#774015Tjenixen! Vi har en MF 135a som laddar lite dåligt. Batteriet laddas bara upp till 12.7 volt när traktorn går på "arbetsvarv", vilket är i lägsta laget om jag förstår rätt. Efter uppstart så ligger spänningen på 12,4 volt och när man gasar upp motorn så stiger spänningen till 12,7 men inte högre. Men teori är att det är laddningsrelät som är kasst. Eller kan det vara något annat som strular?
OBS: Traktorn har eftermonterad växelströms generator och laddningslampa.
Traktorer och processorer
Trasigt laddningsrelä?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#774032Vad är det för generator? Om det är en Bosch så sitter ju laddningsregulatorn integrerat med kolen och det är inga dyra grejer. Lyser laddningslampan när du slår på tändningen? Om inte kan det vara felet Lägg in en bild så får du garanterat hjälp fortare.
Det är aldrig för sent att ge upp
#774148Vet ej vad det är för märke på generatorn, troligtvis är det nån piratkopia från Kina. Finns ingen logga eller nånting på den. Laddningslampan lyser konstant så fort man slår på tändningen.
TS
#774168På min traktorgrävare som laddade dåligt så va de dålig kontakt på generatorn.
En stor flatstiftkontakt mellan batteri å generatorsladd.
Bytte den å sen blev de bra.
En stor flatstiftkontakt mellan batteri å generatorsladd.
Bytte den å sen blev de bra.
#774241Generatorn monterades på verkstad i slutet av 80-talet och och det har fungerat sen dess. Så generatorn ska ju vara kopplad rätt. Kan lägga upp en bild på generatorn imon.
TS
#774295Jo jag tänkte att generatorn/kolen var slut först, men är inte så säker på det längre eftersom generatorn trotts allt laddar lite grann
TS
#774297Generatorn bör ladda något mellan 13,5 till 13,8 volt för att vara ok.
13,5 är lägsta gräns för att batteriet ska bli uppladdat.
13,5 är lägsta gräns för att batteriet ska bli uppladdat.
#774341Hur gick det med bilden på generatorn. Fota så att sidan där anslutningarna syns.
Om det är en generator av känt fabrikat så brukar det vara simpelt enkelt att byta kol med tillhörande diodbrygga.
lindell_03 skrev:neratorn monterades på verkstad i slutet av 80-talet och och det har fungerat sen dess. Så generatorn ska ju vara kopplad rätt. Kan lägga upp en bild på generatorn imon.
Om det är en generator av känt fabrikat så brukar det vara simpelt enkelt att byta kol med tillhörande diodbrygga.
Gå igenom det steg för steg. Kolla anslutningar och kablar och kolla kolen. Sen kan det vara dags att dona med regulatorn. Det där ser vi ofta här på forumet: Nån skriver, nu har jag bytt det och bytt det och det och det och det är fortfarande likadant.
Man chansar och lägger ner, ibland fruktansvärda, kostnader på att byta ut grejor som det inte är fel på, därför att man inte gör en metodisk felsökning. Vi har sett exempel på dom som bytt batteri och generator och reläer och i stort sett allting för att till slut upptäcka att det var en oxiderad jordpunkt som kunde åtgärdats för inga pengar alls.
lindell_03 skrev:Tjenixen! Men teori är att det är laddningsrelät som är kasst. Eller kan det vara något annat som strular?
Gå igenom det steg för steg. Kolla anslutningar och kablar och kolla kolen. Sen kan det vara dags att dona med regulatorn. Det där ser vi ofta här på forumet: Nån skriver, nu har jag bytt det och bytt det och det och det och det är fortfarande likadant.
Man chansar och lägger ner, ibland fruktansvärda, kostnader på att byta ut grejor som det inte är fel på, därför att man inte gör en metodisk felsökning. Vi har sett exempel på dom som bytt batteri och generator och reläer och i stort sett allting för att till slut upptäcka att det var en oxiderad jordpunkt som kunde åtgärdats för inga pengar alls.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Förr var det nu å jävligare blev ännu värre.
Och ännu oftare ser man förslag från forumet på "pröva byt det, om det inte funkar byt det" och så vidare.
totte skrev:Det där ser vi ofta här på forumet: Nån skriver, nu har jag bytt det och bytt det och det och det och det är fortfarande likadant.
Och ännu oftare ser man förslag från forumet på "pröva byt det, om det inte funkar byt det" och så vidare.
Självvald väg i egen skog
#774446Sant det. Är väl OK om det är inte så dyra grejor, kontakter och sånt. Men när rekommendationen är att byta stora dyra grejor utan att först göra en ordentlig felsökning och analys så blir det rätt snett.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).