Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 92281 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#44004 Ja, her var det flere løsninger. Du er flink til å finne fram på nettet .. Jeg føler best for den første (øverste) modellen, dvs en variant av den med "gaffelfot" som ikke tar mot stikka i kompakt posisjon. Selve hjelpebommen som aggr henger i vil jeg også ha litt kortere. Men jeg vil først gå i gang med å skisse opp når maskinen er her.. Klarer ikke helt å la være å fundere litt først. Å ha skopa (skuffa) med på lasset blir unødig extra vekt tror jeg. I alle fall takk for bildene.

Har du for egen del sett på om sentralen / ventilblokken på din maskin har serieutgang, dvs at du kan skrue inn en egen nippel som overfører trykket videre til en ny sentral eksempelvis med 1 eller 2 doble utganger på. Da kan du legge opp ekstra hydraulikk fram til redskapsfestet.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#44008 jada, det er sjekket , ventilblokken har egen utgang til ekstrahydrulikk, det er bare betjening og slanger som mangler.
Orginalbetjening på min maskin var fotbetjening og det ikke brukans til fin betjening( blir for ufølsomt), kunne selvsagt laget en egen betjening, men har ikke hatt bruk for det enda, synes det fungerer bra som det er nå.
Nå bruker jeg den høyre gravespaken(den som normalt åpner/lukker skuffen)for å sende olje til stegmater`n og så velger jeg funksjon med trykknappene som er montert på den venstre. Men som du sier det beste er å vente til du får maskinen, da er det mye lettere og se hva som må gjøres. Jeg er litt skeptisk til denne støttefoten fordi jeg tror den vil ta en del av sikten+mer vekt, samt at jeg heller ikke savner den så mye ved belting med aggregatet på. Men du er experten her på innovative løsninger så dette løser du fint selv( så kan jeg ta opp dine ideer :lol: )
Her er er video av et kesla aggregat hvor det er montert rett under hutigfeste(legg merke til dette) med en liten forlenger på, og da kan du se at han vipper denne både fremover og bakover for stikka

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#44009 Før jeg leste siste innlegget ditt laget jeg en liten skisse for å se på vinkler og trigonometri (ingen stor tegnekunst altså..)

Bild


Jeg er også innstilt på å sløyfe støttefoten. Den må faktisk være så bredbent at hele aggregatet kan svinge i mellom ved sammenkrymping om du skjønner

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#44010 Det ser ut som en bra ide .
Poenget mitt er bare at støttefoten ikke blir for lang og i synsfeltet under bruk.
Hvis du ikke skal ha et mekanisk mothold mot stikka må du vel montere noe antisigventil på skuffesylinderen eller noe.
for skuffesylinderen holder ikke alt dette på strak arm lenge før den siger uten at du aktiverer den.
Har du sett denne videon av en "kompis" på nettet med en 3,5 t graver.

Har sveist hengerfeste på skjæret og tenkte på samme patent bare med stegmaster`n istede for gripen.
Har en del skogsveier hvor trær langs veien skulle vært vekk, da måtte vel dette blitt en topp ekvipsasje med lasting direkte som en arbeider seg fremover eller?

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#44011 haha, utrolig hva folk finner på :)
Så du da han tok vogna i gripen og rygget :grin:

Det er fordeler og ulemper med alt. Jeg tror nok jeg blir å tenke som så: En dag eller noen dager med å felle/ kviste og legge til rette, neste operasjon blir å kjøre fram med Valmet'en og hengeren. Før jeg bestemte meg for minigraverløsningen var jeg inne på mangt, men nå har jeg ro omkring den løsninga som jeg har valgt. Den er jo ikke særlig dyrere enn om jeg hadde kjøpt en Niab eller Hypro eller Patu aggr til traktoren, og den (løsningen) er bedre enn/eller minst like god som å kjøpe en traktor med krane og aggr i tillegg til det jeg har. Nå kan jeg jo lage veier selv :wink:

Apopros dette med skuffecylinderen du nevner, jeg blir å bruke den med hydraulikk inntakt til redskapsfestet og feste bommen i den som om det var ei skuffe

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#44071 Jeg skulle også bare grave for meg selv, men det tok ikke lang tid før det ble mas om å grave for andre.
Vet ikke hvordan det er med entrep. hos deg men her er mange 8t og større maskiner, disse passer dårlig til mindre oppdrag p.g.a størrelse. Derfor blir graving av garasjetomter, hekker som skal vekk og annet hagearbeid vanlig viss en vil det selv.
Kan dette blir din hverdag også?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#44084 Om man har en grävmaskin så blir man snart populär! Jag har en kompis som köpte en SG-10, en sån där liten som svenska Televerket hade ett tag, drog den som en släpkärra efter bilen. Den hade han inte haft länge förrän han for trakten kring och grävde allt från vattenledningar till blomrabatter. Han tog till och med upp potatis med den en gång :shock: . :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#44089 hei igjen, ja en gravemaskin kan vel være god å ha :wink:

Jeg må vel innrømme at jeg vil bruke litt tid til å lære meg den nye maskinen å kjenne, få all redskapen til å funke slik jeg vil ha det. Jeg bor litt landlig, og har noen nære familiemedlemmer og naboer som nok trenger både traktorhjelp og kanskje litt graving. Så utover mine nevnte behov blir det vel ikke så mye. Om to år vil jeg registrere meg og kunne gjøre litt sånn her ting, det går ikke nå. Så foreløpig er det bare hobby, en svært dyr hobby :???: men fryktelig artig (roligt).

