Traktorer och processorer

Trasigt laddningsrelä?

35 inlägg 4782 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trasigt laddningsrelä?

lindell_03  
#774015 Tjenixen! Vi har en MF 135a som laddar lite dåligt. Batteriet laddas bara upp till 12.7 volt när traktorn går på "arbetsvarv", vilket är i lägsta laget om jag förstår rätt. Efter uppstart så ligger spänningen på 12,4 volt och när man gasar upp motorn så stiger spänningen till 12,7 men inte högre. Men teori är att det är laddningsrelät som är kasst. Eller kan det vara något annat som strular?
OBS: Traktorn har eftermonterad växelströms generator och laddningslampa.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

hemhuggare  
#774032 Vad är det för generator? Om det är en Bosch så sitter ju laddningsregulatorn integrerat med kolen och det är inga dyra grejer. Lyser laddningslampan när du slår på tändningen? Om inte kan det vara felet Lägg in en bild så får du garanterat hjälp fortare.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

lindell_03  
#774148 Vet ej vad det är för märke på generatorn, troligtvis är det nån piratkopia från Kina. Finns ingen logga eller nånting på den. Laddningslampan lyser konstant så fort man slår på tändningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasigt laddningsrelä?

Tralsmo  
#774168 På min traktorgrävare som laddade dåligt så va de dålig kontakt på generatorn.
En stor flatstiftkontakt mellan batteri å generatorsladd.

Bytte den å sen blev de bra.

Avatar Fallback

Re: Trasigt laddningsrelä?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774177 Har den monterade växelströmsgenerator inbyggd regulator så får du kolla så att regulator till den gamla generator är bortkopplad. Det måste göras, annars blir det knas.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

lindell_03  
#774241 Generatorn monterades på verkstad i slutet av 80-talet och och det har fungerat sen dess. Så generatorn ska ju vara kopplad rätt. Kan lägga upp en bild på generatorn imon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasigt laddningsrelä?

jannee  
#774263 Inte för jag kan så mycket om generatorer men är kolen ok?
Bytte själv kol på min generator på Boxern, men å andra sidan detta var på forntiden :idea:

Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

lindell_03  
#774295 Jo jag tänkte att generatorn/kolen var slut först, men är inte så säker på det längre eftersom generatorn trotts allt laddar lite grann

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasigt laddningsrelä?

jannee  
#774297 Generatorn bör ladda något mellan 13,5 till 13,8 volt för att vara ok.
13,5 är lägsta gräns för att batteriet ska bli uppladdat.

Avatar Fallback

Re: Trasigt laddningsrelä?

axwell  
#774341
lindell_03 skrev:neratorn monterades på verkstad i slutet av 80-talet och och det har fungerat sen dess. Så generatorn ska ju vara kopplad rätt. Kan lägga upp en bild på generatorn imon.
Hur gick det med bilden på generatorn. Fota så att sidan där anslutningarna syns.

Om det är en generator av känt fabrikat så brukar det vara simpelt enkelt att byta kol med tillhörande diodbrygga.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

totte  
#774353
lindell_03 skrev:Tjenixen! Men teori är att det är laddningsrelät som är kasst. Eller kan det vara något annat som strular?


Gå igenom det steg för steg. Kolla anslutningar och kablar och kolla kolen. Sen kan det vara dags att dona med regulatorn. Det där ser vi ofta här på forumet: Nån skriver, nu har jag bytt det och bytt det och det och det och det är fortfarande likadant.

Man chansar och lägger ner, ibland fruktansvärda, kostnader på att byta ut grejor som det inte är fel på, därför att man inte gör en metodisk felsökning. Vi har sett exempel på dom som bytt batteri och generator och reläer och i stort sett allting för att till slut upptäcka att det var en oxiderad jordpunkt som kunde åtgärdats för inga pengar alls.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

Erre  
#774365
1665340930_screenshot_20221009-204133.png

Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

totte  
#774367 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Trasigt laddningsrelä?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774373
totte skrev:Det där ser vi ofta här på forumet: Nån skriver, nu har jag bytt det och bytt det och det och det och det är fortfarande likadant.



Och ännu oftare ser man förslag från forumet på "pröva byt det, om det inte funkar byt det" och så vidare.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt laddningsrelä?

totte  
#774446 Sant det. Är väl OK om det är inte så dyra grejor, kontakter och sånt. Men när rekommendationen är att byta stora dyra grejor utan att först göra en ordentlig felsökning och analys så blir det rätt snett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).