Traktorer och processorer

alarm/ljudsignal

7 inlägg 839 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

alarm/ljudsignal

Sundvik  
#829328 Hej alla, jag behöver några tips om varför min Valmet 6300 plötsligt började ge en ljudsignal väldigt liknande den man får om man inte drar på handbromsen när man stannar och släcker motorn. Signalen eller pipet är inte lika intensivt som handbromsens för den signalen funkar, samtidigt med den här tycker jag, svårt att bedöma. Det spelar ingen roll om motorn är igång eller inte, inte heller i vilket läge man har startnyckeln. Det har varit kallt här, minus 30, traktorn har stått flera veckor men när jag upptäckte signalen var det nog bara minus 5.

Själv har jag några funderingar om ifall mikrobrytaren eller eventuellt nåt relä har tagit skada av kölden, det finns ju en mikrobrytare på handbromsen som antingen bryter eller kopplar, vet inte vilket, för det börjar ju pipa ifall inte handbromsen är på när du vrider av strömmen, sen är det ju tvärtom med lampan i panelen som när strömmen är på indikerar att handbromsen är på.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: alarm/ljudsignal

Bert1  
#829332 Inte så du har lyset på?

Avatar Fallback

Re: alarm/ljudsignal

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829344 Vilken årsmodell eller kanske chassinr så de går att titta i rätt elschema, de finns ett knippe varianter på schemor

Avatar Fallback

Re: alarm/ljudsignal

Sundvik  
#829413 det är en -94, finns ingen varning för lyset och det piper fast strömmen är på. Jag tror fortfarande själv att det är kylan som är boven, man får en känsla också att ljudet varierar i styrka när man lyssnat en stund.

   TS
Avatar Fallback

Re: alarm/ljudsignal

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829414 Skulle kunna vara fukt som leder över i handbromskontakten

Användarvisningsbild

Re: alarm/ljudsignal

HannuRöj  
#829422 Hej! Kolla bromsvätskan. Mycket möjligt att det varnas för låg nivå med samma signal. 🤔

Avatar Fallback

Re: alarm/ljudsignal

Sundvik  
#840573 ifall nån är intresserad så löste vi problemet genom att klippa bort summern, så nu kan jag strunta i handbromsen när jag lämnar traktorn 😁

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).