PS, dere vet når en palle står i skrått terreng eller at du kjører i skrått (lutende) terreng med en palle framme? Holder på å lage 15 grader sidetilt på frontpallegaflene. Lager en dobbeltramme med senterpivot tapp og sylinder. Har ikke alt på plass enda..Må begrense oljeflyten til sylinderen slik at den ikke blir for snabb

Rolfo
Senast redigerad av Rolfo tis 16 dec 2008, 00:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#44112 fint å se at du er aksjon med nye ideer Rolfo
Jeg kom også på er redskap jeg laget men som jeg dessverre ikke har bilde av ennå.
Vi har en del grusveier her og da vet du hvordan der med støv om sommer`n, så jeg fikk en gammel kunstgjødselspreder av en kompis og har modifisert denne så jeg kan spre klorkalsium(ligner på veisalt) om sommer`n og strø grus om vinteren.
Jeg kuttet litt på spredeorganet samt laget en skjerm over dette som kan heves og senkes for å begrense spredebredden så den passer til en veibredde. Brukte den forriger vinter og i sommer og det funket som bare det.
Dette må være det billgste redskapet jeg har, eneste utgift utenom egeninnstast er en triangeldel til ca700kr.
Skal prøve og få tatt noen bilder av den en dag.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#44124
stegmaster skrev:fint å se at du er aksjon med nye ideer Rolfo
Jeg kom også på er redskap jeg laget men som jeg dessverre ikke har bilde av ennå.
Vi har en del grusveier her og da vet du hvordan der med støv om sommer`n, så jeg fikk en gammel kunstgjødselspreder av en kompis og har modifisert denne så jeg kan spre klorkalsium(ligner på veisalt) om sommer`n og strø grus om vinteren.
Jeg kuttet litt på spredeorganet samt laget en skjerm over dette som kan heves og senkes for å begrense spredebredden så den passer til en veibredde. Brukte den forriger vinter og i sommer og det funket som bare det.
Dette må være det billgste redskapet jeg har, eneste utgift utenom egeninnstast er en triangeldel til ca700kr.
Skal prøve og få tatt noen bilder av den en dag.


Oi, det har jeg aldri tenkt på.. Vi har mye mildvær og glatte gårdsveier. Kunne kanskje hatt en sånn på kinatraktoren :) Hvor mye kuttet du av spredeflatene, og hvor mye begrenset du spredevinkelen?

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#44127 Det sitter 4 "utkasterarmer" på en skive, disse kuttet jeg ned til halvparten og laget deretter et "skjørt" som kan heves og senkes over utkasteren. Når "skjørtet" heves øker spredebredde og motsatt når det senkes. Er igrunnen laget etter samme prinsipp som de som selges hos forhandlere, bare at de koster sikkert 30.000,-. Det som kalles en tallerkenspreder:
er bygget etter prinsippet du ser her
http://www.svenningsens.dk/productdetai ... tGroupID=4

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#44293 har du hørt når herligheten annkommer nordnorge?
Var skuffen på bilde evt. andre også med?

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#44295 Hei igjen;
har som sagt bestilt både maskinen (Hof) og stegmateren 2000-25 (hos Landbruksteknikk). Stegmateren kommer visstnok direkte fra Finnland til meg i Januar en gang. Maskinen blir kjørt opp hit i Januar også, vet ikke nærmere. Har fått regninger på begge :o , så da kommer vel varene snart-
Disse investeringene kom litt tidligere enn beregnet, men anledningen var god. heldigvis går renten ned også i oljelandet Norge :wink:

hatt det travelt ei stund med jobben, men sveiser litt innimellom. Fredag tar jeg julefri, og vil da prøve å hente meg et lass i skogen mandag. Detr er sabla mørkt her på denne tida :sad:

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#44522 Fikk for meg å lage sideveis tilt på gafflene framme. Er fordel når paller står på ujevnt terreng, eller en kjører med paller i snett (lutende) terreng. Har faktisk tippet et par paller med ved :???:

Bild


Bildet viser den indre ramma som festes til lasteren, og tappen som den ytre ramma skal rotere rundt.

Bild


Den ytre ramma lagt over den indre. En samlebolt skal holde dette sammen. Sylinderen tillater ca 20 grader tilt til hver side.
Bruke tredjefunksjonen på lasteren til å kontrollere tilten.

Skal teste dette senere i dag.

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44523 Frän grej, finns det tidigare eller är du först i världen igen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).