Traktorer och processorer

Ford 3600 och storlek på skogsvagn

11 inlägg 3193 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ford 3600 och storlek på skogsvagn

KAP  
#765430 Tjena, har köpt min första traktor en ford 3600 eftersom jag fick den riktigt billigt och skulle snart behöva skaffa skogsvagn till den. pumpen ger ju 31L/min på den så det borde räcka till, kollad först på en farma 6t med 4,2m kran till den men så såg jag en lätt begagnad farma 7t med 4,6m kran som inte var så dyr men blir det för stor vagn till den traktorn eller vad tror ni ?? Kollade även lite på kellfri 6t vagn men många verkar va lite skeptiska till kvalitén på dom.
Någon större traktor har jag inte råd att köpa i dagsläget heller



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765478 Inga problem med 7t

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765481 Det kommer bli lagom.

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

mikael_s  
#765494 Ta den vagn med störst hjul, så det rullar lätt.
3600 är en lätt traktor så det skall inte mycket hinder till för att den bara står och hoppar. Har traktorn hitchkrok eller jordbruksdrag? Vår har bara jordbruksdrag och då kommer vikten från kärran för långt bak så traktorn stegrar tidigt.
Vi hade en 7 tons Vreten efter 3600’an och kranen funkade ok med traktorns hydraulik.

Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765512 Låter som ett trevligt ekipage oavsett vagnstorlek, en mindre vagn går ju lättare och tar mindre plats
så enda nackdelen är att man får åka någon sväng extra jmfr större vagn.
Det viktiga är längre kran förstås 4,6m är även det en kort kran så man får tänka på det när man apterar veden i skogen.
En bild på traktor med vagn så småningom vore skoj.

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

tallen100  
#765517
Slurfi skrev:så enda nackdelen är att man får åka någon sväng extra jmfr större vagn.

Det är väl ingen nackdel om man får åka Ford 😉 😇
Senast redigerad av tallen100 lör 30 jul 2022, 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

jannee  
#765518 En större vagn har oftast något bredare däck vilket gör att den inte blir besvärligare att komma fram med.
Dock avgörs framkomligheten oftast på hur skicklig föraren är.
När man kört fast och fått lassa av lasset några ggr, lär man sig hur man ska köra och hur mycket man vågar lägga på. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

KAP  
#765521
mikael_s skrev:Ta den vagn med störst hjul, så det rullar lätt.
3600 är en lätt traktor så det skall inte mycket hinder till för att den bara står och hoppar. Har traktorn hitchkrok eller jordbruksdrag? Vår har bara jordbruksdrag och då kommer vikten från kärran för långt bak så traktorn stegrar tidigt.
Vi hade en 7 tons Vreten efter 3600’an och kranen funkade ok med traktorns hydraulik.


Traktorn har en hitchkrok och ja har funderat att det kanske skulle va värt att lägga lite vikt i nosen på den.
I nuläget har jag endast ''vanliga'' kedjor men det skulle säkert vara bättre me t.ex. GripX kedjor med piggar ?
Fördelen med 7t vagnen är ju att den har bom styrning vilket man inte kan få på 6t vagnen
Och man behöver ju förstås inte lasta fullt heller när man kör ut så är det säkert lättare att ta sig fram

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

MF förare  
#765544 Ett tips innan du far till skogen ä och skruva bort fäst järnen för jordbruks draget om de sitter sådana under hitch kroken. Frigångs höjden är begränsad..
Ytterligare ett tips är å hålla koll på skruvarna som håller fästet till stagen till fram axeln under hytten. Minns att de ville skruva upp sig vilket resulterade i kassa gängor!

Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

KAP  
#765631
MF förare skrev:Ett tips innan du far till skogen ä och skruva bort fäst järnen för jordbruks draget om de sitter sådana under hitch kroken. Frigångs höjden är begränsad..
Ytterligare ett tips är å hålla koll på skruvarna som håller fästet till stagen till fram axeln under hytten. Minns att de ville skruva upp sig vilket resulterade i kassa gängor!


Finns ingen jordbruks drag, brukar inte finns på traktorer här i finland vad jag har sett, det skall jag minnas att kontrollera 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 och storlek på skogsvagn

KAP  
#767770 Här testkörde vi vagnen efter farsans 4000 funkade helt bra even om den ger bara 20l/min.
Vagnen är en 7t med 4,6m kran, bomstyrning, hydraulvinch med fjärrkontroll, kom även med ett flak med kipp som kan lyftas på.
Håller på som bäst att införskaffa ventilbord och tillbehör till min 3600. 🚜

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).