Traktorer och processorer

4wd med lastare

13 inlägg 1716 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

4wd med lastare

Hogberg  
#841474 Hej på er, helt ny på det här med jordbrukstraktorer.
Söker en 4wd jordbrukare med lastare, kraftuttag och tredje funktion. Sneglat lite på Case Int 844, 1690 osv. Vill ha en maskin UTAN elektroniskt krångel. Något driftsäkert gärna mekanisk så långt det går. Budget Max 200.000
Tacksam för tips.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: 4wd med lastare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841479 I de maxpriset hamnar även Valmet 505-905.
Utan Autocontroll, elektronisk styrning av lyften som finns på endel av de nyaste, så finns där ingen elektronik som kan strula förutom varvräknaren som ibland ger upp

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

Bert1  
#841514 Grannen hade en 844 84-85a iof utan lastare som jag kört lite till å från genom åren men jag undrar om den är så smidig med lastare ganska tung kopplingspedal och går långsamt på väg men visst skall man bara va hemomkring så kvittar det
Sen gillade den inte kyligare väder runt 0an så var det lika bra och fram med motorvärmaren
Han hade en del elfel på den med

Avatar Fallback

Re: 4wd med lastare

djkj  
#841521 Valmet 505, 605 eller 705

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841585
1713823484_skaermbild_2024-04-23_000430.png

Med det maxpriset blir det att kika på åttiotalare, men det är inte så dumt det heller.
På Blocket finns det ett antal intressanta Fordar, på bilden en Ford 5610 som ser fin ut.
Nyare än så då blir det dyrare och mer och mer elektronik.
Jag har en Ford 7610 tidig åttiotal med lastare och den funkar fint kring gården men
ska jag en längre tur så tar jag New Holland T5030 som går 40kmh.

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

toker72  
#841592 Vad ska du ha maskinen till dvs hur stor behöver den vara ?

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

Hogberg  
#841593 Den är tänkt som gårdstraktor. Skotta snö, lyfta skrot. Bära nån höbal osv. Kanske plöja
Nåt mindre potatisland så inga större utsvävningar. Sneglat på baklastare ett tag men då sambon har en vision om djurhållning får man väl mötas mitt på hållet så att säga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

Hogberg  
#841595
Slurfi skrev:
1713823484_skaermbild_2024-04-23_000430.png

Med det maxpriset blir det att kika på åttiotalare, men det är inte så dumt det heller.
På Blocket finns det ett antal intressanta Fordar, på bilden en Ford 5610 som ser fin ut.
Nyare än så då blir det dyrare och mer och mer elektronik.
Jag har en Ford 7610 tidig åttiotal med lastare och den funkar fint kring gården men
ska jag en längre tur så tar jag New Holland T5030 som går 40kmh.


Trevligt, hur upplever du 7610:an ? Mekaniskt konstruerad till det mesta eller har dom krånglat till det? Vad är Det för motor/växellåda, Fords egna grejer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

Askb  
#841599 Hej, är lite i samma sits men har lite högre budget och är lite nyfiken på vad ni tycker är rimliga timmar på en traktor? Givet att den inte ser helt sliten ut utan underhållen i övrigt.
Kommer ju knappast finnas dokumentation på service på en 80-90talare 😀

Mvh

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

toker72  
#841614
Hogberg skrev:Den är tänkt som gårdstraktor. Skotta snö, lyfta skrot. Bära nån höbal osv. Kanske plöja
Nåt mindre potatisland så inga större utsvävningar. Sneglat på baklastare ett tag men då sambon har en vision om djurhållning får man väl mötas mitt på hållet så att säga.

Om du söker lite mindre traktor bör det finnas beg kineser som kan passa men även dom har ju stigit i pris.

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

soffroad  
#841651 Det som jag har sett av kinesmaskiner tar jag alla dagar i veckan en riktig äldre maskin.
Mindre krångel och du får något för den om du ska sälja/byta in den i framtiden!
O ja jag har erfarenhet av kinesmaskiner! De är i 99 % av fallen gjorda av kinesium....
Case funkar bra i min familj och är billigare än Valmet. Ford har väl haft lite problem med motorerna förr.
Ha det så gott!

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

toker72  
#841659 Tycker det verkar som andrahandsvärdet på tex Lovol står sig bra men vet ju inte om dom får det dom begär heller. Jag köpte en ny Branson TYM från Sydkorea i stället för beg traktor av (vanligt) fabrikat och hittils är jag mycket nöjd men den rymms inte inom 200000 kr budget.

Användarvisningsbild

Re: 4wd med lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841711
Hogberg skrev:
Slurfi skrev:Jag har en Ford 7610 tidig åttiotal med lastare och den funkar fint kring gården men
ska jag en längre tur så tar jag New Holland T5030 som går 40kmh.

Trevligt, hur upplever du 7610:an ? Mekaniskt konstruerad till det mesta eller har dom krånglat till det? Vad är Det för motor/växellåda, Fords egna grejer?

5610, 6610 & 7610 är samma traktor i grunden bara lite olika utrustning och hästkrafter.
Jag har den nuförtiden lite udda versionen med rattväxel och den blev inte någon succé
men är spakarna schyssta så funkar det bra när man vant sig. Dock skulle jag hellre välja
golvspakarna om det gick, såna hade min far på sin 5610 och det är en mysig traktor.
Traktorn är robust och enkel även om den är modern för sin tid med bra sikt runtom och bra insteg
från båda håll, tyst i hytten och dom bästa hydrauluttagen som funnits på en traktor.
69 liter i minuten ger hydraulpumpen och det räcker nog till allt du kan hitta på.
Det finns både 540 och 1000 varvs PTO och lyftarmarna är teleskopiska för lättare redskapskoppling.
Fick jag önska fritt så skulle jag vilja ha golvspakarna med det släta golvet, bättre stol och att den gick 40kmh.
Men till mina behov så klarar jag mig egentligen som den är.
En till fördel med dessa Fordar är att dom verkar hålla andrahandsvärdet bra och delar finns att köpa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).