Traktorer och processorer

Byta däck bak men det är nya storlekar

10 inlägg 1413 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta däck bak men det är nya storlekar

Bogren  
#822713 Har en valtra 6400 och det sitter 540-65/38 bak och 440-65/28 fram. Framdäcken är det mycket mönster kvar på. Bak är det inget mönster alls kvar. Funderar på att byta till diagonal nu när jag måste byta bak. Fram tänkte jag köra vidare med radikalerna så länge det håller. Men det verkar vara nya mått på däcken för det som jag förstår ska vara närmast är 18.4-38. Men blir det rätt med det däcket om jag kör 440-65/28 fram Eller måsta alla fyra bytas?

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Byta däck bak men det är nya storlekar

Bert1  
#822724 Vad blir skillnaderna när du jämför rullningsomkretsen
Är ju risk de ställer till det iom radial och diagonal för dig olika

Användarvisningsbild

Bogren  
#822727 Framdäcken har nya en omkrets på 3833.
Bakdäcken hade nya 4965.
Bkt diagonal 18.4-38 har 5145
Samma 16.9-38 har 5059.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#822731 De där lär inte bli bra
Sen är det kanske frågan om inte fälgarna är i bredaste laget med

Användarvisningsbild

Bogren  
#822743 Men de skriver ofta 18.4-38 motsvarar 540-65/38?
Men måste jag byta alla fyra får jag väll gå upp en bredd så jag slipper byta fälgar också.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822750 Det bör finnas en tabell i instruktionsboken med däckdimensioner fram och bak och vilka som ska kombineras.

Spontant låter det det inte helt lyckat att köra med den kombinationen.
När det gäller val av dimension så hade jag aldrig velat ha så smala hjul som 16.9 på en traktor i den storleken. 18,4 eller 20,8 om du får dit det under skärmarna med plats för kedjor.

Användarvisningsbild

Bogren  
#822752 16.9 är inte aktuellt. Men hittade inget större än 18.4 i listan från boken.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822759 Nä 20,8 blir troligen för högt.

Överväg nya däck fram, du får troligen en slant för de gamla om de är i bra skick då de är i en eftertraktad dimension.

Användarvisningsbild

Bert1  
#822820 Nja de där stämmer inte att du kan byta 18,4mot 540/65
Ett 460/85 kan du ersätta ett 18,4 (stämmer i höjd och ungefär bredd) med när vi pratar radial
Men jämför du ett 460/85 radial mot ett 18,4diagonal så är inte dom i samma rullningsomkrets
Enklast är nog och kolla om det funkar med 14,9 och 18,4 på dom fälgar du har för att sen i så fall byta alla fyra på en gång

Användarvisningsbild

Fredi  
#822844 Rullningsomkrets avgör. Framhjulen bör gå 2-3 % snabbare än bak. Kolla traktorns totala utväxling förhållande och däckens rullningsomkrets samt räkna ut vad som passar. Däckfirmor brukar sköta detta bara du vet utväxlingsförhållandet.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).