prova på nytt.
Hade själv för många år sedan en bil som inte ville ladda, trots att laddningslampan slocknade så fort jag startat bilen.
För mig omöjligt hitta felet.
Det underliga var att efter jag startat bilen och gasat upp motorn i styvt 3 000 varv började generatorn att ladda.
Efter att jag bytt bort bilen och den nye ägaren fick problem, lämnade in den på verkstad (garantifel) kom verkstaden på att det var ett kabelbrott mitt på kabeln till eller från generatorn.

kungsis  
#862786 För ett par veckor sedan hjälpte jag en granne. Han hade en maskin som inte startade. Kunde klicka till lite ibland, men sedan död. Kollade om det gick fram ström från startvredet först och jajamen. Frågade om han kollat kabelskorna till batteriet, jordpunkt och anslutningarna till startmotorn. Han blev nästan sur, så bort med startmotorn och fram med startkablar. Först jord till batteri och på startmotorn och plus kabeln från batteri in i själva startmotorn. Inga problem. Jord på startmotorn och plus på solenoiden och en kabelstump till kontakten till startmotorn. Inga problem. Ok, nu samma sak, men jord på godset på maskin. Inga problem. Jaha, jord på maskin och skruva dit pluskabeln från maskin = död. Jaha, det var dåliga batterikabelskor, fast de såg hela ok ut. Det gick i bland fram ström, ända tills de blev belastade. Så slutledning: bara för att det ser bra ut, så behöver det inte vara det.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862802 Jag hade ett skumt jordfel när traktorn var ny, fick tipset att ta lös och skrapa jordpunkten helt ren
och montera tibax jordkabeln. Det var det som var felet och berodde på miss vid monteringen i fabriken.
På en äldre traktor är det oxid/rost som skapar liknande fel.
Kan hittas genom att koppla förbi med startkablar.

Ådii  
#862803 Bra att veta är att MF 300 serien har åtminstone en del/(kanske alla?) dubbla batterier, ett på var sida hytten vid fotstegen.

Användarvisningsbild

bäckvånga  
#862907 Jag har en likadan MF ser ut som en 390.
Jag tror det är fel på huvudströmbrytaren (fukt eller dålig kontakt)
Testa detta, håll in nyckeln och starta med huvudströmbrytaren istället, så fick jag göra för att starta. 🤔 Annars får ni ladda batterierna och prova igen.

Användarvisningsbild

Åke Nilsson  
#863076 Haft samma problem .. repade startmotor då den fältade gått då drygt 3000 tim.
Sen haft liknande problem efter 15 år men måste va nått med växelspaken hög låg som kontakt sitter i .
Då häll jag igång startmotorläget och jacka med hög låg då starta den.
Nu har den hårt typ 2 år utan problem.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).