fre 14 maj 2021, 14:41#712871
Jag har en Zetor 4340 tillverkad 1994 sedan ca 12 år sedan, och är helt nöjd med mitt köp, jag är andra ägaren och fick reda på min efter samtal med han som servar Zetor och frågade honom om han visste någon i bra skick som kunde tänkas vara till salu, och det visste han. Jag hade tröttnat på anonssökandet.
Min hade endast gått 1330 timmar och allt funkade och var servat som det skulle.
Bra saker mycket god markfrigång, gäller även under hitchen.
Mycket kraftig bakaxel med portalaxlar med reduktion. Diffspärr manuvreras med pedal.
Framaxeln på min är av italienskt fabrikat med planetdrev som reduktion i naven samt med automatisk diffbroms, tror första årsmodellerna hade egentillverkad framaxel, de skall vara väldigt kraftiga.
Jag har krypväxel som manuvreras med en liten spak på golvet, och det är bra att ha i skogen, om man behöver krypköra.
Min är även utrustat med fram-back växel vilket är bra vid tex snöröjning, detta var extra utrustning som första köparen valde.
Fin gång på dess motor som är 4 cylindrig, och tycker den går ekonomiskt.
Går bra att stå på knä på stolen och sköta reglagen till huggarvagnen, går mycket snabbare än att vrida på stolen på vissa nyare Valtra.
Nackdelar
Denna serie av traktorer saknar kallstartsutrustning, men är inga problem om man har tillgång till motorvärmare, när jag inte haft det så har jag använt elverk. Det finns även de som eftermonterat kallstart.
Svag ljusstyrka på strålkastarna, och man skall inte ohämmat bara skaffa en massa extra strömförbrukare utan att hålla koll på säkringsplinten så att ej några kablar där blir överhettade med risk för brand. Säkringsplinten befinner sig under bakre plåten, den plåt som är under ratten.
Kolvarna har kort slaglängd som det brukar vara på modernare traktorer men med 57 HK så är inte vridmomentet särskilt högt, men växlar man ner i tid så går det ändå.
Orginalstolen är väl ingen dröm, men där finnes en stötdämpare som enligt den utförliga handboken skall kollas vad gäller oljenivån, det har inte jag gjort, skulle tro att den är slut eller kanske går att få till med efterfyllning.
Ingen plats för vändbar körställning.
Sedant sådant som ej har direkt med kvaliten att gjöra utan mer underhåll och tekniskt sinne på den som använder traktorn.
Motorns avgas och insprutningsventiler skall sjusteras, och har det inte blivit gjort på på det timmantal din tilltänkta traktor så kan avgasventiler och dess ventilsätet blivit brända med dålig kompression som följd, kanske dags för ett fullständig topprenovering?
Smörjning med omicron krypolja på olika reglage genomföringar där de går in i gjutgodset och försiktigt knackande där i omgånger med mera sprayande med krypolja i flera dagar kan få funktioner att fungera som annars sitter fast.
Aldrig våld, bara tålamod.
Huvudbromscylinder och bromcylindrar har dessa bytts? Annars är de på tur.
Lika med koplingens hydraulcylindrar.
Ok hoppas detta kan vara till nytta för dig, blir det köp och du skall byta huvudbromscylinder och kopplingscylider så kan jag ge dig tipps på lämplig arbetsgång.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680