Traktorer och processorer

Vinsch på en MF 35

20 inlägg 4414 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#640652 Hej
Jag har fått tag på en vinsch som ska passa på en MF 35. Den ska sättas fast på sidorna på bakaxelhuset, där drevaxeln sitter fast. Men drevaxeln sitter fast med muttrar, min tanke är att få längre bultar för att skruva fast vinschen men hur får jag loss gängstången? Hur sitter den fast inuti bakaxelhuset?
Eller finns det någon annan lösning?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#640658 Så här ser vinschen ut.
1587979160_20200424_170525.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinsch på en MF 35

Forestboy  
#640667 Behövs det längre? Annars lägger du kontramutter och skruvar ur pinnbulten..

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#640678 Förhoppnings vis så är det bara att skruva fast vinschen. Vet du vilken gänga som gäller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

Göt  
#640696 ferguson har unc för det mesta en del med fingängen unf, har en linkran som är fastbultad på liknande sätt en rottne och jag har för mig att vi skruvade ur bultarna och bara skruvade dit den, var inget större problem. Om du menar drevet på kraftutaget så brukar det sitta en bult som sätts i på sidan av axeln

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#640701
Göt skrev:ferguson har unc för det mesta en del med fingängen unf, har en linkran som är fastbultad på liknande sätt en rottne och jag har för mig att vi skruvade ur bultarna och bara skruvade dit den, var inget större problem. Om du menar drevet på kraftutaget så brukar det sitta en bult som sätts i på sidan av axeln

Grejen är det att det inte är en bult att skruva ut utan en mutter och då pinnbulten blir kvar.
Drevet på kraftuttaget har precis en bult som enkelt skruvar fast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinsch på en MF 35

Forestboy  
#640704 Får du inte 2 muttrar på och låser dem för att skruva ur pinnbultarna?

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#640710
Forestboy skrev:Får du inte 2 muttrar på och låser dem för att skruva ur pinnbultarna?

Det är bara att testa! Men det är inte så mycket ledig gänga att ta i...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

Göt  
#640713 Grejen är det att det inte är en bult att skruva ut utan en mutter och då pinnbulten blir kvar.
Drevet på kraftuttaget har precis en bult som enkelt skruvar fast.[/quote]

Var ut och tittade och hos mej sitter det med pinnbultar så antagligen så har man bytt ut dom till längre, har tagit av kranen en gång för längesedan och tror att vi skruvade ur pinnbultarna

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#640716
Göt skrev:Grejen är det att det inte är en bult att skruva ut utan en mutter och då pinnbulten blir kvar.
Drevet på kraftuttaget har precis en bult som enkelt skruvar fast.


Var ut och tittade och hos mej sitter det med pinnbultar så antagligen så har man bytt ut dom till längre, har tagit av kranen en gång för längesedan och tror att vi skruvade ur pinnbultarna[/quote]
Jag ska försöka få ut en pinnbult och se vart man kan köpa längre. Vet du vilka gänga som gäller? UNC 12 eller 13 eller nåt annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#642158 Pinnbulten och mutter är fingängad. Jag får leta efter kontramutter i rätt gänga för att få ut pinnbulten. Och köpa längre bult att skruva fast vinschen. Plåten på den är ca 8 m.m. tjock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

rokon  
#642176 Svetsa fast mutter på pinnbulten så kan du skruva ut pinnbult med mutter sedan värmeutvecklingen kan hjälpa till att få loss den också, sen får du fixa längre pinnbult och ny mutter.

Avatar Fallback

Re: Vinsch på en MF 35

Brorsan  
#642194 låna en mutter från någon av dom andra pinnbultarna.
Jag har för mig att pinnbultarna kan vara fin gängade vid muttern och grovgänga, UNC i gjutgodset.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

ollefisk  
#642288
Brorsan skrev:låna en mutter från någon av dom andra pinnbultarna.
Jag har för mig att pinnbultarna kan vara fin gängade vid muttern och grovgänga, UNC i gjutgodset.

Muttarn har gänga 1/2"x20 UNF. Men annan gänga mot bakaxelhuset? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch på en MF 35

Göt  
#642371 då har du dimensionen, säkerligen UNC in i bakaxeln,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).