Traktorer och processorer

Skillnad diagonaldäck kontra radial

8 inlägg 2095 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skillnad diagonaldäck kontra radial

Pelle-0570  
#792095 Någon som vet vad som är bästa däcken , diagonal eller radialdäck?
Behöver byta på min traktor som går ungefär fifty fifty i jordbruk ( främst vallskörd) samt i skogen med huggarvagn. 🌲 🚜



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skillnad diagonaldäck kontra radial

Bert1  
#792101 Vad har du för storlekar?

Användarvisningsbild

Re: Skillnad diagonaldäck kontra radial

Pelle-0570  
#792109 Fram 14.9/24 och bak 18.4/38 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad diagonaldäck kontra radial

Bert1  
#792116 Med den storleken hade jag kört radial

Avatar Fallback

Re: Skillnad diagonaldäck kontra radial

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792144 Radial är mycket bekvämare att åka på men har känsliga däcksidor.

Är man noggrann med att anpassa trycket efter vad man ska göra så funkar radialer i skogen. I skogen förordas däcktillverkarens rekommenderade maxtryck så däcksidorna inte putar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad diagonaldäck kontra radial

Ängagärdet  
#792153 Diargonal i skogen, 10 lagrade fram å 14 lagrade bak. Dödade mina radial trots 3,5 bar. Å det är sidorna som sticks sönder. Sen släpper jag ut luft å har ca 0,8 i på åkrarna. Svajigt i sidled blir det ju men de håller iaf

Avatar Fallback

Re: Skillnad diagonaldäck kontra radial

Cat554  
#792215 Min erfaring er at kvaliteten er like viktig. Rev sönder när nya Vredestein i skogen. Fikk tak på gamla Michelin til en billig penge, så det fikk vara godt nog. Dom höll så länge jag hadde traktorn.

Avatar Fallback

Re: Skillnad diagonaldäck kontra radial

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792217 Är väl inte rätt person o ha åsikter i detta men om traktorn ska bära en kran och/eller en typ hypro så är de bara diagonaler som gäller, annars blir de för svajigt i skogen.
Med twin trac får nog framhjulen mer stryk när man kör bakvänd och har dålig koll var dom är i förhållande till stenar o stubbar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).