Sida 1 av 1

Diffspärr svår att få i på BM 400

Postat: mån 20 okt 2008, 12:02
av Manne
Hej, jag har nyligen köpt en gammal BM 400 att köra med i skogen. Den fungerar kanon, förutom att diffspärren till och från är svår att få i. Ibland går den i direkt, ibland är pedalen helt stum. Vad kan detta bero på? Har hört att det kan ta en stund innan diffspärren går i, men det känns som om det dröjer lite för länge.

/Manne

Postat: mån 20 okt 2008, 12:50
av nisse
På en del traktorer måste det vara en viss skillnad i hastighet mellan hjulen för att diffen skall låsa.Lite knepigt då man ibland skulle behöva en tredje arm/ben för att få det att fungera.

Re: Diffspärr svår att få i på BM 400

Postat: mån 20 okt 2008, 17:10
av matz
fyll i växellådsolja..fattas förmodligen minst 5 liter

Postat: tis 21 okt 2008, 10:42
av Manne
Tack för svaren!
Det stämmer att diffspärren lättare går i när ena hjulet börjat slira, men i instruktionsboken står att man aldrig får lägga i spärren då hjulen har olika hastighet...
Ska kolla oljan i växellådan. Det droppar ju en aning från traktorn, så det är inte omöjligt att nivån är för låg.

/Manne

Postat: tis 21 okt 2008, 16:17
av Henrik K
Diffspärren kan inte gå i förens hjulen roterar om du inte har tur och diffspärren kugger står i rätt läge.
För att få i en diff spärr så tryck ner pedalen och sen släpp upp kopplingen sakta så hjulen börjar rotera sakta å då kuggar spärren i.

Postat: tis 21 okt 2008, 18:46
av Slurfi
Såklart skriver de så i manualen, då tror ju alla att det är deras eget fel när den pajar.
Men som man märker när man kört ett tag, det är bara att stå på pedalen
och fräjsa på lite, nog går den i.

Postat: tis 21 okt 2008, 20:16
av gnisten83
Men det säger sig själv att man inte ska trycka i en diff med klokoppling om ena hjulet spinner och de andra står stilla, du ska inte göra det med en hydralstyrd lammelldiff heller.
Påfrestningarna i drivlinan blir höga om ena hjuler har fäste då.
Däremot måste hjulen röra sig lite olika för att du ska få i den.
Samma sak gör att pedalen kanske inte hoppar ur direkt när du släpper, du kanske måste trycka till på höger elller vänster styrbroms för att den ska släppa

Postat: tis 21 okt 2008, 20:25
av halvproffs
Tryck ner kopplingen och lägg i diffen, släpp kopplingen sakta så hoppar diffen i. Jag har inte hört talas om någon som kört sönder diffkuggen, det rejäla grejer. Håller helt med Henrik K

Postat: tis 21 okt 2008, 20:29
av Henrik K
Rottne Blondin med skarpskor kedjor och fullt grepp på endast ena hjulet och enorm bellastning har tydligen haft en del haverier så att en del plockat bort pinnen i golvet.
Men då är vi ju inne på extrema bellastningar.
Annars så har jag alldrig hört något utöver det.

Postat: tis 21 okt 2008, 20:32
av gnisten83
Precis det jag menar men att trycka i den när ett hjul spinner vilt då är man inte rädd om grejerna.
Då jag håller till även i jeepåkarbranchen vet jag mer än en knäckt grejer med spärrar helt i onödan, tar men det lite lugnt löser det sig bättre.

Postat: tis 21 okt 2008, 22:44
av nisse
gnisten83 skrev:Precis det jag menar men att trycka i den när ett hjul spinner vilt då är man inte rädd om grejerna.
Då jag håller till även i jeepåkarbranchen vet jag mer än en knäckt grejer med spärrar helt i onödan, tar men det lite lugnt löser det sig bättre.


Spinna vilt med en BM400,hmm....

/Nisse

Postat: tis 21 okt 2008, 22:54
av Slurfi
Notera att jag skrev frejsa på lite, inte dra upp traktorn i fulla varv med fullt
lass på vagnen och vålda i diffen.
Närå, frejsa på bara lite så löser det sig.

Postat: tor 23 okt 2008, 20:47
av gnisten83
Ja vad vet jag hur andra kör, har ju sett bilder här på "stavhoppning" oxå :mrgreen:

Postat: ons 19 nov 2008, 12:10
av Manne
Tack för hjälpen!

/Manne