Traktorer och processorer

Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

16 inlägg 4228 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

rydet  
#811106 Jag har idag en valtra 6550 som är kanon och passar mig bra, kör en hypro 755hb och brukar växla till huggarvagn.
Nu har det börjat bli dags att byta in gammeltraktorn mot något fräschare och då har ju tanken kommit att jag skulle vilja ha nästa traktor kopplad till huggarvagn eller hypro mer bestående för att kunna både skörda och köra ut lite mer samtidigt.
Helst hade jag hittat en valtra 6000 till men det verkar svårt, dom flesta har gått långt och är rejält prissatta.
Är det valtra 6000 och nyare N-serien som man ska leta efter? Jag är inte rädd för new Holland eller mf heller men kan inte modellerna så jag tar gärna lite tips på bra skogstraktorer som man iallafall kan vända stolen på.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Amatörhuggare 62  
#811120 Är väl bara Valmet / Valtra, som man kan snurra stolen, från början. Andra märken, får ta en sväng till Ölmstad. Å 6000 serien tycker jag, är bäst. Tanken i ramen. Låg tyngdpunkt. Och oöm. Men bukplåtar är A och O. Å även för växelförarna å elventilen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Rossignol  
#813361 Jag har börjat fundera på att skaffa ett ekipage för att skota virke. Efter att ha läst på lite kändes det som kunna vända stolen var ett lämpligt krav. För att kolla marknaden lite åkte jag till traktorförsäljare. Jag ställde bl a frågan vilka av de modeller de säljer där det går att vända stolen. Svaret blev; Inga, det är bara Valtra som har den funktionen. Traktorer som de säljer skickar de till Ölmstad som bygger om dem.

När började Valmet/Valtra med svängbar stol?
Vilka modeller har den funktionen?

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Bert1  
#813363 Dom med gott om plats att vända sig i är Valmet 505-905
6000 serien
N-serien
Nyaste A serien har du väl plant golv med så där blir väl vettigt med plats bakåt
Men alla dom som är uppräknade är inte säkert där sitter fullt vridbar stol från början

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Rossignol  
#813365
Bert1 skrev:Dom med gott om plats att vända sig i är Valmet 505-905
6000 serien
N-serien
Nyaste A serien har du väl plant golv med så där blir väl vettigt med plats bakåt
Men alla dom som är uppräknade är inte säkert där sitter fullt vridbar stol från början


När tillverkades de modellerna?

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

rokon  
#813369 Här tillverkningsår på 705
https://lantbruksnytt.se/hallbar-bekvam ... gsysslare/
Går rätt bra att få fram om man googlar lite

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Bert1  
#813373 505-905 1983-1991
6000 serien 1991-2007
N-serien 2006- (kom ny modellserie 2016)
Nyaste A-serien kom 2018 (tror jag)
Fritt tagit ur huvudet

Avatar Fallback

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813376 Kan väl tillägga att -05 serien har bättre sikt pga att rutorna är uppdragna högre men saknar fram/backlåda
Så backväxeln på dom blir sämre än 6000 o nyare serier

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Rossignol  
#813379 En tråd från tyska wikipedia: https://de.wikibooks.org/wiki/Traktorenlexikon:_Valtra

Vad är det för bränsleförbrukning på en Valmet 705? (Jag är väldigt okunnig om traktorer)

Avatar Fallback

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

jannee  
#813380 På tomgång ca 2,5 liter i timmen.
När man plöjer en vall stiger den "något"
Men över 10 liter/timme har jag aldrig lyckats förbruka.
Har inget att jämföra med men personligen tycker jag den är väldigt bränslesnål.

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

MrOlsson  
#813385 Jag har mätt min 705 vid vägtransport med huggarvagn. Då tar den bra precis 3liter milen och jag tar mig ungefär 2.5mil på en timme.
Jag upplever den också som bränslesnål vid skogskörning med vagnen. Har inte mätt då, men killgissar 3-4 liter i timmen. Jag kör 13-1400varv då jag kranar, flyttar på lite över tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813397
1696191130_09nht5000ohjaamo.jpg


https://konedata.net/traktorit/new-holl ... 030-t5070/
Som vanligt högerklicka och välj översätt om du inte kan finska.
Kan du tänka dig en traktor från 2012 så är New Holland T 5000 serien
absolut intressant för dig, dom var på sin tid storsäljare i Skandinavien
och jag har en sådan själv.
På min har jag kompletterat med bukplåt som man ju gör på alla traktorer
samt böjliga fotsteg av egen konstruktion som funkar fint.
Stolen har fått en vridplatta så man kan sitta bakvänt samt jag gjorde en
löstagbar liten låda i nedre bakfönsterplatsen som gör att man kan sitta bekvämt
även med sågstövlarna på.
Denna modell lär ska ha största hytten de årsmodellerna och är prisvärd.

Avatar Fallback

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Djurängen  
#813529 Hej, är själv inne på min andra Mf ,ombyggd, först en 5445:a och nu en 5610:a. Det kostar men man får bra grejor, plant golv med gott om plats är viktigt för mig och det ska ju också finnas plats för pedalerna.
Kommer ut en del begagnade som är prisvärda.

Användarvisningsbild

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Rossignol  
#813658
Djurängen skrev:Hej, är själv inne på min andra Mf ,ombyggd, först en 5445:a och nu en 5610:a. Det kostar men man får bra grejor, plant golv med gott om plats är viktigt för mig och det ska ju också finnas plats för pedalerna.
Kommer ut en del begagnade som är prisvärda.


Vad har MF som gör att du väljer att köpa den för att omedelbart bygga om den, när Valtra har det som standard?

Vad kostar ombyggnaden?

Avatar Fallback

Re: Tips på fler traktorer man kan sitta bakvänt i

Djurängen  
#813671 När jag köpte så var det kombinationen av 100L hydraulik där jag oftast kör gripen på tomgång, diffad framaxel, plant golv med mer plats heltäckande bukplåt och smidig joystick för styrning bak. Dyna4 lådan med allt tillgängligt bak är också bra.
Då jag kör en hel del med frontlastaren så är även sikten fram viktig och att jag kan köra tex min släntklippare på 1000rpm eco,, spar diesel!
När jag jämförde kunde Valtra inte konkurrera med detaljer eller faktiskt med pris färdigt,, nu är min några år så man får ju kolla skillnaden nu.
Har kört en del Valtra och NH i jobbet men trivs bäst med MF

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).