Traktorer och processorer

MB trac 680 hydrauluttag till vedlkyv

3 inlägg 1525 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MB trac 680 hydrauluttag till vedlkyv

rokon  
#635003 Skall nu använda min MB Trac 680 till att klyva meterved med en Bala Agri klyv.
Jag funderar på det där med uttagen på traktorn, det finns 2 par dubbelverkande plus en fri retur.
Jag har testat att koppla slangarna i ett par dubbelverkande uttag, där intill så finnes 2 symboler med en liten triangel som pekar uppåt eller nedåt men hittar ingen beskrivning vad som menas med det. Har ingen handbok.
Tycker klyven går sakta med denna inkoppling och funderar på om jag skall koppla ena slangen mot fri retur.
Men till vilket av de dubbelverkande skall då den andra slangen kopplas?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MB trac 680 hydrauluttag till vedlkyv

JohannesG  
#635029 Koppla returen till fri retur. Det är sällan fel att göra så.
Standard är åtminstone på de nyare att det vänstra uttaget i ett dubbelverkande par trycksätts när du drar spaken bakåt.
Men det spelar väl ingen större roll vilket du tar, dock kan det vara olika lätt att hitta ett bra sätt att fixera spaken om trycket överstiger inställningen för kickout av spaken.
Flödet är ju bara 40l/min vid maxvarv så det kan nog gå ganska långsamt. Men är du osäker kan du ju ta hjälp av beräkningen längst ner på denna sidan: http://www.cylinderteknik.se/cylinderberakning.html

Användarvisningsbild

Re: MB trac 680 hydrauluttag till vedlkyv

rokon  
#635038 Tack för ett tydligt svar Johannes!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).